טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עיריית תל אביב מבטלת אחד מכל שישה דו"חות חניה

הכנסות עיריית תל אביב מאכיפת החניה נאמדות ברבע מיליארד שקל בשנה. החוב לעירייה בגין דו"חות חניה שלא שולמו מסתכם ב-108 מיליון שקל

תגובות

החוב המצטבר של הציבור לעיריית תל אביב בגין דו"חות חניה מסתכם ב-108 מיליון שקלים. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "הארץ". החוב מתחלק בין 57 אלף בעלי רכב, שלא עמדו במועד האחרון לתשלום דו"ח חניה - מדו"ח אחד לאדם ועד עשרות ואף מאות לנהג אחד בחלק מהמקרים.

בעירייה אומרים כי היקף החוב אינו חריג ומביעים שביעות רצון משיעור ההצלחה בגביית התשלום על דו"חות החניה. על פי נתוני אגף החניה, כ-65% ממקבלי הדו"חות משלמים את הקנס בשיעור המקורי, בתקופת הזמן המוקצבת לכך. לאחר התרעות ופעולות אכיפה שונות משלמים את חובם כ-93% ממקבלי הדו"חות.

הכנסות העירייה מדו"חות חניה ומתשלום על חניה הסתכמו בשנת 2010 בכ-232 מיליון שקלים - סכום דומה לתקציב של עירייה קטנה. 38% מדו"חות החניה בתל אביב ניתנו בשל אי תשלום על חניה במקומות המסומנים בכחול-לבן. הסיבה ל-30% מהדו"חות היתה חניה באזור המיועד לתושבים בלבד, בלי תו מתאים. 325 מהדו"חות ניתנו על עבירות המוגדרות חמורות - חניה במקומות המיועדים לנכים, באדום-לבן, על מדרכה, סמוך לצומת, על מעברי חציה, בתחנות אוטובוס וחניות כפולות.

אדם אחד חייב לעיריית ת"א רבע מיליון שקל

נתונים נוספים הנחשפים כאן לראשונה, מגלים כי העירייה ביטלה בשנה שעברה אחד מכל שישה דו"חות חניה שנתנו פקחיה - כ-150 אלף מתוך כ-877 אלף דו"חות. רוב ביטולי הדו"חות, מעידים באגף החניה, הם לתושבי תל אביב. הסמכות לבטל דו"חות נתונה בידי תובע עירוני, הפועל בשירות אגף החניה. בין השאר, מבטלת העירייה דו"חות בשל עניינים טכניים, דוגמת היעדר תו אזורי לתושב. גם נסיבות חריגות מובילות לביטול דו"חות, למשל רכבי חירום שהיו בפעילות מבצעית או נהגים שהוכיחו כי נאלצו לחנות במקום אסור בשל תקלה או מקרה רפואי דחוף. לעומת זאת, הסיכוי לבטל דו"ח על עבירה חמורה נמוך מאוד.

לצד ביטולי הדו"חות, העירייה גם דחתה ערעורים ופניות רבות של נהגים. בשנה שעברה התקבלו באגף החניה יותר מחצי מיליון פניות - כ-350 אלף פניות טלפוניות, 120 אלף פניות בכתב ועוד 35 אלף איש באו למשרדי האגף ביפו. רוב הפניות נוגעות לביטול דו"חות. כ-80% מדו"חות החניה בתל אביב ניתנים למי שאינם תושבי העיר. לעירייה אין עם זאת פילוח של הנתונים המעיד על שיעור המשלמים את הקנסות בקרב תושבי העיר ומי שאינם מתגוררים בה.

החוב הגבוה ביותר לאדם אחד הוא 235 אלף שקלים. בעל הרכב החייב סכום זה לא שילם יותר מ-400 דו"חות חניה שקיבל בשנים 2004-2006. באגף החניה של עיריית תל אביב אומרים כי הם פועלים למצות אתו את הדין. אחרי שנשלחו אליו האזהרות וההתרעות הנהוגות, החל העירייה בהליכי אכיפה לגביית החוב. ניסיון לעקל את נכסיו כשל, לאחר שהתברר כי הכתובת בתעודת הזהות של האיש אינה נכונה. העירייה עיקלה את חשבון הבנק של בעל הרכב, אך הסכום שהיה בו כיסה רק חלק מזערי מהחוב. גם רכבו של האיש עוקל במשרד הרישוי, כך שאין באפשרותו למכור אותו, בלי להסדיר את החוב.

"בסוף הוא יצטרך לשלם את זה, הוא לא יוכל לברוח מזה", אומר מנהל אגף החניה, אלון שרף. "אנחנו משתדלים לא להגיע להוצאת חפצים מבית הלקוח, אבל אנחנו לא מוותרים. ככל שאני יודע, בסוף שנות ה-90 רק 10%-15% שילמו את הקנס המקורי. היום אנחנו על כמעט 70%. זו עלייה משמעותית. האזרחים והתושבים יודעים שחובות חניה צריך לשלם. אי אפשר לחמוק מתשלום", הוא מבהיר.

עם זאת, לדבריו, אין אפשרות להגיע ל-100% תשלום. "צריך לזכור שיש תיירים ורכבי שגרירויות, שיש קושי לאכוף נגדם. יש גם לא מעט שיש להם חובות גבוהים, קרימינלים. אנשים שמחנים באופן קבוע בניגוד לחוק. מדובר למשל בכלי רכב הרשומים על שם חברות לא פעילות, מאוד קשה לאתר את הבעלים".

שלוש פעולות אכיפה עומדות לרשות העירייה במאמציה לגבות חובות - עיקול נכסים באמצעות הוצאה לפועל, עיקול רכב במשרד הרישוי ועיקול חשבון בנק. פעולות אלה באות לאחר ארבע פניות למקבל הדו"ח על פני תקופה של עשרה חודשים עד שנה. בשלב ראשון, מקבל הנהג את הדו"ח על שמשת הרכב, והוא נדרש לשלם אותו בתוך 90 יום. בתום תקופה זו ממתינים באגף החניה עוד כחודש ולאחר מכן שולחים דרישת תשלום לביתו של בעל הרכב, המעניקה לו ארכה של 90 יום לשלם את הקנס, בשיעורו המקורי. בחלוף חודש ממועד זה, שולחת העירייה דרישת תשלום נוספת ובה תוספת של 50% לקנס המקורי וכן חיוב על דואר רשום, העומד כיום על 22 שקלים. כמה שבועות לאחר מכן נשלחת עוד דרישת תשלום דומה. אם לא התקבל מענה כעבור כמה שבועות, מתחילה העירייה לבצע פעולות אכיפה. מדי חצי שנה מתווספים לחוב 5% מגובה הדו"ח המקורי. העירייה גם מצרפת לחוב את הוצאות הגבייה ובהן למשל פעילות ההוצאה לפועל. החוק מחייב את העירייה לבצע לפחות פעולת אכיפה אחת מדי שלוש שנים, אחרת יימחק החוב בגין התיישנות.

יותר מ-200 פקחי חניה פעילים ברחבי העיר וכ-160 עובדים מועסקים באגף החניה. למרות התרומה המשמעותית של תשלומי החניה לתקציב העירוני, מבהירים בעירייה כי הדו"חות הם רק אמצעי להשגת המטרה - יצירת הרתעה שתוביל לירידה במספר עבירות החניה ותוביל לצמצום מספר הדו"חות. ואכן, הנתונים מעידים כי בשנים האחרונות נרשמה ירידה במספר הדו"חות, אל מול עלייה בתשלום על חניה בתל אביב. מגמה זו נובעת לדברי בכירים בעירייה משינוי דפוסי ההתנהגות של הציבור, כתוצאה מנקיטת יד קשה נגד מי שביצעו עבירות חניה.

מספר הדו"חות ירד, אך ההכנסות לא צנחו

בשנת 2007 נרשמו כמיליון ורבע דו"חות חניה בתל אביב - מספר שיא עד כה. בשנת 2010 נרשמו כ-877 אלף דו"חות - ירידה של כ-30%. הדו"חות עם זאת נעשו "איכותיים" יותר, שכן הכנסות העירייה מדו"חות ירדו בתקופה זו ב-13% בלבד.

גרירת כלי הרכב פחתה באופן ניכר בשנים האחרונות - מכ-90 אלף גרירות בשנת 2006 לכ-33 אלף גרירות בשנה שעברה - ירידה של 63%. מנגד, עלה ב-87% התשלום על חניה מוסדרת באותה תקופה.

שרף מציין כי בשל המגע הרב עם הציבור, הוא שם דגש על רמת השירות של עובדי אגף החניה. התוצאות, לדבריו, חיוביות. בסקר האחרון שערכה העירייה קיבלו נציגי אגף החניה ציון 4.6 מתוך 5 על אדיבות, מוקד השירות הטלפוני זכה לציון 4.2 בתחום שביעות רצון כללית, ונציגי השירות במשרדי האגף קיבלו ציון 4.

"הנציגים עוברים לא מעט הכשרות במהלך השנה", אומר שרף, "מעבר לגבייה, אנחנו מקפידים לעמוד בסטנדרטים גבוהים מאוד של שירות. אנחנו מחויבים לתת את השירות המהיר והאיכותי ביותר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות