בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קרית טבעון נגד המשך סלילת כביש 6 בצפון

התושבים טוענים כי הכביש החדש יהפוך את היישוב לשטח שיהיה כלוא בין כבישי רוחב סואנים

תגובות

כתבת "הארץ" בחיפה

תושבי קרית טבעון החלו אתמול את מאבקם האקטיבי נגד הארכת כביש 6 צפונה, שאמור לעבור במרחק של כ-150 מטרים בלבד מבתיהם. חסימת כבישים, הפגנות וכרזות בנוסח "מנהרה או שיהיה רע" קיבלו את פניהם של חברי ועדת התשתיות הלאומית (ות"ל) שהגיעו לסיור באזור. יו"ר הוועדה, המתכנן אפרים שלאין, אמר לנוכחים כי עדיין לא התקבלה החלטה על חלופה כלשהי של הכביש וכי התהליך נמצא רק בראשיתו. כמו כן התחייב כי ייבחנו כל החלופות ובכללן מנהור ארוך.

התנגדות התושבים נוגעת להארכת כביש 6 צפונה, תוכנית הנכללת בפרויקט נתיבי ישראל, שאותו יזמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. זאת כחלק מתוכנית חיבור הפריפריה למרכז באמצעות רשת כבישים ארצית, עליה הכריזו השניים עם כניסתם לתפקידם, במאי 2009. על פי התוכנית, כביש 6 יוארך צפונה ממחלף יקנעם למחלף תל קשיש (5 ק"מ) וממחלף תל קשיש למחלף סומך (12 ק"מ) - המקטע השנוי במחלוקת. הקטעים הצפוניים החדשים יופעלו כנתיבי אגרה. על אף המחלוקת הקיימת, לפני חודשיים פורסם המכרז למיון מוקדם לביצוע העבודות במקום. לדברי כץ, העבודות צפויות להסתיים בתוך כשלוש שנים.

על פי התוואי המוצע על ידי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), מדובר בכביש חדש ברוחב של 150 מטר שאמור להיות הזרוע הצפון מזרחית לכיוון הגליל העליון המזרחי, שישתרע על שטחי חקלאות רבים באזור ויחדור לשטח הגן הלאומי בית שערים, שהיה אתר התיישבות יהודי בתקופת בית שני. תושבי קרית טבעון מוסיפים כי הכביש החדש יהפוך את היישוב, המאופיין במרקם עירוני כפרי, לשטח כלוא בין כבישי רוחב סואנים.

מטה המאבק של תושבי טבעון דורש להעביר חלק מהכביש העתידי הסמוך לבתי התושבים במנהרות ובכך למזער את הפגיעה בנוף ובאיכות החיים של התושבים. או לחלופין, לשנות את התוואי המוצע כיום. על פי חוות דעת שהזמינו התושבים, עלות שתי מנהרות נוספות בכביש נאמדת ב-82.5 מיליון שקלים. זאת בשעה שעלות הארכת כביש 6 צפונה נאמדת בלא פחות משלושה מיליארד שקלים.

התוואי המוצע כעת על ידי מע"צ לא כולל מנהרות באזור הרגיש אלא באזורים אחרים. התושבים מלינים על כך שלא נבחנו חלופות אחרות וכן על כך שתכנון הכביש על ידי מע"צ נעשה בחוסר שקיפות מוחלט ובמחשכים. "ברור לנו כי כריית מנהרה תעלה יותר לקופת האוצר, אולם מול הנזקים העצומים לבריאות התושבים, עלויות אלו מתגמדות והופכות להיות שוליות. לא ייתכן כי שיקולי כסף יהיו השיקולים היחידים שינחו את מתכנני מע"צ", אומר יו"ר מטה המאבק, עו"ד ישראל הרפז.

לפני כחצי שנה הכריזו שר התחבורה ושר האוצר כי הארכת כביש 6 צפונה היא פרויקט לאומי ועל כן התוכנית להקמתו תידון במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות - שדנה בפרויקטים תשתיתיים בעלי משמעות לאומית כבדה כגון תחנות כוח, תשתיות אנרגיה וכבישי-על. משמעות ההכרזה היא זירוז ההליכים התכנוניים, בניגוד לפרויקטים הנידונים במסגרת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בה חברים גם נציגי ארגוני סביבה, והדיון בה מעמיק ומאוזן יותר.



תושבי קרית טבעון מפגינים נגד סלילת הכביש, אתמול



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו