בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מנכ"ל מש' החינוך הדיח את יו"ר ועדת המקצוע באזרחות

במכתב למנכ"ל המשרד טוען יו"ר הוועדה, ידידיה שטרן, כי הוא הוחלף בגלל התנגדותו לשינויים במקצוע האזרחות שהוביל יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד, צבי צמרת

תגובות

משרד החינוך הפסיק באחרונה את כהונתם של יו"ר ועדת המקצוע באזרחות, הפרופ' ידידיה שטרן מאוניברסיטת בר אילן, ושל חברה נוספת בוועדה, הפרופ' סוזי נבות מהמכללה למינהל. הנימוק הרשמי של ראשי משרד החינוך למהלך הוא שהקדנציה של השניים הסתיימה, ואולם במכתב למנכ"ל המשרד, שמשון שושני, כתב הפרופ' שטרן כי "רק פתי יאמין להסבר זה". לדבריו, הרקע האמיתי להחלפה הוא ההתנגדות שהוביל בוועדה לשינויים שיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד, צבי צמרת, מנסה להכניס בהוראת האזרחות. עוד מאשים הפרופ' שטרן במכתב את צמרת בהתערבות פוליטית בתוכנית הלימודים.

שטרן, פרופ' למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וסגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, היה בעבר מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בפברואר 2009 מונה לעמוד בראש ועדת המקצוע באזרחות, שתפקידה לייעץ ולפקח על לימודי המקצוע למשרד החינוך. בוועדה חברים אנשי אקדמיה נוספים, לצד מורים ונציגי המשרד. החלטת צמרת לסיים את תפקידו התקבלה לפני כשבועיים.

מכתבו של הפרופ' שטרן למנכ"ל שושני הוא יוצא דופן בחריפותו, כמו גם באזהרתו מפני הניסיונות לשנות את אופי המקצוע. "אני כותב מכתב זה מתוך תחושת דאגה עמוקה לעתיד לימודי האזרחות", ציין שטרן והוסיף כי בעבודתו בוועדה "הופעלו עלי ועל חברי הוועדה לחצים שתכליתם לשנות את תכני הלימוד במקצוע, מהותו ומטרותיו". עוד כתב ש"לימודי האזרחות אינם בגדר מותרות. על משרד החינוך לחזקם ולהעמיקם. לצערי, המגמה המסתמנת היא הפוכה בתכלית".

ממכתבו של שטרן עולה כי בדיונים עם הוועדה הצהיר צמרת על רצונו לעצב מחדש את תוכנית הלימודים באזרחות, בטענה כי יש ללמד את ההיסטוריה הציונית ואת ההיסטוריה של תקופת המדינה במסגרת הוראת המקצוע, וכי "לכך צריך להקדיש כמחצית מזמן הלימוד. ועדת המקצוע דחתה את עיקרי ההצעה", כתב שטרן. הוא הבהיר גם שמשמעות קבלת עמדה זו היא קיצוץ "מחצית ממספר השעות שמוקדשת ללימודי אזרחות. מדובר בשינוי עמוק, שיחייב עקירה של תכנים אזרחיים חשובים מאין כמותם מתוכנית הלימודים".

"צמרת פועל מתוך אידיאולוגיה ברורה. הוא באמת מאמין שלימודי האזרחות מרעילים את האווירה בכיתות. הוא לא רוצה חשיבה ביקורתית, אלא רק הצגה של המציאות, שמבחינתו היא בסך הכל מצוינת", אומרת חברה בוועדת המקצוע. לדבריה, באחד הדיונים בוועדה, שהוקדש לשאלה כיצד יש ללמד את נושא אופי המדינה, טען צמרת כי המורים צריכים להתייחס אך ורק למודל של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "ההתנגדות לכך בוועדה היתה רחבה מאוד. על פי תפיסתנו, אחד התפקידים של בתי הספר הוא להכין את התלמידים לחיים, ולפיכך גם ללמד תפיסות שונות, החל ממדינת הלכה ועד מדינת כל אזרחיה. צמרת, בדומה לראשי החינוך החרדי, לא מעוניין בביקורת על המציאות וברעיונות אלטרנטיביים".

עוד כתב פרופ' שטרן כי ועדת המקצוע "אמורה להיות הפגוש שבין הפוליטיקה היומיומית לבין חדרי הכיתות של ילדינו. חילופי שלטון מדי מערכת בחירות אסור שיכתיבו את תוכנית הלימודים, ובוודאי שבהקשר הרגיש של מקצוע האזרחות. יתירה מזאת, כיצד ניתן להצדיק את היומרה של צמרת להכתיב את תוכני המקצוע בניגוד לדעתם של חברי הוועדה?".

על הנימוק הרשמי שבו משתמש המשרד לסיום עבודתו, כתב עוד הפרופ' שטרן "ועדת המקצוע מתפקדת למופת, ומצויה בשלב אחרון לקראת השלמת תוכנית לימודים מעודכנת בחטיבת העליונה. החלפה דרמטית של החברים שהיו מעורבים בהכנת התוכנית לפני אישורה הסופי היא, בלשון המעטה, מוזרה. אין מנוס מהמחשבה שמי שראה כי ועדת המקצוע דבקה בעמדותיה הערכיות והמקצועיות, החליט לדרוס את הוועדה ובכך לפתוח לפניו את הדרך לשינוי פני המקצוע".

מקורות שונים סיפרו אתמול שכמה יושבי ראש של ועדות מקצוע אחרות מכהנים כבר יותר משנתיים. במכתב הוסיף הפרופ' שטרן "משרד חינוך ממלכתי חייב לתפקד בראייה מערכתית כוללת. ועדות מקצוע חייבות לקבל גיבוי לפעולתן, שאם לא כן, מעמדן יפחת ורק 'פוליטרוקים' יסכימו לאכלס אותן. יהיה זה מאכזב ביותר, ולא קביל מהבחינה הציבורית, אם התירוץ הפורמלי של חלוף שנתיים ימים יהווה הכשר לריקון המשמעות של הוועדות מתוכן".

צמרת, שמונה לתפקידו על ידי השר גדעון סער לפני כשנה וחצי, אינו מסתיר את ביקורתו על הוראת האזרחות. זאת, בעוד שהשר סער והמנכ"ל שושני דווקא מרבים לדבר על החשיבות שהם מייחסים למקצוע. בין השאר החליט צמרת לשכתב את ספר הלימוד המרכזי באזרחות, בהשתמשו בנימוק שהוא "עוסק יותר מדי בביקורת על המדינה" ואף "יוצר תחושה אצל התלמידים שהכל רע", כפי שסיפרו מקורות בוועדת המקצוע. צמרת גם החליט לקצץ באופן משמעותי במספר השעות המיועדות ללימודי אזרחות בהיקף מוגבר של 5 יחידות. לאחר הפרסום ב"הארץ", ביטל המנכ"ל שושני חלקית את ההחלטה. במכתבו מגלה הפרופ' שטרן כי למעשה צמרת ביקש "לבטל לחלוטין את לימודי האזרחות המוגברים". באחרונה, ביום עיון שנערך בתל אביב, אמר צמרת כי בהוראת האזרחות "חסרה התייחסות להיסטוריה ולדת היהודית", וכי למרות הקדשת שעות לימוד רבות למקצוע הרי "איש לא בדק אם הלימודים מלכדים יותר את החברה או שמא רק מגבירים את הניכור, הריב והפילוג".

השבוע דחה המנכ"ל שושני את בקשת שטרן לשקול מחדש את החלפת חברי הוועדה. בין השאר כתב שושני לשטרן כי "כל חברי 'ועדות המקצוע' בכל התחומים מתמנים לקדנציות קצובות. על פי הנוהל שפורסם, מוחלפים שליש מחברי הוועדה כל שנה-שנתיים", וכן שחילופי החברים בוועדה "אינם מעידים על שינוי במגמה הקיימת, המחויבת ללימודי אזרחות. עמדת הנהלת משרד החינוך, ובתוכה יו"ר המזכירות הפדגוגית, אינה לדחוק את מקצוע האזרחות לשוליים". עוד ציין שושני כי לצמרת "יש עמדה מסוימת לגבי לימודי האזרחות. אין היא בהכרח זהה בכל דבר ועניין עם עמדת השר ועמדתי".

את תגובתה של הפרופ' נבות, הנמצאת בחו"ל, לא ניתן היה להשיג.



סוזי נבות וצבי צמרת ''תחושת דאגה עמוקה לעתיד לימודי האזרחות''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו