בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הוועד הלוחמני של עובדי הרכבת לא מתנצל: "כל האמצעים כשרים"

שביתת העובדים באה על רקע מאבק ברפורמה המתוכננת בחברת הרכבת, אולם גם בוועד מודים שהעילה לשביתה אתמול היא מעצרם של אנשיהם בהפגנה

תגובות

שביתת עובדי הרכבת, ששיתקה אתמול את תנועת הרכבות, באה על רקע מאבק שמנהל ועד העובדים בחודשים האחרונים, נגד מה שהם מגדירים כתוכנית להפריט את חברת הרכבת. בהנהלת החברה טוענים מנגד כי הפעולות המתוכננות "אינן כרוכות בהפרטה או בפגיעה כלשהי בעובדים".

במסגרת התוכנית, לפי הערכות, ידרשו משרדי האוצר והתחבורה להקים חברות-בנות שיופקדו על התוכנית לחשמול 90% ממסילות הרכבת בעשור הקרוב, ועל פעילות שינוע המטענים של החברה. כמו כן, הרכבת תוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקטרים והקרונות. בחטיבת התחזוקה מועסקים כיום כ-350 עובדים (17% מכוח האדם בחברה).

ואולם, גם בוועד העובדים מודים שהעילה לשביתה אתמול היא מעצרם של אנשיהם, ולא תוכנית ההפרטה. "עשינו אסיפות עובדים, חילקנו מנשרים ומחינו באופן כזה. זו פעם ראשונה שוועד העובדים הזה סגר את הרכבת לכמה שעות, וזה משום שאני לא מצליחה להבין איך אזרח שומר חוק מוצא את עצמו בלילה בכלא", אמרה אתמול גילה אדרעי, יו"ר ועד העובדים, עם שחרורה ממעצר.

"הציבור כועס, אבל הוא מבין שעשינו את מרב המאמצים כדי לא להגיע לנקודה הזו. ידענו שאנחנו הולכים למאבק קשה, וכנראה כל האמצעים כשרים. גם הבת שלי נתקעה בגלל הרכבת", הוסיפה. באת כוחו של הוועד, עו"ד מורן סבוראי, מסרה בלילה כי ברגע שנמנעה מן העובדים האפשרות לנהל מחאה שקטה - לא נותרה בידם ברירה אלא לנקוט פעולות מחאה חריפות יותר.

ועד הרכבת הנוכחי, המונה 42 חברים שמייצגים את המחוזות והסקטורים השונים של העובדים ברכבת, מכהן זה תשעה חודשים בלבד. היו"ר הקודם, משה סוליקרו, הוחלף בין היתר בשל טענות של חלק מהעובדים כי הוועד לא "לוחמני מספיק". אתמול הוכיחו אדרעי ובכירי הוועד כי "במלחמה, כמו במלחמה", כדבריה, גם תנועת הרכבות יכולה להיפסק באחת.

שי טל, יו"ר ועד הרכבת בצפון ואחד ממובילי המחאה, שנעצר אף הוא, אמר: "המעצר הזה חיזק אותי, ועכשיו אני אלחם יותר עבור מקום העבודה שלי. הרי בגלל זה הלכתי לשם. לא נעצרתי בחיים שלי וזה משפיל. למה אני לא יכול למחות? נחצו פה כל הגבולות".

מי שנתן גיבוי לשביתה הוא אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "אחרי שראיתי שכולם נעצרים, הבנתי שאנחנו לא יכולים עוד להפגין. אתמול כלו כל הקצים וזו היתה האלטרנטיבה האחרונה. נילחם על כך כשלא נותנים לנו לעשות מחאה לגיטימית", אמר.

אירועי אתמול הגדישו את הסאה לא רק אצל ציבור הנוסעים, אלא גם אצל מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, שהאשים בראיון ל-TheMarker את עובדי הרכבת בחבלה מכוונת. "בחודשים האחרונים ישנה פגיעה קשה ברמה השירות הרכבתי לציבור הנוסעים. אני מעריך בזהירות שחלק מהאירועים התפעוליים שהתרחשו בחודשים האחרונים הם פרי חבלות. אני חושש לומר את זה, אבל נראה שיש יד מכוונת שגרמה נזק".

לדבריו, "ישנה פגיעה בכל המרכיבים של השירות בחברה, כשמאחורי זה עומדת הפעילות של הוועד, שתכליתה לערער על המשילות בחברה ועל הסדר הארגוני - בדיוק כמו שב-24 השעות האחרונות דרסו חברי הוועד ברגל גסה את החוק".

בנושא הרפורמה המתוכננת בחברת הרכבת, אמר הראל: "כל הפעולות המתוכננות אינן כרוכות בהפרטה או בפגיעה כלשהי בעובדים, אלא רק לדאוג לכך שהרכבת תהיה ברמת שירות ובטיחות גבוהה יותר". לדבריו, "גילה אדרעי וחבריה רוצים לקבוע מי יהיה השוטר ומי יהיה השופט, כדי לשמור על קרובי משפחתם בחברה, כי הם מפחדים שכל שינוי יביא לפגיעה בשליטה שלהם בחברה".



אדרעי. ''הציבור מבין''


ההפגנה שלשום מול ביתו של יו''ר הדירקטוריון המיועד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו