טייסת הכיבוי שהוקמה - המטוסים לא מתאימים, הטייסים לא הוכשרו

יהונתן ליס
יהונתן ליס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יהונתן ליס
יהונתן ליס

דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת קובע כי טייסת "אלעד" לכיבוי שריפות, שהוקמה בעקבות הדליקה בכרמל, איננה מתאימה למכלול דרישות הכיבוי בישראל וגיוס המטוסים למשימה בוצע ללא התייעצות עם גורמי מקצוע מוסמכים מתחום מערך הכיבוי בישראל.

מתוך המסמך עולה כי טייסת הכיבוי הוקמה במאי 2011 והיא כוללת שבעה מטוסים, ארבע מהם פעילים. עד כה סייעה הטייסת בכיבוי 10 שריפות. הממשלה החליטה שבחירת המטוסים תעשה על-ידי משרד הביטחון ולא על-ידי הגופים שבסמכותם ואחריותם לפעול לכיבוי שריפות. בבחירת סוג המטוסים, לא נערכה התייעצות בין משרד הביטחון לבין שירותי כבאות והצלה, קק"ל או רשות הטבע והגנים.

שניים מבין שבעת מטוסי הטייסת מיועדים לשאת מגלשיים ולמלא מי-ים. אולם, מטוסים אלו מסוגלים לנחות בים שקט או באגמים בלבד עד גובה גלים של כשליש מטר ומידת התאמתם לישראל מוטלת בספק. כיום מטוסים אלו מושבתים מאחר שטרם הוכשרו טייסים להטיסם.

לדברי גורמי מקצוע, שעמם שוחחו מחברי הדו"ח, יש צורך להוסיף לטייסת הכיבוי אמצעי כיבוי אווירי נוספים, מסוקים למשל, כדי שהיא תוכל להתמודד עם שריפות יער גדולות. מן המסמך עולה כי כשהוקמה טייסת הכיבוי בחיל-האוויר, התגלעה מחלוקת איזה גוף ירכוש חומר מעכב בעירה: המשרד לביטחון הפנים, האחראי על כיבוי שריפות, או משרד הביטחון, המפעיל את טייסת הכיבוי. בשל המחלוקת, המכרז לרכישת החומר עומד להתפרסם רק בימים אלו. לדברי שירותי כבאות והצלה, כיום נותרו בארץ כ-80 טון חומר מעכב בעירה בלבד, הרבה פחות ממלאי המינימום הנדרש. .

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ