בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בבני עטרות סופרים מטוסי ג'מבו בלילות

ל-220 מתושבי המושב שהפך למעין מסלול טיסה הוצע לעבור למלון, אך ההיענות קטנה

תגובות

משדה בור קטן, בחלק הדרומי ביותר של מושב בני עטרות רואים היטב את מסלול 0826 של נמל התעופה בן גוריון. שני טורי האורות המקבילים והצבעוניים שלו מפארים את חשכת הלילה. זה מחזה מרהיב, במיוחד בנקודה הנמצאת גבוה יחסית, בקו ישר למסלול, שממנה נראים שני טורי האור נפגשים באופק. בליל שישי האחרון, בשעה אחת וחצי, עמדו בנקודה הזו אלי סלומון (24) וגיא אלרום (22) מראשון לציון. הם נשענו על מכסה המנוע הדומם של הטנדר הלבן והחבוט שלהם ועישנו סיגריות ברצף. רוב הזמן הם העלו זיכרונות מהצבא, דיברו על נשים או חלקו את השאיפות שלהם בחיים, אך בעיקר העבירו את הזמן בציפייה לג'מבו.

"הכל זה פארש. אין כמו ג'מבו". אמר סלומון פעם אחר פעם. גם אלרום הבטיח ללא הרף ש"הג'מבו זה הדבר האמיתי". הם הגיעו למקום בסביבות חצות וסיפרו שהצליחו לראות שני ג'מבואים, אבל דקות ארוכות אחר כך המריאו מעל ראשינו רק מטוסים קטנים יותר, דו-מנועיים, כאלו שלא עושים את מה שהשניים מכנים "האפקט של הג'מבו". וכל שנותר היה לחכות.

הבריכה במושב בני עטרות. תצלום: ניר כפרי

אפקט הג'מבו נגרם כשמפלצת אלומיניום במשקל הקרוב למאתיים טון חולפת בצרחת ארבעת מנועיה ובמהירות 300 קמ"ש, כמה עשרות מטרים מעל הראש (אפליקציית Vibrometer של אנדרואיד דירגה את עוצמת רעד מכסה המנוע בדרגה 4 המתורגמת ל"מתון. עצמים תלויים מתנדנדים". באפליקציית db level נמדדו מעל למאה דציבלים בזמן המראת ג'מבו בנקודה). האפקט מביא ל"שלל ריגושים" כהגדרת השניים, אך בעיקר גורם להם למתוח ידיים לצדדים, לעוות את הפרצוף, לעצום עיניים, להפנות בחדות את ראשם מעלה ולצעוק בכל הכוח. עם המטוסים הקטנים יותר האפקט חלש ולעתים קול הצעקה של השניים אף מתגבר על צווחת המנועים. "אבל בג'מבו", הם הבטיחו פעם אחר פעם, "הרעד מגיע עד הקרביים".

כמו השניים, מגיעים לנקודה עוד עשרות מחובבי אפקט הג'מבו. דני סקגיו (43) המתגורר בבניין הדרומי ביותר במושב, ממש סמוך לנקודה, מספר כי הוא פוגש בהם כמעט מדי ערב. אין לו יחס מיוחד כלפיהם. הם לא מפריעים לו למרות שהאפקט שהם כל כך מוקירים הוא הקללה הגדולה ביותר של המושב שבו הוא מתגורר. מאז שבוע שעבר, נסגר להמראות ונחיתות המסלול השני של נתב"ג (1230) במסגרת תוכנית שיפוצים נרחבת שאמורה להימשך לסירוגין עד ספטמבר 2013. כל תנועת המטוסים עברה באותו היום למסלול 0826, הנמשך בקו ישר משדה התעופה מעל לחלקו הדרומי של בני עטרות. ומאז יום שישי סקגיו מתקשה להירדם. ולא רק הוא כמובן. כל תושבי החלק הדרומי של המושב מתקשים לנהל שגרת חיים ובעיקר שגרת שינה נורמלית תחת אפקט הג'מבו הממושך.

"מעבר לרעש הבעיה הגדולה מתעוררת בזמן ההמראות. אז המנועים עובדים בכל הכוח וכל הבית רועד". מספר סקגיו אשר עבר להתגורר במושב רק לפני שלושה חודשים. "בעל הבית הזהיר אותי, כך שידעתי למה לחכות", הוא אומר אך מוסיף שלא העריך עד כמה המטרד יהיה גדול. במימון רשות שדות התעופה הותקנו בדירה שלו חלונות מבודדים בעלי זכוכית משולשת ומזגנים חדשים. "אחרת אי אפשר להירדם", הוא אומר ומציין שעם הזמן גם קצת מתרגלים.

מטוס איבריה מנמיך מעל בני עטרות בדרך לנחיתה בנתב"ג מתוך ערוץ היו-טיוב של מיכאל זלצר

עד כה בודדו באופן דומה פחות מעשרה בתים בבני עטרות. נותרו עוד מעל ל-50 אשר אמורים לעבור תהליך דומה בכל החלק הדרומי של המושב. בינתיים הוצע החל מיום שישי האחרון לכ-220 מהתושבים לעבור ולהתגורר באופן זמני בבית מלון. למרות שהמטרד מאוד גדול, ההיענות להצעה היתה קטנה. "זה לא פתרון שמתאים לכולם, אפילו לא באופן זמני", אומר בועז סנדלר (54), יושב ראש ועד המושב לשעבר אשר מרכז את פעילות התושבים מול הרשויות בסוגיה. לדבריו, השהייה במלונות הוצעה לתושבים עד לתחילת חודש אוגוסט, אז צפויה הפסקת עבודות במסלול למשך חודש. תושבי בני עטרות יוכלו להירדם בשקט יחסי, ובפרק הזמן הזה לדבריו של סנדלר אמורה גם רשות שדות התעופה להשלים את פרויקט הבידוד בחלק הדרומי והמזרחי של המושב.

אין זו הפעם הראשונה שתושבי בני עטרות סובלים בצורה כל כך קיצונית מנוכחותו הקרובה של שדה התעופה. שיפוצים דומים נערכו גם בעבר, ובמסלול הקרוב אליהם נוחתים וממריאים מטוסים גם בימי שגרה בכפוף למשטר הרוחות והראות. במשך עשרות שנים הם מנהלים תכתובות ודיונים משפטיים עם הרשויות בנידון ותוכנית הבידוד שעלותה כ-15 מיליון שקלים אמורה להביא לפתרון. אך גם בהיסטוריה הרחוקה יותר התמודד היישוב עם בעיות דומות. היישוב בני עטרות הוקם מיד לאחר קום המדינה בבתי המושבה הטמפלרית וילהלמה. רוב מתיישביו הראשונים היו פליטי היישוב עטרות שהוקם ב-1919 בסמוך לכפר הערבי קלנדיה מצפון לירושלים וננטש בזמן מלחמת העצמאות. עוד בתקופת המנדט הבריטי הוחרמו פיסות מאדמות עטרות על ידי השלטונות כדי להקים ולהרחיב את שדה התעופה שפעל במקום.

ביום חמישי, בשתיים וחצי בלילה, הפסיקו ההמראות בשדה התעופה בן גוריון עד לאור ראשון. סלומון ואלרום עזבו את פיסת שדה הבור הקטנה ליד המושב בני עטרות לא לפני שסולומון הבהיר ש"בנחיתה לעולם לא תשיג את אפקט הג'מבו". הוא צדק. לפנות בוקר החלה נחיתת מטס המחאה הפלסטיני. היא כבר הביאה לאפקט אחר לגמרי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו