בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בצפיפות, ללא מזגנים או מעבדות, תלמידי ג'סר א-זרקא בתחתית

נתוני משרד החינוך שפורסמו השבוע חושפים: אחוז הזכאים לבגרות ביישוב היה בשנה שעברה 12.5 בלבד. מנהל מחלקת החינוך ביישוב, עלי עמאש: "יש כל מיני פרויקטים אבל הכל מתאדה בתוך שנה-שנתיים"

תגובות

"איך מישהו מצפה שנגיע כאן להישגים כאשר התלמידים צפופים בכיתות ובבתי הספר אין מעבדות או אפילו מזגנים? איך אפשר בכלל ללמוד ככה בקיץ?", אומר מנהל מחלקת החינוך בג'סר א-זרקא, עלי עמאש. זאת, בתגובה לנתוני משרד החינוך שפורסמו השבוע, לפיהם רק 23 מתוך 184 התלמידים ביישוב (12.5%) היו זכאים לתעודת בגרות בשנה שעברה. נתון זה מציב למעשה את היישוב כבעל שיעור הזכאות לבגרות הנמוך ביותר בארץ. אמנם בבני ברק ובביתר עילית שיעור הזכאות לבגרות נמוך יותר, אולם מרבית תלמידי יישובים אלו כלל לא ניגשים לבחינות.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ג'סר א-זרקא ("הגשר הכחול") הוא אחד היישובים העניים בישראל. המצב הכלכלי הקשה במקום משפיע בהכרח על התלמידים ויכולת הלמידה שלהם. לדברי עמאש, רבים מההורים "לא רואים את הילדים שלהם במשך השבוע, כי הם צריכים לעבוד בשתי עבודות. ל-40% מהתלמידים שלנו יש חסכים, רגשיים וחברתיים, קשים מאוד, כי הם לא מקבלים כמעט שום תמיכה בתוך המשפחה". בג'סר א-זרקא לומדים כ-4,400 תלמידים, מגיל 3 עד 17. 1,350 מתוכם (בכיתות ז'-י"ב) לומדים בתיכון מקיף ג'סר א-זרקא שאותו מנהל ד"ר עבד אל כרים אבו חדיג'ה.

עמאש מדגיש כי אינו מאשים רק את משרד החינוך בהישגים הנמוכים ביישוב. יש גורמים נוספים לכך, לדבריו."אין שוויון הזדמנויות בין היהודים לערבים, למשל בתחום הבסיסי של תשתיות. יש לנו מחסור גדול בכיתות לימוד, וחלק מהכיתות הן לא תקניות - במקום 50 מטר מרובע הילדים מצטופפים בחדר, לפעמים שכור, של 30 מטר מרובע. בבתי הספר היסודיים אין לנו מעבדות מדעיות וברוב בתי הספר אין חדרי מחשב", הוא אומר.

לפני שנתיים היה שיעור הזכאות לבגרות בג'סר א-זרקא 22.6%, ולדברי עמאש בשנים קודמות הוא היה גבוה עוד יותר. "הנסיגה אצלנו היא גם בגלל צמצום התקציבים שמעביר משרד החינוך לטובת תגבורים של התלמידים לקראת בחינות הבגרות", הוא אומר, "החלטנו לא לחכות, אלא לקחת אחריות. אחוז הזכאות הנמוך בשנה שעברה הוא בגלל 59 ילדים שנכשלו בבגרות בשפה הערבית ו-29 שנכשלו במתמטיקה. בקרוב נתחיל בתגבור אינטנסיבי, כדי שהם יוכלו לגשת לבחינות במועד הקיץ הקרוב, ובעזרת השם הנתונים ישתפרו".

עד כיתה ד', טוען עמאש, ההישגים הלימודיים ביישוב אינם נופלים באופן דרמטי ממקומות אחרים בארץ. ואולם, נראה כי כאשר הדרישות מהילדים מתחילות לעלות, מתעוררים הקשיים. "בתי הספר שלנו לא מספיק תומכים בילדים", הוא מודה, "מה אפשר לצפות מילדים שלא רואים את ההורים שלהם, שעובדים כל הזמן? לכן אנחנו קודם כל צריכים לחזק את הצד הרגשי, לבנות סביבה שמזמינה את התלמידים ללמוד. בעיה רצינית אחרת היא שרוב המורים אינם גרים כאן, אלא באים מיישובים אחרים, ולכן פחות מחויבים לקשר עם התלמידים וההורים. ביקשנו ממשרד החינוך לחייב את המורים כאן לעבוד 5-10 שנים. אתה משקיע בהם, ואחרי כמה שנים מעטות הם חוזרים ליישובים שלהם, וצריך להתחיל הכל מחדש".

בקשה אחרונה של עמאש ממשרד החינוך, כמו גם ממשרדי הממשלה האחרים, היא לגבש תוכנית אסטרטגית, בשיתוף הרשות המקומית, לשיפור המצב - במקום מדיניות של "כיבוי שריפות", כהגדרתו. "אנחנו מוצפים בתוכניות חד-פעמיות לטווח קצר. יש כל מיני פרויקטים אבל אף אחד לא יודע על השני, והכל מתאדה תוך שנה-שנתיים וכמעט שאין תוצאות", הוא אומר.ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי בשנתיים האחרונות הוקצו משאבים תוספתיים רבים לטובת מערכת החינוך במגזר הערבי בכלל, ובג'סר א-זרקא בפרט. משאבים אלו ניתנו לאורך כל הרצף החינוכי, ובכיתות התיכון בפרט. עוד נמסר כי "הצלחת מערכת החינוך אינה מנותקת מהתשתיות הקהילתיות ומהשירותים הנוספים שצריכים להינתן לתלמידי היישוב ולמשפחותיהם על ידי הרשות המקומית".



ג'סר א-זרקא. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זהו אחד היישובים העניים בישראל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו