בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "דוד קנת, נשקפה סכנה לנוסעים בגלל התקלה?"

שיחת היום

תגובות

מצב חירום 2 - דרגה אחת לפני התרסקות מטוס - הוכרז אתמול בנתב"ג, לקראת נחיתתו של מטוס אל על מדגם בואינג 777, שעל סיפונו 259 נוסעים. המטוס המריא בשעה 01.34 לפנות בוקר לניו-ארק, ארה"ב, אולם מיד לאחר המראתו התקבל חיווי על תקלה טכנית. עפ"י נוהלי הבטיחות של החברה, החליטו קברניט דוד קנת וקברניט אייל פלג להחזיר את המטוס לנחיתה בנתב"ג. בשדה נערכו לנחיתה עפ"י נוהלי חרום. הוזעקו כ-80 אמבולנסים וכ-40 מכוניות כיבוי והצלה. בשעה 05.50 לפנות בוקר נחת המטוס בשלום.

דוד קנת, מה באמת קרה באוויר?

"לאחר ההמראה, קיבלנו הודעה מהמחשב כי קרתה תקלה מסוימת. במטוס משוכלל דוגמת בואינג 777 מקבלים בדיוק את הפתרון לתקלה. במקרה שלנו, מיד לאחר המראה וקיפול הגלגלים התקבלה הודעה, שכן נסע אחד לא ננעל ?במצב מעלה'. במטוס יש שלושה: שניים ראשיים עליהם עומד המטוס ואחד קדמי; בכל כן נסע יש 6 גלגלים, בכל צד. תקלה מסוג כזה לא מצריכה שום פעולה מיידית. בטח לא כשהטיסה מיועדת לניו ארק, שבניו ג'רזי ואורכת 12 שעות. היה מספיק דלק ולכן מבחינת זמן היה לנו את כל הזמן שבעולם לטפל בתקלה בניחותא, לבדוק את כל האפשריות לבדוק את כל התרחישים אשר נובעים מתקלה כזו".

מדובר בתקלה שגרתית?

"התקלה לא היתה סטנדרטית אבל אנו לא רגילים לראות כמותה ומדובר בתקלה די נדירה, בוודאי במטוס מדגם בואינג 777. יצאנו לכיון הים והחלטנו לראות מה קורה במצב נחיתה כשהגלגלים למטה. הסתבר שכשהגלגלים במצב נחיתה, האינדיקציה מצביעה כי הגלגלים נמצאים במצב ביניים וייתכן שהגלגלים לא ?נעולים מטה'. פה היה לנו די זמן להיכנס לספרות המטוס ולנתח את התקלה תוך כדי טיסה. ניתוחה הראה שהגלגלים נעולים במצב מטה, אך אחד המוטות אשר תומך בגלגל השמאלי לא נעול. בכל מערכת חשובה יש גיבוי. במצב הזה לא יכולים לראות את הגלגל, בוודאי שלא בלילה".

מה עשיתם בשלב זה?

"היה לנו זמן להתייעץ עם אגף התחזוקה באל על, שהיה בקשר עם יצרנית המטוסים בואינג תוך כדי האירוע; היה לנו עם מי להתייעץ: עם כל המומחים בחברת אל על, עם הטייסים הראשיים מנהלי ציים שהזעיקו אותם לשדה. היה לנו די דלק להסתובב ולתכנן את ריקון המכלים. מבחינת הנוסעים, כיוון שבמטוס מדגם 777 רואים הנוסעים בדיוק היכן המטוס נמצא במסכי הטלוויזיה, מיד כשיצאנו לים הודעתי לנוסעים על התקלה ושאנו מתכוונים להסתובב מעל הים וכנראה נחזור לנחיתה בנתב"ג".

פחדת?

"לא. אנו מתאמנים בסימולטור והתאמנו בדיוק על תקלה כזו בעבר. הדבר היחיד הוא שהנחיתה צריכה להיות זהירה ודורשת תשומת לב מרבית לדברים שלא קיימים בנחיתה רגילה".

כמו מה לדוגמה?

"הנחיתה צריכה להיות מאוד עדינה, להתבצע באופן ידני ולא אוטומטית. הטייסים צריכים להיות ערים לתופעות נוספות שיכולות לקרות כתוצאה מהתקלה. על כל הדברים הללו, אנו מתאמנים בסימולטור הרבה שעות בשנה".

מה באשר לשאר אנשי צוות הטייסים?

"היינו מתודרכים בכל המצבים ולא היה לחץ אלא ערנות ומתח חיובי. לא משהו יום יומי. בטח לא פחד".

היתה פאניקה אצל הנוסעים במטוס?

"לא. אין זו מליצה, אך היה צוות מצוין, 13 אנשים, גם של טייסים וגם של דיילים. יצאתי כמה פעמים מהקבינה לבדוק את מצב הנוסעים. ראיתי נוסעים ישנים שנת ישרים. הוגש אוכל ע"י הדיילים. התקלה הוצגה בפני הנוסעים כמו שהיא. גם אני לא חושב שהיה מקום לדאגה מעבר למה שדאגנו. דאגנו גם לתרחישים הקיצוניים, אך רק למקרה שנצטרך אותם. הדרכנו את הנוסעים גם למקרה שנצטרך לפנות את המטוס דרך מגלשות חירום, במקרה שיקרה משהו לגלגל. אחרי הנחיתה אף אחד לא נראה לי במצב מתוח".

מתי החלטת לחזור ולנחות בנתב"ג?

"ברגע שהגלגלים למטה נגרם גרר עצום למטוס. אין די דלק להגיע בצורה כזו לניו ארק בשום מקרה. השארנו אותם למטה, כיוון שלא רצינו לקחת סיכון. ברגע שהיתה ברורה מהות התקלה, הודענו למגדל הפיקוח והכרזנו חירום, כדי שיהיה זמן להתארגן שם".

האם נשקפה סכנה לנוסעים?

"בתרחיש קיצוני יש מצב שיכול להוות סכנה לנוסעים. אם התקלה מצביעה על אפשרות של קריסת כן נסע. אני מדגיש: בתרחיש קיצוני של תקלה מסוג כזה. קיווינו שיש תרחישים אופטימיים. בדרך כלל, לא מגיעים לתרחיש קיצוני. כיוון שאנו לא מתפשרים לא על בטיחות ולא על ביטחון, נערכנו לכל האפשרויות והקיצונית היתה אחת מהן".

מה קורה ברגע שאתה מכריז חירום?

"לנתב"ג יש נהלים קבועים בהתאם למספר הנוסעים במקרה כזה. יכולנו לקבוע את הזמנים שלנו, מתי אנו רוצים לנחות. בהתייעצות עם הצוות, החלטנו לדחות את הנחיתה לשעות הבוקר, כדי שיהיה יותר נוח ובטוח לכוחות הצלה לעבוד לפנות בוקר ולא בחושך. בדקנו את זמן הזריחה המדויק, 05.40 לפנות בוקר. החלטנו על זמן נחיתה ב-05.20 לפנות בוקר בגלל תנאי האור".

מדוע הוזנק אליכם מטוס קרב של חיל האוויר?

"כשיש תקלות בכני נסע, מקובל להזניק מטוס של ח"א שיסתכל מלמטה, כדי לקבל עוד חוות דעת חיצונית. דווקא המטוס ראה שהגלגל לא נעול. זה אומר תרחיש רע מאוד, אך היינו שקטים, כי בניתוח התקלה גם עם אנשי התחזוקה ומה שקראנו בספר, הבנו שהגלגל נעול והבעיה עם המוט".

אילו לקחים או מסקנות אתה לוקח אתך מהאירוע?

"מכל תקלה אנו לומדים. פעלנו בהתאם להוראות היצרן. הלקח הטוב שלי הוא משיתוף הפעולה הרחב שקיבלתי מכל הגופים בחברה וגם בתוך צוות הטייסים והדיילים. ההוכחה הטובה ביותר היא שהנחיתה התבצעה בשקט וללא פאניקה. הסברנו לנוסעים מה קורה. היתה דריכות אבל לא מתיחות".



דוד קנת. 'היה צוות מצוין ויצאתי כמה פעמים לראות את הנוסעים, אף אחד לא נראה מתוח לאחר הנחיתה'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו