בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "ישראל ג'יבלי, הנהגים הישראלים מקשיבים לך, או שזה כמו לדבר לקיר?"

תגובות

מאז תחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 107 בני אדם. ועדיין, זהו מספר נמוך יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה - 112. אולם, סוף השבוע האחרון צמצם באופן משמעותי את הפער בין השנים. ארבעה בני אדם נהרגו בסוף השבוע האחרון בתאונות דרכים: רוכב האופניים גיא תמרי, שני אזרחים שנהרגו בהתהפכות ג'יפ, ואדם נוסף שמת מפציעתו בתאונת דרכים שהתרחשה בשבוע האחרון. עם הנתון הקשה של סוף השבוע, מפקד משטרת התנועה הארצית ניצב משנה ישראל ג'יבלי נערך גם לחג הפסח, בו צפויים מאות אלפי מטיילים לנוע בכבישי ישראל.

שוב רוכב אופניים מוצא את מותו בצדי הכביש. עושה רושם שמותו של שניאור חשין לא הצליח לשנות את התנהגות הנהג הישראלי כלפי רוכבי האופניים.

"בשנת 2010 נמכרו בישראל מעל 10,000 זוגות אופניים. המספר העצום הזה הוא אותם רוכבים שאנחנו רואים בכבישים ובדרכים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתחיל להתייחס לרוכבי האופניים כאוכלוסייה שיש לקחת אותה בחשבון בכבישים גם כשבונים תשתיות וסוללים כבישים. ספורט הרכיבה על אופניים קיבל תנופה אדירה והיום כשסוללים כביש חייבים לקחת בחשבון שביל נסיעה לרוכבי האופניים. הכבישים שאין בהם תשתית נכונה מעמידים את הרוכבים והנהגים בסכנת חיים כל יום מחדש. הלוואי שהייתי רואה את שבילי אופניים בכבישי ישראל, כיוון שכל שנה אנחנו סופרים את ההרוגים בקרב רוכבי האופניים. מצד שני, עד שיהיו תשתיות טובות, גם רוכבי האופניים חייבים לעשות הכול כדי לצמצם את הסיכון. הרוכבים חייבים לדעת שאין לרכוב בכביש ללא שוליים, יש להתרחק מפס ההפרדה ולא לרכוב בחושך. לעתים נראה שגם רוכבי האופניים לא תמיד עושים הכול כדי לצמצם את הסיכון".

גיא תמרי ז"ל רכב על פי כל הכללים והיו ברשותו כל אמצעי הבטיחות, אבל בסוף נהגת עייפה היא זו שהרגה אותו.

"קשה לי להאמין שניתן לחוקק חוק בעניין זה, אבל חובה לדרוש מכל אותם אנשים שעובדים במשמרות לילה לא לבוא לעבודה עם כלי רכב. הרבה עובדים של משמרות לילה הם עובדי משרד או שמירה, וכבר תוך כדי המשמרת כבר לא יכולים להחזיק את עצמם ערים.

כשעובד כזה מסיים את המשמרת הוא עולה עייף על ההגה. הוא מתחיל את הנמנום שלו כבר במשרד ואז הוא עולה על ההגה. נמאס לנו כבר עם הנושא הזה שאנשים נוהגים עייפים. רוב החברות לא לוקחות אחריות על העובדים שלהן במשמרות לילה, וצריך לחייב את החברות לסדר הסעות לאותם עובדים במשמרות הלילה".

שלשום היו עוד שתי תאונות במקביל על כביש 1 במרחק של שני קילומטרים, עם הרוגים. אנשים עפו מהרכב כשלא היו חגורים. עושה רושם שכל הפרסומים והבקשות שלכם נופלים על אוזניים ערלות?

"לפעמים יש לי הרגשה שאנחנו מדברים לקיר. אנחנו מדברים אל האנשים, קוראים בעיתונים, וכאילו זה לא קשור אליהם. אנשים לא מבינים שמספיקה טעות אחת כדי לשלם בחיים. מרבית הנהגים מסודרים, אבל הבודדים חסרי האחריות הם הסכנה של אלו שנזהרים. שני ההרוגים בג'יפ במוצאי שבת לא היו חגורים בחגורת בטיחות. כשכבר קורה אירוע זה יכול להציל את האנשים. אני יכול לומר כמעט בוודאות שאם האנשים בג'יפ היו חגורים התוצאה הייתה אחרת. אנחנו מנסים להביא לכך שהקנס על החגורה יהיה 1,000 שקלים. על חגורות הבטיחות חייב להיות קנס מרתיע ביותר, כי אנחנו רואים ילדים שמשלמים בחיים שלהם כל יום".

על נהיגה בהשפעת אלכוהול הקנסות הכספיים גבוהים, ועדיין בכל סוף שבוע מאות נתפסים כשהם אוחזים בהגה בהשפעת אלכוהול.

"בעניין השתייה אנחנו עדין לא מצליחים למנוע את התופעה הזו לגמרי, אבל אין ספק שאנחנו רואים שינוי חיובי. אנחנו רואים יותר ויותר אנשים נוסעים במוניות אחרי בילוי, ורואים נהג תורן והורים שמסיעים את הילדים. למרות זאת, בכל סוף שבוע אנחנו תופסים מאות שיכורים על ההגה שמסכנים את החיים של הנהגים האחרים".

תצליחו לסיים את השנה עם מספר הרוגים נמוך יותר מהשנה שעברה?

"אי אפשר לקחת את הגל של סוף השבוע. ארבעה הרוגים זה מספר גדול של הרוגים, אולם קשה לראות אפיון של תאונות לקראת הקיץ. סוף השבוע האחרון משבש את הסטטיסטיקה שלנו אבל אין ספק שבשנה האחרונה אנחנו במגמת ירידה".

איך אתם מתכוננים לחופשת הפסח?

"אנחנו בערב חג הפסח ואנחנו יודעים שאלפי אנשים מטיילים יצאו עם בני משפחותיהם. צפויים עומסים רבים בתנועה בצירים הראשיים ובמקומות הבילוי. באחריות ההורים לוודא שכולם חגורים, גם הילדים. מי שמתכוון לטייל ולחזור באותו יום צריך לקחת בחשבון את הזמן. קשה לטייל כל היום בנחלים ולטפס בהרים, ואז לחזור בלילה בנהיגה. זה מסוכן. לא להתבייש לעצור בצד ולנוח אם צריך".



ישראל ג'יבלי. ''צריך לחייב חברות לקחת אחריות ולסדר הסעות לעובדיהן שבמשמרות הלילה''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו