בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מצב חירום בנתב"ג: מטוסי קרב הוזנקו לבדוק את המטוס ולוודא כי מדובר בתקלה

שעות ספורות לאחר נחיתת החירום של מטוס אל-על, נודע ל"הארץ" כי בזמן שחג באוויר, וידאו שני מטוסים של חיה"א כי לא מדובר באירוע אחר

תגובות

טיסת אל על מספר 027 נחתה לפנות בוקר (שני) בשלום לאחר שעות של דאגה והיערכות חסרת תקדים.

סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר התגלתה תקלה בגלגל השמאלי של מטוס בואינג 777 שעשה את דרכו מנתב"ג לניוארק כשעל סיפונו 276 נוסעים. הצוות החליט לחזור לנחיתה בנתב"ג, שם הוכרז מצב חירום. למקום הגיעו מעל 70 אמבולנסים ו-20 כבאיות. עד לאור יום חג המטוס מעל הים כדי להיפטר מכמויות הדלק שבמיכליו לקראת נחיתת חירום. עם אור ראשון נחת המטוס בשלום.

כעת, שעות ספורות לאחר תום האירוע, נודע ל"הארץ" כי בזמן שהמטוס חג באוויר, הוזנקו לעברו שני מטוסי קרב של חיל האוויר כדי לוודא שאכן מדובר בתקלה חיצונית במטוס, ולא בשום אירוע אחר. בנוסף, הודיע מנכ"ל רשות שדות התעופה קובי מור כי מתחקיר ראשוני שערך, עלה כי הגעת כוחות ההצלה ופריסתם באתר התבצעו כראוי.

היערכות לתרחיש קיצון בנתב"ג. תצלום: עופר וקנין

קברניט המטוס דודי קנט סיפר כי "בעצה משותפת החלטנו לחזור לנתב"ג לאחר שהתגלתה התקלה. החלטנו לבצע את הנחיתה באור יום על מנת להקל עלינו ועל צוותי החירום שעל הקרקע. העברתי לנוסעים את האינפורמציה, הודענו להם שאנו מתכוננים לנחיתה, הודענו להם שאנו לא מודאגים ושגם הם לא צריכים להיות מודאגים. מבחינתנו התכוננו לתרחיש הגרוע ביותר, מה שבדיעבד היה נכון".

מנכ"ל אל על אליעזר שקדי אמר כי "היתה תקלה שטופלה באופן מקצועי. הנוסעים היו רגועים והתנהגו למופת. המטוס נחת באופן מעורר הערכה. בכל שלב הטיסה, הטייס עידכן אותנו בכל מה שמתרחש. התייעצנו גם עם גורמים בחו"ל על מנת לקבל החלטה מה לעשות. אין ספק שהמקרה הזה החזיר אותי לימים אחרים, כאשר עמדתי בחפ"ק של חיל האוויר, אבל כשיש טייס מנוסה זה בהחלט עוזר".

אלי בין, מנכ"ל מד"א, אמר לאחר נחיתת החירום כי "מדובר במצב שאנו לא מכירים וזה הביא אותנו להזרים עשרות אמבולנסים וכוחות רבים של חובשים ורופאים, במטרה לתת מענה לתרחיש קיצון של 270 נפגעים". הוא הוסיף כי מרגע שהאירוע התחיל, ב-02:20, "למדנו על כך שמדובר במטוס שנמצא באוויר, אחד מהגלגלים לא נפתח ולמעשה המטוס עושה את דרכו בחזרה לישראל. מההתחלה הוכרז מצב מיוחד והיערכות חסרת תקדים".

המטוס לאחר נחיתת החירום. תצלום: יניב קובוביץ

איציק זינגר, בן 36, אשר היה על המטוס, סיפר מיד לאחר הנחיתה כי "כשעמדנו להמריא היה עיכוב של שעה ואמרו לנו שיש בעיה טכנית כלשהיא שצריך לסדר לפני ההמראה. כמה דקות אחרי ההמראה הודיעו לנו במטוס שיש תקלה באחד הגלגלים ושאנחנו חייבים לחזור לתל אביב. הטייס הודיע שמחכים לאור יום כדי לנחות בבטחה. במשך כמה שעות טסנו במעגלים למעל הים. הטייס שחרר כמויות גדולות של דלק".

זינגר סיפר כי "אנשים היו במתח רב. באל על ניסו לחלק לנו אוכל ולנסות להרגיע אותנו אבל אף אחד לא אכל, ולהרגיע את הנוסעים היה קשה מאוד. כולם היו מאוד מתוחים. כשהודיעו לנו על הנחיתה כבר יכולנו להבחין בכל רכבי ההצלה שהיו בשדה התעופה. המסכות לא ירדו אבל הורו לנו לשבת עם הראש בין הרגליים ולהתכונן לנחיתת אונס. בסופו של דבר כשנחתנו כולם היו מאושרים ובירכו שזה נגמר כמו שזה נגמר - אבל ביו לנו כמה שעות של חרדה ורגעים לא פשוטים.

רן בן שמעון, מאמן עירוני קרית שמונה שהיה על המטוס גם הוא, אמר עם הנחיתה כי "זו היתה חוויה מבעיתה. היו נוסעים שהחלו לקרוא תהילים ולהתפלל. עכשיו עלינו לעמוד בהרבה הבטחות שהבטחנו לעצמנו אם באמת ננחת בשלום".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו