בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "שמואל קנדל, הטרור קרקע את המטוסים בישראל?"

תגובות

מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, הוא האיש אשר קיבל את ההחלטה להפסיק את תדלוק המטוסים בנתב"ג, עקב גילוי הזיהום. בימים הקרובים, ימשיך להתמודד עם המשבר שנוצר מהמחדל עד חזרתו של נתב"ג לפעילות סדירה באופן מלא.

ידעתם על התקלה כבר לפני שבועיים. האם החלטתך לא התקבלה מאוחר מדי?

"לא. צריך לעשות הפרדה. ידענו על בעיה של זיהום שמצטבר במסנני משאיות הדלק ואשר אינו נכנס למכלי המטוס. הצטברות של לכלוך על מסננים היא תופעה שקורית מדי פעם ומחייבת בדיקה של הדלק המגיע למכלית. במקרה זה, תדירות וכמות החומר הזיהומי שהצטבר על המסננים עורר חשש שיש משהו חריג. בעקבות כך פנינו לחברת נכסי תעופה, החברה האחראית על אספקת הדלק לנתב"ג ועל שמירת איכותו, בדרישה לבחון את הנושא בצורה מעמיקה. כתוצאה מבדיקה זו במכון הישראלי לאנרגיה, הגיעה החברה לאותה מסקנה. משהגיע אליי המידע החלטתי לא לאפשר תדלוק מטוסים בנתב"ג ולעצור את ההמראות של מטוסים שתדלקו בו קודם לכן, בבחינת פיקוח נפש".

כשאתה רואה את האנדרלמוסיה האם זו לא היתה, בדיעבד, החלטה גורפת מדי?

"בהחלט לא. בנושאי בטיחות, אם יש ספק אז אין ספק. משמעות המלה אין ספק שלא מתדלקים מטוסים בדלק שיש לגביו חשש".

האם קיבלת את ההחלטה לבדך?

"קבלתי אותה בהתייעצות עם מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת), קובי מור".

כמה זמן עבר מקבלת המידע מנכסי תעופה על זיהום הדלק ועד לקבלת ההחלטה על הפסקת תדלוק המטוסים?

"בתוך דקות קיבלנו את ההחלטה והתנענו פעילות. כלומר, הפסקת המראות של מטוסים שתדלקו בנתב"ג; פרסום מידע לחברות התעופה על כך שאין דלק בנתב"ג ופתיחת חדר מצב לפעילות סביב השעון. בדיונים נטלו חלק כל הגורמים התפעוליים, המבצעיים וגורמי התחזוקה, הן של נתב"ג והן של חברות שירותי הקרקע".

איך קיבלו חברות התעופה את החלטתך הפתאומית והאם היו לחצים לשנותה?

"חברות התעופה קיבלו את החלטתי כלשונה. היא נראתה להם ברורה מאליה. לא היו פניות ולחצים לשנותה".

הנוסעים שנתקעו בנתב"ג, לעומת זאת, התראיינו בכלי התקשורת ומתחו ביקורת חריפה על המתרחש בטרמינל ועל כך שאיש לא יידע אותם מה קורה.

"לאור אי הוודאות והיעדר המידע שהיה בידנו, בפרק הזמן הראשון שלאחר קבלת ההחלטה היתה בעיה של עדכון הנוסעים".

יש כבר מסקנות או הפקת לקחים ראשונית מהאירוע?

"מוקדם מדי. אנו עדיין ממתינים לקבלת תוצאות בדיקות המעבדה מגרמניה. לאחר מכן נוכל להסיק מסקנות באשר לעתיד. הטיפול בסוגיה על ידי כל הגורמים באווירה של חוסר ודאות היה בהחלט טוב, והביא לכך שבתוך כ-12 שעות, המריאו מנתב"ג כל הטיסות שחברות התעופה ראו לנכון לתת להן עדיפות. בכלל זה כל הטסים לברצלונה. בתוך 24 שעות לא נשאר אף נוסע בישראל שעוכב בנתב"ג".

האם יש אמדן נזק כספי ראשוני שנגרם כתוצאה מהשיבושים בטיסות, כמו למשל לרשות שדות התעופה?

"לרשות שדות התעופה (רש"ת) לא נגרם נזק כספי, למעט הצורך בתגבור כח אדם. הנזק שנגרם לחברות התעופה נגרם כתוצאה מהזיהום בדלק וכפי שאמרתי, הזיהום בדלק הוא באחריות חברת נכסי תעופה. אך היקפו הכספי לא ידוע לי".

מה תעשו עם תוצאות הבדיקות שתגענה מגרמניה?

"חברת נכסי תעופה פועלת בהנחה שהן יגרמו לכך שלא ניתן יהיה להשתמש בדלק הקיים. להערכתם, בשבוע הקרוב תוחזר חוות המכלים לפעילות מלאה".

מה המשמעות מבחינת הפעילות בנתב"ג?

"מיליון ליטרים דלק שיעמדו לרשותנו עפ"י אותה הערכה ביום ראשון, יאפשרו הפסקת התדלוק במכליות אך עדיין לא יאפשרו תדלוק המטוסים במלוא הקיבולת שלהם".

מתי להערכתך תשובו לפעול במתכונת מלאה?

"לפי הערכה, המצב ישוב לקדמותו באמצע השבוע".

אתם נערכים לאפשרות של אירוע דומה בעתיד?

"הגורם שצריך להיערך הוא חברת נכסי תעופה האחראית על איכות הדלק. יחד עם זאת, אני מניח שתשובה ניתן יהיה לקבל רק לאחר שתתקבלנה תוצאות הבדיקה מגרמניה".

האם יהיה בכך כדי להצביע על אפשרות של מעשה חבלה או טרור מכוון?

"הערכות המצב שבוצעו ע"י גורמי הביטחון של נתב"ג עם גורמי הביטחון הממלכתיים הראו שהסבירות לכך שהאירוע הוא אירוע טרור מכוון, היא נמוכה מאוד. קשה לי להאמין שתוצאות הבדיקות יצביעו על ממצאים אחרים".

שר התחבורה, ישראל כץ, מינה ועדה בראשות מנכ"ל משרדו, דן הראל, לבדוק את מחדל הדלק בנתב"ג. אתה חושש ממסקנות אישיות?

"ממש לא. תחומי הסמכות והאחריות באשר לאיכות הדלק ואספקתו הם מאוד ברורים, ובכל מקרה האחריות אינה נופלת במגרש של נתב"ג. כפי שאמרתי קודם לכן, אני שלם לחלוטין עם החלטתי שלא לאפשר המראת מטוסים שתודלקו בדלק המזוהם, שכן הבטיחות בתעופה עומדת בראש סולם העדיפויות".

בתקשורת היו התבטאויות לגבי אפשרות של התפתחות האשמות הדדיות לגבי נשיאת האחריות לאירוע וניסו אפילו להשוותו למחדל השריפה בכרמל, מה דעתך?

"אני מוכרח להודות שהיתה מידה רבה של הפרזה ודרמטיזציה בתקשורת בכל הנוגע לאירוע. האירוע היה בשליטה מלאה מהרגע הראשון. הוא נוהל באחריות, רוגע וקור רוח. השוואתו לאירוע השריפה בכרמל, למשל, היא משוללת כל יסוד וחורגת מחובת התקשורת לספק מידע לציבור".



שמואל קנדל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו