בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורים לאזרחות: משרד החינוך מסכן את הדמוקרטיה

בכנס חירום בסמינר הקיבוצים הבהירו עשרות מורים לאחראי עליהם במשרד, כי הם מודאגים מהשינויים שהוכללו בתוכנית המקצוע בדבר הערכים הציוניים על חשבון האוניברסליים

2תגובות

עשרות מורים לאזרחות מכל רחבי הארץ נועדו אתמול בסמינר הקיבוצים לכנס חירום ארצי. הם באו מרעננה ומאום אל פחם, מירושלים ומנהלל, מכפר תבור ומכפר סבא, מחבל תפן ומעוטף עזה, מכפר קאסם ומתל אביב. הם התכנסו "מתוך תחושה של סכנה לדמוקרטיה בישראל עקב כוונת משרד החינוך לצמצם את החינוך לערכים דמוקרטיים", הצהירו מארגני הכנס. בתחילת הכנס הצהיר אחד ממארגניו, מורה צעיר לאזרחות מחיפה בשם גל אורון, כי "המאבק הוא לא על אופי מקצוע האזרחות אלא על אופייה של הדמוקרטיה הישראלית. הרוחות הרעות מעוררות דאגה. כמורה לאזרחות, המקצוע הוא חלקת האלוהים הקטנה שבה אני רואה לנכון לפעול".

בנוסף להתרבות ביטויים של גזענות וקסנופוביה בקרב בני נוער שעליהם העידו המורים, לפני כחודש דווח ב"הארץ" כי יו"ר המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, הד"ר צבי צמרת, אמר ש"אופי הלימוד של מקצוע האזרחות הוא ניתוחי-ביקורתי, והתלמידים לא מספיק יודעים את העובדות. בהוראות המקצוע חסרה התייחסות למקצוע ולדת היהודית". דבריו אלה נאמרו בהמשך לשינויים שהוכנסו בתחילת השנה, ברגע האחרון, בתוכנית לימודי האזרחות לשתי יחידות: עשרה פריטים מחייבים נוספו, מתוכם חמישה עוסקים בהיסטוריה יהודית וציונית.

בחודש שעבר הודח מתפקידו יו"ר ועדת מקצוע האזרחות במשרד החינוך, הפרופ' ידידיה שטרן, וחברה נוספת בוועדה, הפרופ' סוזי נבות. במכתב ששלח שטרן למנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני, טען כי בניגוד להסבר הרשמי שסיפק שר החינוך לפיטורים, הסיבה לכך היתה התנגדות השניים לשינויים שהציע צמרת, לפיהם יש להקדיש כמחצית מזמן הלימוד להוראת ההיסטוריה של הציונות ושל המדינה.

נאהיה פריג', מורה לאזרחות מכפר קאסם, אמרה לקהל: "הפגיעה בערכים האוניברסליים היא קשה ביותר. הערבי יכול להרגיש שותפות עם היהודי לאו דווקא במסגרת הערכים הציוניים, אלא במסגרת ערכי הדמוקרטיה שיכולה להוות מסגרת משותפת כזו".

הפרופ' שטרן אמר לקהל כי "אני מתנגד בכל ישותי לתיוג הדיון הזה לפי ערבים, יהודים, מתנחלים, ימנים, שמאלניים. אני אדם דתי ואני בכל ישותי דתי. מה הקשר לעניין הנידון? אין קשר. יש לי זהות משלי והיא חשובה לי ביותר. נאמר לנו בוועדת המקצוע שאולי כדאי לוותר על הצגה פלורליסטית של החזונות לגבי מדינת ישראל. שיש להציג את ישראל רק כמדינה יהודית ודמוקרטית. בשבועה צופית, אני בעד יהודית ודמוקרטית. אבל להחזיק בעמדה שאומרת שיש רק אפשרות אחת, זה אנטי-חינוך".

בשלב השני של הכנס התפצלו המורים לקבוצות דיון. הד"ר ניר מיכאלי, ראש החוג לחינוך בסמינר, אמר ל"הארץ" שהוא רואה חשיבות עצומה בכך שההתארגנות נעשתה ביוזמת המורים. "בשנים האחרונות יש ניסיון להפוך מורים לטכנאי הוראה שרק מכינים לבגרות. כאן הם מצהירים שיש להם עמדה שצריך להתחשב בה", אמר.

הכנס הגיע לסיומו המתוח עם הופעתו הלא-צפויה של אדר כהן, האחראי על לימודי אזרחות. אף על פי שהוא מזוהה עם משרד החינוך, "הוא אחד האנשים היקרים ביותר", אמרה איילת שרוני-כסיף מתיכון גלילי בכפר סבא. מורים אחרים הגדירו אותו "נקודת אור" במשרד החינוך. אבל נדב רם מחבל תפן הוסיף: "הוא עבר אונס מקצועי".

כהן העביר מסר מרגיע. "אין תהליך באישון לילה, תמיד יש שאיפה להגיע לקונצנזוס בתוך הוועדה. כל עוד אני האחראי, אין שום יכולת להנחית דברים מבחוץ שלא קשורים להתנהלות היומיומית שלנו כמורים. החשש מכך שהולכים לשנות את הכל הוא חשש שאין לו בסיס במציאות כפי שהתרחשה". עם זאת הדגיש שיש חילוקי דעות גם בתוך משרד החינוך. "עם חלק מהביקורת הסכמתי", הודה, אבל הבטיח שההחלטות מתקבלות במתינות ובמקצועיות. דעתם של המורים לא נחה ואחת אף התריסה שהוא מדבר "מטעם".



סער. חילוקי דעות גם במשרד
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו