בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בגבעתיים מחו, והקו שבוטל ימשיך לפעול

גם בבית החולים שיבא התקוממו נגד הכוונה לבטל 3 קווים ותיקים במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. בינתיים, הנוסעים מבולבלים בנוגע לשינויים

תגובות

תוצאות ראשונות למחאה הגוברת נגד הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שפעימתה השנייה תצא לדרך ביום שישי. משרד התחבורה נכנע ללחץ שהפעילו עיריית גבעתיים ותושבי העיר והודיע כי קו 45, המחבר בין גבעתיים לאוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, ימשיך לפעול עד להשלמת סקר מקיף שיבחן את נחיצותו. שר התחבורה, ישראל כ"ץ בישר על כך הערב (רביעי) לראש העיר גבעתיים, ראובן בן שחר, לאחר שהעירייה שבראשה הוא עומד השיקה קמפיין נגד ביטול הקו תחת הכותרת "מי שם פס על הקו שלי?".

"ביטול הקו הסטודנטיאלי עלול לנתק את צעירי גבעתיים מהאוניברסיטאות", אמר בן שחר. "מאות סטודנטים שידם אינה משגת לקנות רכב, לא צריכים להיות מטורטרים במספר אוטובוסים, עם כל הפקקים והמעקפים הכרוכים בכך". לא רק הסטודנטים מוחים על ביטול הקו. "זו זוועה, אין פתרון", אמר ירון דוד, תושב גבעתיים, העושה בקו שימוש תדיר. "רוצים שאני אסע למרכז תל אביב ומשם אחליף לאוטובוס לרמת אביב. מילא לקחת 2-3 אוטובוסים, אבל לעשות עיקופים?", שאל.

למתנגדים לרפורמה הצטרף היום גם בית החולים שיבא בתל השומר. בית החולים מוחה על הכוונה לבטל שלושה קווים ותיקים: 35, 45 ו-64, ולשנות את מסלוליהם של הקווים 7 ו-143. מנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין, כתב לשר התחבורה כי הרפורמה תגרום פגיעה קשה בציבור מטופלי ועובדי המרכז הרפואי.

"הצעד לא תואם עם אף בעל תפקיד בבית החולים. הפגיעה תהיה קשה, בעיקר במעוטי הכנסה, בקשישים, בחולים עם ניידות מוגבלת, בהורים מרובי ילדים, בחולים אונקולוגיים ובחולים עם מחלות כרוניות", הזהיר רוטשטיין.

הוא מחה גם על כך שחלק מהקווים שפיזרו עד כה נוסעים בתוך מתחם בית החולים לא יעשו זאת עוד, "עובדה שתהפוך את ניידות המטופלים למורכבת ומסורבלת". לדבריו, "בעיקר מדובר בקהל משמעותי וחשוב המגיע מבני ברק ועבורם זו בפירוש פגיעה מהותית שהדעת אינה סובלת. לא נוכל להשלים ולתת יד למהלך שיהפוך את ההגעה לשיבא למשימה כמעט בלתי אפשרית עבור רבים". הוא ציין כי שמע על התכנית רק באמצעי התקשורת ואחר כך באמצעות חוברות המידע המחולקות לנוסעי התחבורה הציבורית.

בינתיים, גוברת התסיסה נגד התכנית באזורים רבים בגוש דן. כמה קבוצות תושבים כבר הודיעו על כוונתם להפגין בשישי נגד הרפורמה. תושבי שכונה ל' בצפון תל אביב ייצאו למחות על הכוונה לשנות את מסלולי קווים העוברים בשכונה. "דבר זה יחייב תושבים, ביניהם גמלאים ותלמידי תיכון ללכת מרחק של עד 800 מטר ולחצות את רחוב לוי אשכול כדי להגיע לאוטובוסים", טוען ועד התושבים בהודעה שפרסם.

גם בשכונת המשתלה מתכוונים התושבים להפגין והם אף מאיימים לחסום את האוטובוסים בקו החדש, המיועד לעבור דרך השכונה. "האוטובוסים היום נוסעים ריקים, אף אחד לא נוסע בהם, הם לא משרתים את בית האבות", אומרת מיכל פרנקל, יו"ר ועד השכונה. "אנחנו לא מוכנים שייכנסו 90 אוטובוסים ביום לשכונת המשתלה. אנחנו לא מוכנים בכלל שייכנסו אוטובוסים גדולים בגלל הילדים, בגלל זיהום אוויר, בגלל איכות החיים, בגלל שהשכונה לא בנויה לזה".

בקרב נוסעי התחבורה הציבורית היה היום בלבול רב באשר לשינויים הצפויים. קשה היה למצוא מי שישבח את התכנית. תגובותיהם של הנוסעים נעו בעיקר בין זעם ותסכול לאדישות או חוסר ידיעה. "הנוסעים מעלים הרבה שאלות", סיפר אחד הדיילים שחילק חוברות מידע לקראת הרפורמה בתחנת רכבת מרכז בתל אביב. לדבריו, "חלק כועסים על התכנית, אבל יש גם מי שאוהבים אותה".

"לא מוצא חן בעיני שמעכשיו כדי להגיע מהבית לדיזנגוף אני צריכה שני קווים", אמרה תושבת רמת גן, דינה בלולו, שנוסעת לעיתים תדירות בקו 62, שעתיד להתבטל. "אומרים לי לא תשלמי על שניים, אבל עד עכשיו גם לא שילמתי על שניים, הייתי צריכה רק קו אחד".

גם רועי אליקים, סטודנט תושב רמת גן, מאוכזב מהרפורמה ומביטול קו 27 המביא אותו מהעבודה לאוניברסיטה. "זה מבאס. האוטובוס לוקח אותי היום ישר לאוניברסיטה, מעכשיו אצטרך לצאת יותר מוקדם מהעבודה ולהחליף אוטובוסים אם ארצה להגיע בזמן". עם זאת, הוא דווקא משבח את ההחלטה לאפשר נסיעה בכמה אוטובוסים במשך 90 דקות עם כרטיס אחד בלבד.

ראש מינהל תחבורה ציבורית בנתיבי איילון, רותי אמיר, המשמשת ראש צוות המתכננים של הרפורמה, דוחה את הביקורת על כך שלא נועצה מראש בציבור. "אני לא מצאתי דוגמה בעולם שעשו בתכנית תחבורה ציבורית הליך שיתוף ציבור קלאסי. לכל בן אדם יש צורך שונה. אף פעם לא תרצה את כולם", היא מסבירה. אמיר מספרת כי קיימה בשנה החולפת כ-70 מפגשים עם תושבים והטמיעה מאות הערות. "המון אנשים באו באנטי. ברגע שהסברנו להם את השירות החדש בשכונה באו אנשים, לחצו לי את היד ואמרו לי תודה רבה".

אמיר עם זאת מבינה את החשש של הנוסעים: "אנשים מפחדים מהתכנית בצדק. גם אני שונאת שמשנים לי דברים ובטח שמחליטים בשבילי. אנשים שומעים שמבטלים את הקו שלהם, נורא נלחצים, לא יודעים אם יש או אין להם שירות יותר טוב ואני יכולה להבין את זה".

משרד התחבורה מסר בתגובה לטענות בית החולים שיבא כי "מדובר בטענות חסרות כל שחר, שכן הקשר לבית החולים רק משתפר בתוכנית עבור תושבי גוש דן. לשם המחשה, קו 139 העובר במרכז תל אביב ובדרום רמת גן אשר יופעל בתדירות גבוהה ועד חצות. קו 143 היוצא בתדירות גבוהה ושעות פעילותו הוארכו ישרת את תושבי חולון ובת ים להגעה לבית החולים. בנוסף, קו 135 הנו קו חדש אשר ישרת את תושבי רמת השקמה לבית החולים. כמו כן, ישנו קו 65 המשרת את תושבי רמת גן, קו שישרת את תושבי רמת השקמה, קו 55 שישרת את תושבי בקעת אונו ומרכז תל אביב וקווים 87 ו-187 שמשרתים את תושבי פתח תקווה לבית החולים".

באשר לטענות תושבי שכונת המשתלה נמסר כי "על פי הסיכום עם עיריית תל אביב, קו 22 החדש יכנס לשכונה אחת לשעה, על פי בקשה מפורשת של בית האבות בשכונה, שבו יותר מ-300 דיירים ו-100 עובדים הרוצים שירות".



דייל מסביר על השינויים, היום בתל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו