בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "מירון בנבנישתי, מדוע ירושלים אינה קיימת עוד?"

שיחת היום

תגובות

למירון בנבנישתי יש שיטה לראות את המציאות. "אני רואה מצב גרוע, אני קופץ לתהום ואז אני שקט", הוא מעיד על עצמו. בנבנשתי ממלא בנאמנות את תפקידו כנביא הזעם בשערי ירושלים זה שנים ארוכות. בינתיים הוא, לצערו, לא טעה. אלא שעכשיו, לתפישתו, אין יותר מקום לעמוד בו, שערי ירושלים לא קיימים יותר. כך גם ירושלים עצמה שהתמוססה לגוף אורבני עצום וחסר זהות.

בנבנישתי, 77, שימש סגן ראש עיריית ירושלים, טדי קולק, שביום שישי צויינו מאה שנה להיוולדו. לתקופה מסוימת הוא אף היה אמור להיות יורשו של קולק. "אני המיועד לשעבר", הוא אומר.

ביום רביעי יצויין יום ירושלים, בראיון שהענקת למגזין "ארץ אחרת", אמרת שירושלים למעשה נעלמה. מה קרה לירושלים בעשורים האחרונים?

"הגעתי למצב שכשאומרים לי ירושלים אני ציני ביחס לשימוש במלה. המושג הזה רוקן מכל תוכן. היום אין מושג גיאוגרפי שנקרא ירושלים. אני מציע את השם ירמודין, כל השטח מיריחו ועד מודיעין, כמעט 1,000 קילומטרים מרובעים שנקראים ירושלים, מסיבה אחת: מישהו רצה לשפוך שמן קודש על גבעות ריקות. היום זה מרחב אחד ענק שאי אפשר לנהל אותו, והוא מוחזק בכוח. הכל התחיל מהגבול המוניציפלי שנקבע אחרי 67', לפי העיקרון מקסימום שטח ריק - מינימום ערבים, אז הפקענו שליש מהשטח והתחלנו לבנות. קח לדוגמה את הר חומה, מי העלה בדעתו שג'בל אבו גניים יהיה חלק מירושלים, זה תמיד היה חלק מבית סחור. קח את פסגת זאב, זה היה אמור להיות שטח פתוח, גן לאומי של ספר המדבר, אבל מכיוון שבגין רב עם מישהו הוא החליט לבנות שם עיר. גם הערבים בנו בתגובה. אני בונה פה והוא בונה שם, העיר נהרסה. העיר כעיר נהרסה. כולנו אשמים בזה שירושלים התמוססה. היא לא קיימת יותר. ירושלים היא עיר קדושה, היא עיר שעולי הרגל מגיעים אליה. 'עומדים היו רגלינו בשערייך ירושלים', אבל איפה שערי ירושלים? הסכסוך הזה הרס את אחת הערים הכי יפות שיש".

מה דעתך לגבי האפשרות לחלק את העיר?

"ירושלים בלתי ניתנת לחלוקה. כל הדיבורים על שכונות קצה, אין דבר כזה. אם אתה לוקח מפה ובודק, אתה רואה שצריך עיר עם שישה ממדים כדי לחלק אותה, אפשר להקים גשרים ומסועים. גם מה פתאום הפרדה? זה מוזר. ירושלים יפה ומעניינת משום שהיא קוסמופוליטית. החברים הערבים שלי וכנסיית הקבר הם חלק מהחיים שלי. למה רוצים לכלוא אותי בגטו של יהודים בלבד"?

אז מה הפתרון?

"ירושלים היא בעיה בלתי פתירה. אם אתה לוקח את הר הבית והכותל המערבי, אין פתרון. כל הפתרונות שמוצעים הם משחקים של אינטלקטואלים, בשטח זה לא יכול להתבצע. צריך להכיר בכך שלירושלים אין פתרון. הבעיה היא שככל שמחפשים, כך מתרחקים מהפתרון. כל פתרון שעולה מבהיר כמה אנחנו רחוקים ממנו. לכן העיר הזו אומללה. אני מציע מדד חדש למדוד את המתיחות. במקום לספור כמה כדורים נורים וכמה אנשים מתים, צריך לספור כמה הצעות לפתרון יש, ככל שיש יותר הצעות כך המתיחות גבוהה יותר".

אם כך מה צריך לעשות?

"עדיף לנהל את הדבר הזה בצורה חכמה. לעסוק בתהליך יום יומי של טיפול בסימפטומים וייצור מציאות שתאפשר התקדמות לקראת הסדר. הבעיה שבירושלים עובדים הקיצוניים וכל פרובוקציה מצד אחד יוצרת פרובוקציה מהצד השני".

אז איזה עתיד אתה מציע לירושלמים?

"אני אומר להם שכל זמן שתישאו את שם ירושלים לשווא תיצרו מצב שבסופו לא תוכלו להמשיך ולחיות בעיר הזו. אם הייתם מתעוררים, אחרי שהייתם גומרים את המסיבה במעלה זיתים במזרח ירושלים, וחושבים מה יהיה בעוד חמישים שנה, תבינו שמה שאתם עושים זה להרוס במו ידכם את הנכס שאתם כל כך רוצים לטפח".

איך טדי קולק ראה את הבעיה של ירושלים?

"הוא היה וינאי, מי שבא מווינה בתקופה שהוא בא ממנה בא מעיר קוסמופוליטית. הוא האמין שאפשר ליצור מערכת על לאומית, מוזאיקה. אני אמרתי לו שזה לא מוזאיקה, זה איים מנוכרים זה לזה. אבל בסך הכל הוא היה ציוני. הוא האמין שאיפה שיש בית יהודי זה שלנו, הוא היה בעד פיתוח השכונות הגדולות. הוא גם היה כמו מושל מחוז בריטי והתייחס בפטרונות לערבים. אבל מה שהיה שונה זה שהוא הבין שמדובר בקולקטיב, שמגיעות לו זכויות כקולקטיב".

מה הוא חשב על ההתנחלויות במזרח ירושלים?

"אם הוא היה היום הוא עוד היה מוחה על זה. כשראשוני המתנחלים נכנסו לסילוואן הוא הזמין שני שלטים ועשה הפגנת יחיד נגדם. אם יש משהו שאני מתבייש בו זה שנתנו כוחות לרשות הגנים להכריז על סילוואן כגן לאומי ולתת את זה לעמותת אלע"ד. אנחנו המפא"יניקים חשבנו שתמיד נהיה בשלטון".

איך אתה רואה אותו בהשוואה לראשי העיר שבאו אחריו?

"אי אפשר להשוות בכלל. אחרים היו אנשים רגילים. הוא היה ייחודי, אם אתה משווה אותו לגלריה של המנהיגים של מפא"י באותה תקופה, דיין ופרס, הוא היה המערב אירופי היחיד. להם נראה חשוב רק הצבא וההתיישבות, הוא אמר שיש עוד דברים בחיים: מוזיאון, גנים, תרבות, והם נתנו לו להתעסק עם זה. הוא נחשב חזק אבל ההחלטות האמיתיות התקבלו בממשלה. הוא סירב להיות שר ואהב את מה שהוא עושה. הוא חיפש פתרונות יומיומיים וקיווה שיהיה טוב יותר, אבל בסוף הוא הבין שהשתמשו בו. העיר בתקופת האינתיפאדה הראשונה הייתה כל כך אומללה שאנשים חיפשו איש טוב ומצאו את טדי. הלכו אחריו כי האמינו שכל עוד הוא שם סימן שלא הכל אבוד, זה תפקיד מאוד חשוב שהוא מילא כי בלי תקווה אי אפשר לחיות".



מירון בנבנישתי. ''ירושלים יפה כי היא קוסמופוליטית. החברים הערבים וכנסיית הקבר הם חלק מהחיים שלי. למה רוצים לכלוא אותי בגטו של יהודים?''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו