שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

ביקורת במגזר הערבי על החובה להיבחן על השואה

אור קשתי
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור קשתי

אנשי חינוך ערבים מותחים ביקורת על החלטת משרד החינוך לחייב את תלמידי המגזר הערבי לענות על שאלה בנושא השואה בבחינת הבגרות בהיסטוריה - מבלי להתייחס לאיסור על לימוד הנרטיב הפלסטיני למלחמת העצמאות. ההחלטה החדשה של משרד החינוך תיושם כבר בבחינת הבגרות הקרובה, בעוד כמה שבועות. "כל תלמיד, ערבי ויהודי, צריך להכיר את ההיסטוריה שלו ושל האחר. כמו שהערבים לומדים את השואה, זכותם ללמוד גם את ההיסטוריה שלהם", אומרת יו"ר ועדת המעקב הערבית לענייני חינוך, ד"ר האלה אספניולי.

חוזר מנכ"ל משרד החינוך, שפורסם בתחילת החודש, מציין כי החל מהמועד הקרוב של בחינת הבגרות בהיסטוריה, יכלול אחד משאלוני החובה פרק ובו יידרשו התלמידים לענות על שאלות מתולדות המאה ה-20, "תולדות עם ישראל בעת החדשה עד השואה" ו"שואת העם היהודי בין השנים 1933-1945". ניקוד כל אחת מהשאלות הוא 24 נקודות. נושא השואה נלמד במסגרת תוכנית הלימודים בהיסטוריה במגזר הערבי.

לפני כשנה התייחס מבקר המדינה להוראת השואה במערכת החינוך, וכתב כי משרד החינוך "לא גיבש תוכנית מקיפה למגזר הערבי ולא שיתף נציגים מהמגזר בדיונים ובוועדות העוסקות בנושא". עוד נכתב בדו"ח המבקר כי במגזר הערבי "משקל נושא השואה בבחינת הבגרות בהיסטוריה נמוך מאוד, ובחלק מהשנים הוא אפילו לא נכלל בבחינות".

אחת ההחלטות הראשונות של שר החינוך גדעון סער, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים, היתה לאסור על לימוד הנכבה בבתי הספר הערביים. יש לציין כי במוסדות החינוך היהודיים, הנרטיב הפלסטיני אינו נלמד באופן רשמי. מבחינת אנשי החינוך הערבים, במקביל ללימודי השואה הקיימים כבר, ולחובת ההיבחנות החדשה, יש לאפשר לתלמידים הערבים ללמוד על הנכבה.

"זכותו של משרד החינוך להחליט על תוכניות לימודים המחייבות את התלמידים", אומר מנהל מכון מסאר למחקר חינוכי, ד"ר חאלד אבו עסבא, "מקובל עלי שהתלמיד הערבי ילמד על השואה, אבל לצד זה משרד החינוך צריך לגלות הגינות ולתת לתלמיד הערבי ללמוד את הנרטיב ההיסטורי שלו". "אין שום בעיה בלימוד השואה. אנחנו מבקשים לאפשר ללמוד על ההיסטוריה שלנו, כמו שמשרד החינוך מבקש מהתלמידים הערבים ללמוד על השואה", מוסיפה ד"ר אספניולי.

לדברי מנהלי "יוזמות קרן אברהם", אמנון בארי-סוליציאנו ומוחמד דראושה, "חשוב שהתלמידים הערבים ילמדו על השואה ויכירו את ההיסטוריה והכאב של העם היהודי, כמו גם את מהלך האירועים שהוביל להקמתה של מדינת ישראל. לצד זאת חשוב שהתלמידים היהודים ילמדו על ההיסטוריה של המיעוט הפלסטיני בישראל, ובפרט זו הקשורה בהקמת מדינת ישראל ובקיומה".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ