בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השופט דנציגר: התלמידים מהמגזר הערבי מקופחים

תגובות

"לא ניתן לדבר על שוויון בחינוך כאשר תלמידים ממגזרים שונים לא נהנים מאותם תנאי סף", כך אמר אתמול שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, בפאנל שכותרתו "נפרד אך שווה בחברה הישראלית" בכנס לשכת עורכי הדין באילת. דנציגר הציג נתונים שעל פיהם קיימים פערים בתנאי הלימוד של תלמידים ממגזרים שונים בישראל ואפליה לרעה של המגזר הערבי, ולאחר סקירתם אמר כי "אנו רואים ששני מגזרים בארץ נהנים מעדיפות (...) ומגזר אחד מקופח".

על פי הנתונים שהציג השופט דנציגר, שמקורם במחקר שנערך ב-2009, במגזר הממלכתי מספר התלמידים הממוצע לכיתה היה 28, במגזר הממלכתי-דתי 22.9 תלמידים, ובמגזר הערבי 32.9 תלמידים לכיתה. "לא צריך להכביר מלים", אמר דנציגר. לגבי מספר שעות הלימוד השבועיות בכיתה נמצא במחקר כי במגזר הממלכתי נלמדו 56.4 שעות בשבוע, במגזר הממלכתי-דתי 60.1 שעות בשבוע ובמגזר הערבי 45.2 שעות בשבוע.

"אני מקווה שלפחות בנתונים האלה יש די כדי להסביר שמדינה שמנסה לדבר וליישם שוויון בחינוך - או שהיא נכשלת על בסיס קבוע כי הנתונים האלה מטרידים, או שהיא נמצאת עדיין בתהליך של ניסיון לשפר או לתקן אבל זה לא עובד", אמר דנציגר, "לכן, כשאנחנו מדברים על שוויון בחינוך אנחנו צריכים לדעת שנקודת ההתחלה איננה דומה. לא שהיא לא שווה, היא לא דומה לחלוטין".

לדבריו, "הזכות לחינוך הוכרה במשפט שלנו כזכות יסוד שמוקנית לכל אדם (...) הזכות הזאת הובטחה כבר במגילת העצמאות, מוכרת באמנות בינלאומיות שונות שישראל צד להן, ומעוגנת בחקיקה של הכנסת. לא צריך להכביר במלים כדי להסביר את החשיבות העליונה של חינוך והזכות לחינוך". דנציגר הוסיף כי "מדינה המושתתת על ערכים דמוקרטיים חופשיים חייבת לשים את החינוך בראש מעייניה".

"הכלל היפה הוא שהמדינה חייבת לוודא שכל הילדים מקבלים הזדמנות שווה לחינוך ובתנאים דומים עד כמה שהדבר אפשרי", אמר השופט, "שוויון בחינוך לא אפשרי כשמספר התלמידים בכיתה שונה בצורה קיצונית בין מגזרים שונים; שוויון לא אפשרי כאשר כמות השעות שנלמדת לשבוע לכיתה או פר תלמיד לשבוע במגזרים שונים אינה דומה פחות או יותר".

דנציגר אמר כי להערכת חוקרים מהאוניברסיטה העברית והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעוד פחות מ-20 שנה קרוב למחצית מהתלמידים בישראל יהיו מהמגזר הערבי ומהמגזר החרדי. "איך זה משליך על הזכות לשוויון בחינוך? על חובת הוראה של ערכים כלליים? לדעתי זה הזמן לעשות מעשה. אני יודע שכולם מודעים לכך - הממשלה והכנסת ובית המשפט וציבור המשפטנים. זה הזמן. בעוד 20 שנה זה יהיה מאוחד מדי, ולא יהיה לנו הרבה מה לדבר אז על שוויון בחינוך ועל ערכים גדולים".



שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר. קרא מחקר מ-2009



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו