בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מטוסי כיבוי שהוזמנו אחרי הדליקה בכרמל לא כשירים לשאיבת מי-ים

שבוע לאחר הצהרות ראש הממשלה בחנוכת הטייסת

תגובות

שבוע לאחר חנוכת טייסת כיבוי האש החדשה שמרכזה בשדה דב, אשר הוזמנה עקב הדליקה בכרמל בדצמבר האחרון, מסתבר כי שני המטוסים לשאיבת מים ממקור חיצוני לא יוכלו לפעול בעונת הקיץ הנוכחית, ויש כוונה לפרק את מתקניהם המיוחדים כדי שיוכלו לטוס כמטוסי כיבוי רגילים בשעת דליקות - כך נודע אתמול ל"הארץ".

המשמעות המעשית של הדבר היא כי שני המטוסים הימיים אשר מהווים את לבה של הטייסת - משום שהיו צריכים לפעול בזמן חירום, הלוך ושוב בשאיבת מים מהים התיכון או הכנרת והשלכתם על הדליקות שתפרוצנה - לא יוכלו למלא את ייעודם המקורי.

טייסת כיבוי האש החדשה הושקה רק ביום חמישי שעבר בטקס מיוחד במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתקיים בשדה התעופה דב בתל אביב. על פי הנחיית נתניהו, מלאכת הכיבוי האווירית הוטלה על חיל האוויר במטרה להוציא לפועל את הבטחתו שהטייסת החדשה תהיה מבצעית כבר בקיץ הקרוב.

הטייסת מונה שבעה מטוסים מדגם איירטרקטור 802, בעלות של כ-70 מיליון שקל. היא נקראת "אלעד", על שם הנער אלעד ריבן שנספה באסון הדליקה בכרמל. הטייסת באחריות חיל האוויר אך המטוסים והטייסים הם אזרחיים ויופעלו, בהנחיית הצבא, על ידי חברות אלביט וכימניר.

לצורך קליטתם המבצעית שודרגו מנחתי הטייסת במגידו ובקדמה בסכום של 4.5 מיליון שקל. שדרוג המנחתים כלל בין היתר הקמת עמדות חניה, מתקנים ותשתיות לצורך פעילותם של מטוסי כיבוי האש החדשים.

כאמור, שניים ממטוסי הטייסת צוידו במתקנים מיוחדים לאיסוף מים ממקורות חיצוניים כמו מי הים התיכון או מי אגם הכנרת. אלא שעתה מתברר, כי המטוסים הללו יתקשו לאסוף מים בחודשי הקיץ שהיא התקופה המועדת ביותר מבחינת חום לדליקות. הדבר נובע מכך שהטייסים לא הוכשרו עדיין להפעילם ומפני שבעונה זו נושבות רוחות מערביות, הים התיכון גלי במיוחד והמטוסים לא יוכלו לנחות ולאסוף מים כאשר הגלים גבוהים יותר מ-60 ס"מ.

גם נחיתה בכנרת ואיסוף מים בזמן אמת ממנה יהיו בעייתיים כאן, עקב רוחות מזרחיות שיוצרות אף הן גלים במימי האגם וימנעו מהמטוסים לנחות על המים.

לפיכך, הכוונה היא לפרק את מתקני השאיבה המיוחדים, לפחות על אחד משני המטוסים, כדי שיכולו להשתלב ולפעול כמטוסי כיבוי רגילים, לקראת שיא תקופת השריפות ביערות. קרי, הם יוכלו להצטייד מראש בכמות מים מוגבלת ובחומרים מדכאי בעירה.

יצוין כי הדליקה בכרמל התרחשה בדצמבר כאשר תנאי הים היו אחרים ואיסוף המים התמקד מאזור ים שקט סמוך למפרץ חיפה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "טייסי כימניר המפעילים את מטוסי הכיבוי עדיין נמצאים בתהליך ההכשרה להטיס את שני המטוסים הימיים. ההכשרה תימשך כמה חודשים. לאור זאת, אחד המטוסים יישאר בתצורה ימית לצורך אימונים. טרם סוכם באיזו תצורה יהיה המטוס השני".



ראש הממשלה ורעייתו בחנוכת הטייסת, בשבוע שעבר. לצורך קליטתם המבצעית, שודרגו מנחתי הטייסת ב-4.5 מיליון שקלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו