בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיטוט מייאש על מדרכות גוש דן השבורות

108 מפגעים ב-10 קטעי רחובות, וזה רק קצה הקרחון

תגובות

מספיק לצעוד כמה דקות ברחוב יפת ביפו כדי ללמוד על מצבם העגום של הולכי הרגל בגוש דן. אפשר למצוא על המדרכה מכוניות וקטנועים שחונים בניגוד לחוק, ערימות אשפה, מכל אשפה שכמעט ולא מותיר מקום למעבר, גדר של אתר בנייה שפולשת למדרכה וחנות שפורסת את מרכולתה ברחוב. את כל המכשולים האלה עקפו סוקרים בקטע שאורכו כ-250 מטר בלבד, מכיכר השעון דרומה.

זו איננה בעיה נקודתית של רחוב זה או אחר. דו"ח שהכינו החברה להגנת הטבע ועמותת "תחבורה היום ומחר", בתמיכת הקרן לסביבה ירוקה וקרן פורד, מציג תמונה מדאיגה על המפגעים שאיתם נאלצים להתמודד הולכי הרגל ברחובות גוש דן. הממצאים המלאים יוצגו בכנס שעניינו "מעמד הולכי הרגל במרחב הציבורי" שיתקיים בתל אביב ביום חמישי השבוע.

הסוקרים מצאו 108 מפגעים על המדרכות. חניה של אופנועים וקטנועים על המדרכות במקום אסור ובאופן המפריע לתנועת הולכי הרגל היוותה יותר ממחצית המפגעים. שאר המפגעים שהתגלו: בתי קפה או אתרי בנייה שפלשו למדרכה וצמצמו את המעבר, ערימות אשפה גדולות או צואת כלבים, בעיות תשתית של מדרכות שבורות או עמודים במרכז מדרכה צרה ומכלי זבל גדולים על המדרכה. הסוקרים התריעו גם על מיקום בעייתי של כמה תחנות אוטובוס המפריעות באופן מהותי למעבר הולכי הרגל. עוד מצביע הדו"ח על זמן המתנה גבוה מחצי דקה בשליש ממעברי החציה ועל מחסור בצל בשישה מעשרת הרחובות שנבדקו - באלה היו רק חמישה עצים בממוצע לקטע, לעומת ממוצע של 38 עצים לקטע בארבעת הרחובות האחרים. כמו כן, ציינו הסוקרים כי חסרים שבילי אופניים ומידע בתחנות אוטובוס במקומות רבים.

"הנתונים לאו דווקא מלמדים על מצב של רחוב מסוים, אלא על המצב הכללי - והמצב לא טוב", אמר אחד מעורכי הסקר, ערן רביד, מתכנן עירוני של קהילת תל אביב-יפו והסביבה בחברה להגנת הטבע. לדברי רביד, תפקידן של הרשויות המקומיות לדאוג לשינוי סדר העדיפויות. רביד הוסיף ואמר כי המפגע המשמעותי ביותר, חניית קטנועים על מדרכות, מסמל את המאבק בין כלי הרכב לבין הולכי הרגל. "צריכים להוסיף מקומות חניה לקטנועים ולהגדיל את הפיקוח והאכיפה". בעיריית תל אביב אומרים מנגד כי בכל שנה נרשמים אלפי דו"חות נגד מכוניות וכלי רכב דו-גלגליים החונים על מדרכות. הקנס לרכב החונה על המדרכה או לרכב דו-גלגלי החוסם באופן מלא את המעבר עומד על 500 שקלים. אם אופנוע או קטנוע חונים על המדרכה אך אינם חוסמים את המעבר גובה הקנס 250 שקלים.

רביד מייחס חשיבות רבה גם לנתון על זמן ההמתנה במעברי החציה. "יש הרבה אנשים שמחליטים לחצות באור אדום. זה גם יוצר עוד סוג של מכשול עבור הולך הרגל, וגורם לו לחשוב פעמיים אם בפעם הבאה יעשה את ההליכה הזאת או לא". מעבר לכך, הוסיף רביד, ברבים ממעברי החציה המחולקים לשניים או יותר, נאלצים הולכי הרגל להמתין כמה פעמים, כיוון שאין תיאום בין הרמזורים.

תמר קינן, מנכ"לית עמותת תחבורה היום ומחר המקדמת תחבורה בת קיימא בישראל, אמרה כי בניגוד לערים רבות בעולם, בישראל עדיין לא מפנימים את חשיבות היחס להולכי הרגל. "בערים רציניות בעולם יש אנשים שהתפקיד שלהם זה לדאוג להולכי הרגל. אנחנו לא באים ואומרים שהכל רע. אבל התפקיד שלנו ושל הציבור הוא לדאוג שהנושא של מעמד הולך הרגל יקבל תאוצה משמעותית".

קינן רואה בהליכה "אמצעי תחבורה ראשי בעיר", שיש לתת לו עדיפות. נוסף על כך, לדבריה, זה גם אמצעי משלים לשימוש בתחבורה הציבורית. "ככל שניטיב את מצבם של הולכי הרגל, כך באופן אוטומטי נגדיל את הסיכוי שאדם יבחר להשתמש בתחבורה הציבורית. אדם שמגיע למדרכה שבורה, לא מוצלת, או לא מרגיש ביטחון ללכת באותו אזור, יימנע משימוש בתחבורה הציבורית ויעדיף לנסוע מחניון לחניון".

עיריית תל אביב מסרה בתגובה לממצאי הסקר: "כחלק ממדיניות פתיחת המרחב הציבורי, העירייה פועלת להסרת מכשולים מהמדרכות לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ובעלי מוגבלויות. בכל שנה מוסרים יותר ויותר מכשולים מהמדרכות ובמרכז העיר מוקמים מפרצוני חניה אשר מחליפים חניה על מדרכות. בנוסף, פועלת העירייה להסדרת מתקנים וביתנים למכלי האשפה ולסילוקם ממדרכות העיר, ומנהלת מאבק משפטי לפינוי דוכני מפעל הפיס החוסמים מדרכות".

בעירייה מציינים עוד כי בחודשים האחרונים הוגברו באופן משמעותי פעולות האכיפה נגד מי שאינם אוספים את צואת הכלב שלהם. בארבעת החודשים הראשונים של השנה חולקו 460 דו"חות על אי איסוף צואת כלבים, לעומת 393 דו"חות בכל השנה שעברה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו