בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היום לפני 39 שנה: סימפוזיון ראשון מסוגו בישראל על חינוך מיני

תגובות

הנוער של תחילת שנות ה-70 בישראל לא היה פוריטני כלל, אם להסתמך על סקר שערך ד"ר עמנואל חיגר מהמדור לבריאות התלמיד באגף החינוך של עיריית תל אביב בקרב כ-1,000 תלמידי תיכון בעיר. "82% מבין הנשאלים (כמעט ללא הבדל בגיל ובמין) רואים בחברות בין נער לנערה שלוש תופעות: חוויה חברתית, סיפור מיני, עזרה נפשית", מצא הסקר. "כמעט לא היו בנים או בנות שחשבו כי לגבר מותר ולאשה אסור לקיים יחסי מין לפני הנישואין".

ולמרות זאת, חינוך מיני - שכבר היה לחלק ממערכת הלימודים במדינות רבות בעולם - נעדר לחלוטין מבית הספר הישראלי. הספר בו התפרסמו הנתונים, "חינוך מיני לנוער" מאת ד"ר חיגר (1970), היה חלוץ בתחומו; וב-1972 אותו דוקטור המשיך לקדם את אג'נדת החינוך המיני בסימפוזיון בינלאומי שארגן. "בארץ התפתח בחמש השנים האחרונות צורך בהחדרת הנושא לבתי הספר", הסביר חיגר לרות מגד מ"הארץ", "עקרונית קיימת ההסכמה בציבור, אך השאלה כיום מי יעשה זאת, מתי וכיצד". הסימפוזיון נועד לברר את השאלות האלה.

הסימפוזיון נפתח במלון שרתון בתל אביב ב-3 ביולי 1972; באו אליו 120 רופאים, אנשי חינוך, מרצים, עובדי בריאות הציבור וגם אנשי דת מ-25 מדינות, בהן ישראל, שוודיה, אוסטרליה, טורקיה, פרו, תאילנד, יפאן וארה"ב. ד"ר מיי-בריט ברגסטרום- ואלאן מהמכון לחקר המין בשטוקהולם "זכתה לפופולאריות בין חוקרי בעיות מין", דיווח חביב כנען ב"הארץ", "במיוחד בעקבות הסרט שיזמה יחד על שלושה עמיתים על בעיות מין". ויכוח כולל התפתח סביב הסרט. רבים טענו ש"הוא מראה יותר מדי דברים שאין להסריטם (כמו מעשי אונן), ושהוא מתרכז בעיקר בצד הגופני של המין, תוך התעלמות מהאספקטים הרגשיים שלו". מחנך ותיק אחד אמר: "בארץ גם המבוגרים עדיין נמצאים בכיתה א' בכל הנוגע להסברה מינית. סרט זה הוא לנו כלימוד טריגונומטריה למי שעדיין לא למד את לוח הכפל".

הרבנית רחל נריה הצרה על כך ש"הגישה המתירנית היום היא הפרדה בין המין לבין הנישואין", ו"תשומת הלב מופנית למשיכה המינית יותר מאשר להתאמה רוחנית". ד"ר חיגר דיבר בעד פיתוח "שלבי התענוג בד בבד עם ההתפתחות הנפשית של המתבגר". תשעה בני נוער - "בני קיבוץ", תלמידים "מערי השדה", ומתל אביב וירושלים - הוזמנו להשתתף בבימת נוער בה סיפרו על החינוך המיני שקיבלו ודנו בעתידו.

בכתבת מוסף שהתפרסמה ב"הארץ" לרגל הסימפוזיון הזכירה הכתבת ורדה להב שב-1940, בספר "יוצר האדם" מאת אביעבר (ד"ר ארנסט אלזהר), התפרסמו עצות כגון כיצד להימנע מאוננות בתקופת ההתבגרות: "א. הימנע ככל האפשר באותה תקופה מהשימוש בבשר, בתבלינים חריפים ובמשקאות חריפים; ב. הימנע מאכילה סמוך לשינה; ג. התרגל ככל האפשר, בשעת טיול ברחוב או בהימצאך בחברה, שלא להשהות את העיניים על חלקי הגוף של המין השני, העשויים לגרות את הדמיון; ד. השתדל שהמצע של משכבך יהיה עשוי עשב-ים ולא צמר". הנערה המתבגרת למדה מהספר ש"דם הווסת מכיל בקרבו מין חומר ארסי, שפגיעתו קשה... חובה על כל נערה להיזהר בימי נידתה ככל האפשר מלנגוע בדברים שהנגיעה בהם אינה הכרחית".

בפרק על ריח גוף האשה כתב המחבר: "סבורים שבושמה הטבעי של האשה הוא המושק, אולם יש סוג לא גדול של נשים בעלות ריח הענבר". כאלה הן למשל "בלונדיניות עם שערות אפורות", בעוד "הנשים השחומות" מעלות ריח של "עץ שחור המתמזג קבועות עם ריח דקיק של מושק". להב העירה בתגובה כי "למר אביעבר היה כנראה ידע רב בבוטניקה, וחוש ריח מפותח למדי. כיום, לאחר 30 שנה, אפשר לציין התפתחות מה בתחום ההסברה המינית בארץ".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו