בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היום לפני 13 שנה: אותלו אמיתי מדי בתיאטרון חיפה

תגובות

בהצגה הראשונה של "אותלו" בתיאטרון חיפה, דסדמונה, השחקנית מיה מעוז, נחבלה בראשה בסצנה שבה אותלו, השחקן ג'וליאנו מר, אחוז בזעם קנאה על בגידה שמעולם לא היתה, חונק את רעייתו האהובה למוות. ההצגה הופסקה, ומעוז הוחשה מחוסרת הכרה לבית החולים. תיאטרון חיפה הסביר שקרתה "תאונת עבודה", שמעוז קיבלה מכה ממיטת המוות של דסדמונה; אבל אחרי זמן קצר שוב אירעה על הבמה תאונה משונה: בסצנה שבה אותלו סוטר לדסדמונה מר הטיח אגרוף בפניה של מעוז, והיא נמלטה מהבמה.

היא חזרה כעבור זמן קצר, וההצגה נמשכה עד תומה; אבל ימים ספורים אחר כך, ב-17 במאי 1998, הודיע תיאטרון חיפה על הורדת ההצגה "עקב בעיות משמעת". מעוז אז גילתה לציפי שוחט ב"הארץ" שתאונת העבודה של ההצגה הראשונה היתה בעצם מעשה אלימות: "מר פשוט הטיח את הראש שלי במיטה", אמרה. "הוא חרג מדברים שהוא אמור לעשות בהצגה, וההצגה התפרקה לחלוטין. אין לו שליטה עצמית. עד עכשיו הסתכנתי, אך לא אעשה את זה שוב".

הבמאי יוסי פולק הודיע שיחפש מחליף למר, אף שמר עצמו לא ראה כל פסול בהתנהגותו. "בכל הצגה אני סוטר למעוז בעדינות", אמר לשוחט, "ואולי אתמול הסטירה פגעה במקום אחר. אין סיבה שמכה חלשה תגרום לה לעזוב את ההצגה. זו הצגה אלימה וקיצונית מבחינה רגשית. יש בה קנאה, רצח ומוות, וקורה שמישהו מתחלק פה ושם. המתלוננים הם שחקנים-פקידים, שרוצים להופיע בהצגה בלי להתלכלך ולא מוכנים לקחת סיכונים. כשאני בתפקיד אני בטראנס, אני אוהב להישרף על הבמה".

גם בתיאטרון חיפה העידו שמר מזוהה כל כך עם הדמות שהוא מגלם, עד שדבק בו השם אותלו. "ג'וליאנו מר הוא שחקן טוטאלי", אמרו בתיאטרון, "שמוכן לתת את כולו לתפקיד. מר בא להצגה אחרי הכנות של שלוש שעות, שבהן הוא מקיף את בניין התיאטרון, רץ, צועק ומתכונן לתפקיד".

המבקרים ששיבחו את מר וגם את מעוז - ההצגה הצליחה כל כך עד שעברה מהאולם הקטן בוואדי סאליב לאולם גדול - הבחינו בכך; כמו שכתב מיכאל הנדלזלץ לאחר שהתיאטרון החליט להוריד את ההצגה, "רק שחקן בעל כריזמה וחן כמו ג'וליאנו מר יכול לגלם את דמותו של אותלו עז היצרים. אבל כמו שאותלו נפל קורבן, בסופו של דבר, לאופיו התמים, הייצרי והאכזר, כך דומה שגם מר נפל קורבן לאופיו שלו".

לכן, כתב הנדלזלץ, "ברגע שמר פגע בפרטנרים שלו מאיה מעוז (דסדמונה) או גל זייד (יאגו), או בקהל (גם זה קרה לו) מעבר לנדרש לצורך האשליה - ההצגה נגמרה. זה לא שהיא 'חייבת' או 'לא חייבת' להימשך. היא לא יכולה להימשך".

בתיאטרון חיפה סברו אחרת. שבועיים אחרי הורדת ההצגה, "אותלו" שבה לבמה. על אלימותו של מר נענשה דווקא מעוז: תיאטרון חיפה העדיף שמר יוסיף לשחק בתפקיד אותלו, והיא הורחקה מההצגה. כפיצוי קיבלה תפקיד בהצגה אחרת.

שרה לארי החליפה אותה בתפקיד דסדמונה; רק לאחר שגם היא ספגה אגרוף, התעשת התיאטרון ופיטר את מר, לדרישתו של הבמאי יוסי פולק, שהודיע להנהלת התיאטרון כי ימשוך ידו מההצגה אם מר יישאר בתפקיד. "אני לא מתכוון להחליף עוד פעם את דסדמונה", אמר לשוחט, והביע צער על החלטתו לאפשר למר להמשיך בתפקיד אחרי הפרשה הקודמת.

מעל דפי העיתון תהה יורם ברונובסקי: "האם ימצא (ג'וליאנו מר) אי-פעם דסדמונה כלבבו, כזאת שתהיה מוכנה להקריב את חייה למען האמנות? נדמה שיקל עליו לעבור לאסכולת-משחק אחרת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו