בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסע לילי בכבישי האלכוהול של ישראל

באגף התנועה מתגאים בעלייה משמעותית בשנה האחרונה של הענישה נגד נהגים שיכורים. אך בשטח, המסר עדיין לא נקלט בקרב הצעירים

תגובות

משטרת התנועה הציבה בשנה שעברה את המאבק בנהיגה בשכרות כיעד מרכזי. הודות לחקיקה מחמירה מהשנים האחרונות, מתגאה המשטרה כי הגבירה את הענישה של נהגים שנתפסו בהשפעת אלכוהול או סם. אך למרות העלייה במספר הדו"חות, החרמת כלי הרכב ושלילות הרשיונות של נהגים שיכורים, בינתיים קשה לראות גם ירידה בהיקף התופעה עצמה.

לפי נתונים עדכניים, נהגים שיכורים או מסוממים אחראים לשישה אחוזים מתאונות הדרכים בישראל. מדי סוף שבוע מתפרסים לאורך הכבישים הבין עירוניים ובמרכזי הבילוי בערים שוטרים עם מכשירי ינשופים ונשיפונים, שתפקידם לקבוע את רמת האלכוהול של הנהג ברכב. ההליך פשוט ומהיר: נהג שנעצר לביקורת נדרש לנשוף לתוך הנשיפון, שמראה בסופו על הצג אם הנהג "עבר" או "נכשל". נהג שנכשל בבדיקה הראשונית צריך להגיע לניידת, שם נמצא מכשיר הינשוף.

הנבדק נושף אוויר מראותיו לצינורית שמחוברת למכשיר בפייה סטרילית. האוויר נכנס לתא מדידה, מחומם ונמדד על ידי שני חיישנים: חיישן אחד נועד לוודא אם הנושף שתה אלכוהול, חיישן שני בודק את אחוז החומר ביחס לליטר אוויר. הבדיקה נעשית פעמיים: התוצאה הנמוכה מבין השתיים, היא הקובעת.

תוצאות הבדיקה נרשמות ביחידות של 5 מיקרוגרם אלכוהול, כשהמכשיר מעגל את התוצאות באופן אוטומטי כלפי מטה. כך למשל, תוצאה של 293 מק"ג תוצג כ-290 מק"ג. נהג שמוגדר נוהג בהשפעת אלכוהול הוא נהג שמכשיר הינשוף הראה כי בדמו יותר מ-290 מק"ג (על הבעייתיות במכשיר - ראו מסגרת).

בשנת 2010 נתפסו למעלה מ-13 אלף נהגים, שקיבלו לידיהם זימון לדין בגין נהיגה בשכרות. 4,500 כלי רכב הוחרמו. נתון זה מהווה עלייה בהשוואה לשנים קודמות. החרמת רכב נחשבת לאחד הכלים האפקטיביים של משטרת התנועה, ועונש מכאיב במיוחד לנהגים. החוק מאפשר להחרים רכב שהנהג בו נסע בהשפעת אלכוהול, גם אם הרכב אינו בבעלותו. מדי שבוע מושבתים ברחבי הארץ מאות כלי רכב, ברוב הפעמים הנהגים הם צעירים שלקחו את הרכב מההורים.

שעות הערב והלילה, מטבע הדברים, הן השעות הקריטיות. ואולם נהגים נתפסים לא פעם גם בשעות היום. באגף התנועה הארצי החליטו להציב יעד של מיליון בדיקות אלכוהול בשנה. הרצון לעמוד ביעד דוחף את השוטרים לערוך בדיקות גם בשמונה בבוקר. עם תוצאות קשה להתווכח: בשנת 2010 נתפסו 1,200 נהגים שיכורים בין שבע בבוקר לשבע בערב, חלקם אפילו נהגי משאיות שהיו באמצע יום עבודה.

דובר אגף התנועה, רפ"ק יגאל הבשור, אומר כי "המסר צריך להיות ברור לנהגים וגם להורים. 13 אלף נהגים שיכורים בשנה אינם מהווים עוד נתון סטטיסטי, אלא 13 אלף פצצות מתקתקות שנעו בכביש עם פוטנציאל גבוה לגרימת תאונות קשות וקטלניות".

סקר שערכה עמותת אור ירוק מראה שלמרות המאמצים שמשקיעה המשטרה בהסברה ובאכיפה בקרב נהגים צעירים, המסר לא תמיד נקלט. המשתתפים נשאלו לגבי החוק החדש הקובע שלנהגים צעירים ונהגי רכב כבד אסור לשתות לאחר שתיית אלכוהול, ולו בכמות מזערית. קרוב לרבע מהציבור (24%) לא ידע על קיומו.

ראש אגף תנועה במרחב שפלה, רב פקד שי מזרחי, סבור שאין ירידה בהיקף הנהיגה בשכרות. "כל יום יש נהגים צעירים חדשים שעולים לכביש. הבוגרים כבר מבינים את הנושא של נהג תורן ורואים מוניות מחוץ למתחמי הבילויים, אבל הצעירים לא הפנימו את הסכנה של נהיגה בשכרות".



בדיקת שכרות, פארק המדע ברחובות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו