בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשרות קווי אוטובוס יבוטלו בגוש דן מיום שישי

הרפורמה המקיפה גוררת מחאה חריפה: קווים יוחלפו, תחנות ישתנו

תגובות

התחבורה הציבורית בגוש דן תעבור מהפכה מחרתיים. ביום שישי תצא לדרך תוכנית ארגון מחדש של רשת האוטובוסים במטרופולין תל אביב. שלב זה כולל שינויים רבים ומשמעותיים בקווי האוטובוסים בתל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, בת ים, חולון ואזור. במסגרת התוכנית "הקו החדש" יצומצם מספר הקווים הפועלים בערים אלה מ-82 ל-59. מספר נסיעות האוטובוסים לעומת זאת יגדל מ-8,900 ביום ל-9,580. תדירות האוטובוסים תעלה ושעות פעילותם יורחבו.

הקווים שיתבטלו בדן הם: 72, 154, 143, 64, 62, 54, 53, 46, 45, 44, 35, 32, 30, 29, 28, 27, 26, 21, 20, 15, 11, 8, 3, 2, 1, ובאגד: 97, 94, 92, 91, 90, 89, 86, 74, 73, 1 (לפרטים נוספים: "הקו החדש" - www.busline.co.il).

במסגרת הרפורמה יחול שינוי גם בתעריפים ובכרטיסי הנסיעה בכל גוש דן. מעתה יהיו שלושה אזורים שלפיהם ייקבע מחיר הנסיעה. אזור 1 מראשון לציון בדרום עד צפון תל אביב, ומהים במערב עד פתח תקווה, גני תקווה ויהוד במזרח; אזור 21 יכלול את רעננה, כפר סבא, הוד השרון, הרצליה ורמת השרון; באזור 22 תהיה ראש העין. מחיר הנסיעה בתוך אחד האזורים יעלה מ-6 שקלים ל-6.40. תעריף הנסיעה בין אזורים יעמוד על 10 שקלים. כרטיס הנסיעה הבסיסי יהיה בתוקף ל-90 דקות וניתן יהיה להשתמש בו ביותר מאוטובוס אחד בטווח זמן זה. מחירו של חופשי-חודשי בתל אביב יעלה מ-200 שקלים ל-227, אך עם זאת יכלול כאמור אזור רחב הרבה יותר. כל הכרטיסים, חד-פעמיים, יומיים, או חודשיים, יהיו תקפים לכל ארבעת המפעילים השותפים לרפורמה - אגד, דן, קווים ומטרופולין.

עוד במסגרת התוכנית, יפעלו ארבעה נתיבי תחבורה ציבורית חדשים בתל אביב: ברחובות המלך ג'ורג', אבן גבירול, קרליבך ואלחנן. ברחוב המלך ג'ורג' תיאסר תנועת רכב פרטי מכיכר מסריק עד רחוב אלנבי, לכיוון זה בלבד. בשאר הרחובות יהיה נתיב בלעדי לתחבורה ציבורית ולצדו נתיבים רגילים.

הרשת החדשה נועדה ליצור קווי אוטובוס ראשיים וקווים מקומיים המתחברים אליהם, בהתבסס על מודלים דומים בכל רחבי העולם. במשרד התחבורה, ברשויות המקומיות ובחברת נתיבי איילון, שהובילה את הרפורמה, מקווים כי השינויים ישפרו את רמת השירות של התחבורה הציבורית בגוש דן ויגדילו את מספר המשתמשים בה. ב-14 השנים האחרונות גדל מספר התושבים במטרופולין ב-800 אלף. לעומת זאת, מספר הנסיעות באוטובוסים בגוש דן ירד מ-950 אלף ל-900 אלף ביום.

"רשת האוטובוסים הקיימת בגוש דן מציעה רמת שירות מאוד נמוכה", קובעת ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון, רותי אמיר, המשמשת ראש צוות התכנון של הרפורמה. "מהרבה מאוד סקרים שעשינו אנחנו מוצאים ש-99% ממי שנוסע באוטובוסים בגוש דן אלה אנשים שאין להם ברירה. מי שיכול, לא נוסע באוטובוסים, להבדיל מקווים בין-עירוניים ובטח מקווי רכבת", היא מסבירה ומוסיפה: "אני מאוד מתלהבת מהתוכנית. זה מאוד מפחיד שאני הולכת להשפיע על החיים של הרבה אנשים אבל אני משוכנעת שזה יעשה טוב לרובם".

אתמול יצאו לרחובות גוש דן כ-2,000 דיילים לחלק חוברות הסברה לציבור על השינויים הצפויים. הם ימשיכו לחלק את החוברות עד אמצע השבוע הבא. בחוברות מוצגים המסלולים החדשים בכל אחד מהאזורים. עם זאת, לפי שעה אין מפה אינטראקטיבית המציגה את כל השינויים בצורה נוחה ונדמה כי רבים אינם מודעים לפרטי המהפכה המתקרבת.

בשבועות האחרונים, ככל שהלכה ונחשפה התוכנית, החלה מחאה של קבוצות תושבים מאזורים שונים נגד השינויים הצפויים. בין השאר מוחים סטודנטים מגבעתיים על ביטול קו 27 המוביל ישירות לאוניברסיטת תל אביב; תושבי יפו הפגינו נגד ביטול קו 46 הוותיק המחבר אותם לבת ים ולתחנה המרכזית בתל אביב; קשישים התלוננו על ביטול קווים שיחייבו אותם להחליף אוטובוס וללכת בין תחנות כדי להגיע ליעדם; גם ארגונים המסייעים לבעלי מוגבלויות טענו כי התוכנית איננה מותאמת לצורכיהם.

כל המבקרים התלוננו על כך שהציבור לא שותף מבעוד מועד בתוכנית ולרבים נודע עליה במקרה, רגע לפני יציאתה לדרך.



דיילים מחלקים חוברת הסברה על השינויים בתחבורה, אתמול בתל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו