מטוס פרטי כמעט התנגש במסוק צבאי בשדה דב

המסוק שהכריז על מצב חירום ניסה להנמיך במקביל להמראת המטוס וחלף מרחק קצר ממנו. זהו אירוע הבטיחות החמור ה-5 בתוך חודשיים

זוהר בלומנקרנץ
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
זוהר בלומנקרנץ

אירוע בטיחות טיסה חמור, שבו כמעט התנגשו מטוס אזרחי שטיפס לגובה לאחר המראה ומסוק צבאי שביצע נחיתת חירום, אירע בשדה התעופה דב בתל אביב - כך עולה מדו"ח חקירה שהסתיימה בסוף השבוע שעבר, והגיע לידי "הארץ". זה אירוע בטיחות הטיסה השני ברציפות בחודש וחצי האחרונים בשדה התעופה דב, והאירוע החמישי בתוך אותו פרק זמן שמעורבים בו כלי טיס צבאיים ואזרחיים באזור נתב"ג ובנגב.

לפי ממצאי הדו"ח, שחתום עליו סגן החוקר הראשי המשרד התחבורה, אורי דיין, ושנחשף כאן לראשונה, ב-15 במאי המריא מטוס פרטי מדגם צסנה 172 משדה התעופה דב, בשעה 12:30 וביצע פנייה דרומה לפי המרשה (הרשאה) שניתן לו. באותה עת, מסוק צבאי שהיה במבנה עם מסוק אחר בדרכם צפונה, הכריז חירום וביקש לנחות מיד בשדה דב.

טייס הצסנה הבחין, תוך כדי טיפוס לגובה לאחר הפנייה דרומה, במסוק הצבאי. "בהיותו בגובה כ-500 רגל הבחין טייס הצסנה במסוק מנמיך ישר בכיוונו במגמת התנגשות, במרחק שהוגדר על ידי הטייס כקרוב מאוד, בהפרש גובה 150-200 רגל ביניהם", נכתב בדו"ח.

הטייס הפסיק את הטיפוס ופנה מערבה, ליצור הפרדה. טייס המסוק, שלא הבחין כלל במטוס האזרחי, פנה אף הוא מערבה לנחיתה. בין שני כלי הטיס היתה "חליפה קרובה". לאחריה, שב המטוס לנתיבו דרומה והמסוק נחת.

"הן הפקח במגדל והן טייס המסוק לא הבחינו כלל בחליפה המסוכנת ובחומרתה. גם המסוק השני לא הבחין במאומה", מגלה דו"ח החקירה.

"חרף האירוע החמור, טייס הצסנה לא הודיע על התקרית סמוך להתרחשותה. למגדל נודע הדבר רק כשעתיים לאחר מכן, כאשר טייס הצסנה התקשר טלפונית ומסר דיווח", נכתב בדו"ח.

מסקנות החקירה קובעות כי "התקרית החמורה מאופיינת כאישית של הפקח ושל טייס המסוק; נבעה ממתן אישור על ידי הפקח למסוק להצטרף לנחיתה על המסלול, תוך כדי פנייה ימנית, בעוד נמצא בנתיב מולו מטוס שקיבל מרשה יציאה, לטיפוס לכיוון דרום לאחר ההמראה. כתוצאה מכך, נמצאו המטוס והמסוק בנתיב מתכנס אחד מול השני ובגובה מצטלב".

בדו"ח החקירה של המקרה נטען עוד כי "טייס המסוק קיבל התראה מבעוד מועד על תנועה נגדית ולמרות זאת לא עקב אחר מקום הימצאותו של המטוס שמולו, וביצע פנייה להצטרפות לנחיתה למסלול, תוך יצירת חליפה מסוכנת בינו לבין המטוס. לא מן הנמנע שעקב הימצאותו בחירום, תשומת לבו של של טייס המסוק היתה נתונה למעקב אחר התנהגות המסוק לאור התקלה שחווה".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ