בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מטוס פרטי כמעט התנגש במסוק צבאי בשדה דב

המסוק שהכריז על מצב חירום ניסה להנמיך במקביל להמראת המטוס וחלף מרחק קצר ממנו. זהו אירוע הבטיחות החמור ה-5 בתוך חודשיים

תגובות

אירוע בטיחות טיסה חמור, שבו כמעט התנגשו מטוס אזרחי שטיפס לגובה לאחר המראה ומסוק צבאי שביצע נחיתת חירום, אירע בשדה התעופה דב בתל אביב - כך עולה מדו"ח חקירה שהסתיימה בסוף השבוע שעבר, והגיע לידי "הארץ". זה אירוע בטיחות הטיסה השני ברציפות בחודש וחצי האחרונים בשדה התעופה דב, והאירוע החמישי בתוך אותו פרק זמן שמעורבים בו כלי טיס צבאיים ואזרחיים באזור נתב"ג ובנגב.

לפי ממצאי הדו"ח, שחתום עליו סגן החוקר הראשי המשרד התחבורה, אורי דיין, ושנחשף כאן לראשונה, ב-15 במאי המריא מטוס פרטי מדגם צסנה 172 משדה התעופה דב, בשעה 12:30 וביצע פנייה דרומה לפי המרשה (הרשאה) שניתן לו. באותה עת, מסוק צבאי שהיה במבנה עם מסוק אחר בדרכם צפונה, הכריז חירום וביקש לנחות מיד בשדה דב.

טייס הצסנה הבחין, תוך כדי טיפוס לגובה לאחר הפנייה דרומה, במסוק הצבאי. "בהיותו בגובה כ-500 רגל הבחין טייס הצסנה במסוק מנמיך ישר בכיוונו במגמת התנגשות, במרחק שהוגדר על ידי הטייס כקרוב מאוד, בהפרש גובה 150-200 רגל ביניהם", נכתב בדו"ח.

הטייס הפסיק את הטיפוס ופנה מערבה, ליצור הפרדה. טייס המסוק, שלא הבחין כלל במטוס האזרחי, פנה אף הוא מערבה לנחיתה. בין שני כלי הטיס היתה "חליפה קרובה". לאחריה, שב המטוס לנתיבו דרומה והמסוק נחת.

"הן הפקח במגדל והן טייס המסוק לא הבחינו כלל בחליפה המסוכנת ובחומרתה. גם המסוק השני לא הבחין במאומה", מגלה דו"ח החקירה.

"חרף האירוע החמור, טייס הצסנה לא הודיע על התקרית סמוך להתרחשותה. למגדל נודע הדבר רק כשעתיים לאחר מכן, כאשר טייס הצסנה התקשר טלפונית ומסר דיווח", נכתב בדו"ח.

מסקנות החקירה קובעות כי "התקרית החמורה מאופיינת כאישית של הפקח ושל טייס המסוק; נבעה ממתן אישור על ידי הפקח למסוק להצטרף לנחיתה על המסלול, תוך כדי פנייה ימנית, בעוד נמצא בנתיב מולו מטוס שקיבל מרשה יציאה, לטיפוס לכיוון דרום לאחר ההמראה. כתוצאה מכך, נמצאו המטוס והמסוק בנתיב מתכנס אחד מול השני ובגובה מצטלב".

בדו"ח החקירה של המקרה נטען עוד כי "טייס המסוק קיבל התראה מבעוד מועד על תנועה נגדית ולמרות זאת לא עקב אחר מקום הימצאותו של המטוס שמולו, וביצע פנייה להצטרפות לנחיתה למסלול, תוך יצירת חליפה מסוכנת בינו לבין המטוס. לא מן הנמנע שעקב הימצאותו בחירום, תשומת לבו של של טייס המסוק היתה נתונה למעקב אחר התנהגות המסוק לאור התקלה שחווה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו