בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המועצה לשימור מזהירה: תוכנית רכבת העמק תפגע בתחנת בית שאן ההיסטורית

התחנה החדשה תיבנה על חורבות המתחם שהקימו העותמאנים בתחילת המאה שעברה, הכולל מבני שיש מפוארים ומגדל מים מקורי

תגובות

בעוד כחמש שנים מקווה רכבת ישראל לחנוך את המסילה החדשה של "רכבת העמק", שתקשר בין חיפה לבית שאן ותשרת שש תחנות נוסעים חדשות ביישובי עמק יזרעאל. למסילה יש חשיבות לאומית בחיבור של אזורי פריפריה אל המרכז, ובעתיד אף מתכננים ברכבת להרחיב את הקו לכיוון העיר אירביד שבירדן.

למעט כמה קטעים בודדים, המסילה תיבנה על התוואי המקורי של רכבת העמק שהקימו העותמאנים בתחילת המאה ה-20. המועצה לשימור אתרים מזהירה כי המסילה החדשה תקבור מתחתיה כמה גשרים היסטוריים של הרכבת ותפגע באופן קשה במתחם של תחנת בית שאן, אחת התחנות המפוארות ביותר ששירתו את הקו.

תחנת בית שאן (במקור ביסאן) נחנכה ב-1904. העותמאנים תלו תקוות רבות בפיתוח האזור ולכן בנו במקום מתחם מפואר במיוחד. המתחם השתמר בצורה טובה למדי ומציג פיתוח הדרגתי של התחנה לאורך השנים. בין השאר ניתן למצוא שם מבנה אבן מפואר ששימש למגורי עובדים, מבנה בטון של מנהל התחנה, טרמינל נוסעים מרשים, בית משאבות מנדטורי המאיר היבטים טכנולוגיים של פעילות התחנה, מגדל מים מקורי ואפילו מבנה שירותים.

רכבת ישראל אינה מתנערת מאחריותה לשימור המבנים של התחנה, אבל במרכז המתחם היא מתכוונת להעביר סוללת עפר בגובה שני מטרים עם גדרות משני צדיה. הסוללה תנתק את שני צדי המתחם ותמנע כל אפשרות ריאלית להשמשתו בעתיד. די להתבונן בשיפוץ הנרחב של מתחם תחנת הרכבת העותמאנית של יפו ("מתחם התחנה") כדי להבין מה הפוטנציאל של מבנים מסוג זה.

"שימור של מבנים ללא השמשתם, כמעין פוחלצים, מבלי לספר ולציין את חשיבותם ומבלי לציין את הפוטנציאל הטמון בהם לתושבי בית שאן והאזור, היא פעולה שמנוגדת לערכי השימור של ימינו", אומר מנהל מחוז צפון והעמקים במועצה לשימור אתרים, אורי בן ציוני.

בן ציוני מבהיר כי הרכבת נוטה להיענות לחלק מבקשות המועצה לשימור אתרים. בפגישה שהתקיימה השבוע בהשתתפות נציגי החברה הלאומית לדרכים בישראל (החברה המבצעת מטעם רכבת ישראל) ומנכ"ל המועצה עמרי שלמון, הוחלט להנמיך את הסוללה לגובה של מטר אחד. מהלך זה יאפשר אולי לראות את התחנה מצד לצד, אבל בכל זאת יגרום לניתוק המתחם.

סוגיה אחרת שעומדת על הפרק היא הריסתם של כמה גשרים קטנים, או "מעבירי מים" כהגדרת המועצה לשימור אתרים. המסילה ההיסטורית הונחה על סוללת אדמה בגובה של שני מטרים כדי למנוע הצפות, והמעבירים נבנו במקומות בהם חצתה המסילה נחלים. המעבירים נבנו לרוב מאבן גיר, חלקם בעלי קשת אחת וחלקם בעלי שתי קשתות. "הם חלק בלתי נפרד מהסיפור ההיסטורי והאדריכלי של רכבת העמק ומשקפים את היכולת הטכנולוגית של בנאי התקופה", מוסיף בן ציוני. במסגרת העבודות להקמת הקו החדש, שישה מהמעבירים ייקברו מתחת לסוללת המסילה החדשה.

עופר סלעי, מנהל פרויקט רכבת העמק עבור החברה הלאומית לדרכים, מסביר כי התוואי של הרכבת אושר בכל מוסדות הרישוי והתכנון ואין עוד אפשרות להזיז אותו. לדבריו, "המשמעות של היצמדות לתוואי המקורי היא פחות הפקעה של שטחים פרטיים ופחות פגיעה בשטחים חקלאיים".



מבנה תחנת רכבת העמק העתיקה. רכבת ישראל נוטה להיענות לחלק מדרישות המועצה לשימור אתרים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו