בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "שמואל סלבין, מה הבשורה בקיצור החופש הגדול?"

שיחת היום

תגובות

שמואל סלבין, איש עסקים שהיה מנכ"ל משרד האוצר ומשרד הרווחה ויועץ כלכלי לראש הממשלה יצחק שמיר, עמד בראש הוועדה שהחליטה על שינוי מועדי החופשות במערכת החינוך. למחרת פרסום החלטת המשרד לפי המלצות הוועדה, היו תגובות רבות ביותר בעד השינויים אבל גם הרבה נגד.

שמואל סלבין, אתה עוקב אחרי התגובות הרבות בעד ונגד?

"אני איש עסקים, מתעסק בעבודה, אין לי כל כך זמן להתעסק בתגובות, אני רואה שהן קצת היסטריות אבל נחמד".

נחמד?

"כן, לגמרי. האמת היא שזה לא חשוב".

איך לא חשוב?

"הבוקר פתחתי את העיתון שאת כותבת בו וראיתי תגובות לכאן ולכאן אבל בואי נדבר במהות ולא ברכילות. כל המחקרים בעולם מראים שאחרי שישים ימים רצופים של חופש, מאוד קשה לילדים לחזור למסגרת של לימודים. מחקרים, וגם השכל הישר מראה את זה, מראים שהילדים מהשכבות החזקות, בגלל שמאתגרים אותם אינטלקטואלית בחופש עם קייטנות, סרטים, הצגות, לימודים ודברים מסוג זה, חוזרים יחסית בקלות רבה יותר, והילדים מהשכבות החלשת שפחות מאתגרים אותם אינטלקטואלית, לוקח להם המון זמן לאסוף את עצמם ולהיכנס למסגרת לימודים (כלומר חופש ארוך מדי גם מחריף פערים, מ"מ)".

את זה הסברת בהחלט כבר כשהסכמת להתמנות לוועדה הזאת, אבל דווקא בגלל ההסבר הזה, אז מה עשינו בזה, קיצור החופש הגדול בחמישה ימים? זאת הבשורה?

"בהחלט מקבל. אם את שואלת אותי, בתור אחד שאוהב לימודים ולימודים זה החיים שלו, אני חושב שצריך לקצר את החופש הרבה יותר ואני בסוף ההמלצות אכתוב לשר החינוך שאחרי שנעבור את הדבר הזה, צריך לשבת בעוד שנתיים-שלוש ולחשוב על לקצר את החופש יותר. רק אני בחור פרקטי. רציתי לקצר את החופש בעשרה ימים וחמישה ימים לפזר כמו שעשינו עכשיו ולהגדיל את ימי הלימוד בחמישה ימים - נניח בביה"ס היסודי שיש בו בסביבות 220 ימי לימוד בשנה יעלה ל-225 יום.

והמורים אמרו לי, ואני תמיד בעד ללכת עם המורים כי אני לא אבקש מהם שיתחילו לעבוד יותר כי הם צריכים לקבל על זה כסף, בבקשה, אם אתה מצליח להביא לזה עוד כסף ממשרד האוצר אנחנו נשמח ללכת אתך. הלכתי למשרד האוצר, בגלל שהייתי פעם מנכ"ל משרד האוצר ודיברתי עם אנשים שם, ואמרו לנו אנחנו חושבים שזה דבר חשוב אבל זה לא בראש סדר העדיפויות שלנו ולא ניתן לזה כסף. ולכן בהחלטה האם לקצר לפחות בשבועיים או ללכת בהחלטה אינקרמנטלית, החלטתי, ואני חושב שזאת החלטה נכונה, קודם כל לשנות את המאובן הזה - ש-1 בספטמבר זה דבר קדוש. הגיע הזמן לשנות את זה ולנער את זה. ואני מקווה שברגע שזה התחיל לזוז אנחנו נמצא בסופו של דבר חלוקה נכונה יותר ובאמת, לא יקרה שום דבר אם ילדי ישראל ילמדו יותר. אני לא חושב שזה יזיק להם. אני חושב שזה ילמד אותם יותר, ייתן להם השכלה רחבה יותר וייתן להם הכנה יותר טובה לחיים".

אבל הרי ממש עכשיו חתמו על רפורמה גדולה עם מורי העל-יסודיים - תוספת בשכר תמורת שעות נוספות. זאת לא היתה הזדמנות להכניס את תוספת ימי הלימודים הזאת שם?

"אני אומר לך בכנות: המהפכה במערכת החינוך שאומרים מ-24 שעות בשבוע ל-40 זאת מהפכה עצומה. אם אכן תצליח, וכל מה שתכננו אכן יתבצע, זאת מהפכה אדירה. אני לא רציתי באותה הזדמנות שפושקין מת, להתחיל לעשות..., כלומר, חשבתי לשלב את זה אבל אמרתי לעצמי המאבק עם ארגון המורים העל-יסודיים היה ארוך והמו"מ מייגע (גם ככה, מ"מ), ואני מאוד שמח שהם הסכימו לנושא הזה ושהגענו למה שהגענו. אני פה בקטע הזה, החשוב בשבילי היה להניע מהלך, להתחיל אתו. ואני מאוד מקווה שהוא יתפתח. שתהיה תזוזה מהקדוש הזה, לעבור לחופשה שונה, בשבילי זאת התחלה חשובה. בשבילי ובשביל שר החינוך כמובן, אני לא מחליט פה. מי שלוקח את ההחלטה הציבורית זה שר החינוך ואני מאוד שמח שהוא עושה מהלכים חשובים, אפילו דרמטיים".

הלכת למשרד האוצר לבקש כסף ואתה, ובגלל שהיית מנכ"ל משרד האוצר, יש לך שפה משותפת אתם ונגישות גדולה אליהם ובכל זאת ענו לך שתוספת ימי הלימוד זה לא בסדר העדיפויות. זאת אמירה מאוד קשה.

"השאלה שלך היתה נכונה אם באמת לא היו עושים תזוזות גדולות במערכת החינוך. ואני חייב לומר לך, ואני מאוד שמח, שמשרד האוצר ואגף התקציבים בשנתיים האחרונות הבינו שהשקעה בחינוך היא השקעה סופר חשובה, היא השקעה בתשתית, ובשנתיים האחרונות נותנים המון כסף. אני גם חבר בות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, מ"מ) ובשנתיים האחרונות הוסיפו המון כסף לאוניברסיטאות אחרי המון שנים שלא היה כסף. ואני אומר לך שהרפורמה של מערכת החינוך העל יסודית היא רפורמה יקרה, ובעיקר מאוד חשובה. אז אני אבוא להתקטנן על משרד האוצר שלא נתן לי כך וכך ימים? הייתי עושה את זה, אבל פה, בגלל שהם היו באמת לארג'ים במקומות אחרים ואין לי טענות אליהם כי באמת יש מקורות מוגבלים, אמרתי שאני בשורה התחתונה של ההמלצות שלי אמליץ לשר החינוך שבעוד שנתיים-שלוש, כשנראה איך מטמיעים את השינוי הקטן הזה, לשבת בוועדה נוספת, אתי או בלעדיי, ולהחליט איך להאריך את שנת הלימודים באמת, ולשלם למורים".

הופתעת מעוצמת ומידת התגובות?

"יש לי ילדים בגיל יסודי. מתקשרים הילדים ואומרים 'בכל מקום שאני הולך אומרים לי מה אבא שלך עשה לנו טוב או עשה לנו רע'. חברים אומרים הזמנו חופשות, מה לעשות. לכן התזוזה היא חשובה, הקיבוע של המועדים האלה הוא באמת לא רלוונטי. התגובות, באמת, בגלל שאני לא איש פוליטי, זה באמת לא כל כך מעניין אותי. ניסיתי לראות מה טובת העניין".



שמואל סלבין. ''אני איש עסקים, מתעסק בעבודה. איו לי כל כך זמן להתעסק בתגובות. אני רואה שהן קצת היסטריות, אבל נחמד''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו