בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

21.7.1946 / העגלונים לעיריית ת"א: תנו לנו לנסוע באלנבי

היום לפני 65 שנה:

תגובות

דרכי העיר תל אביב התפקעו מעומס. בעשורים הראשונים של המאה ה-20 הם נבנו כרחובותיה של שכונה שקטה מצפון ליפו, ועכשיו, בשנת 1945, מאות מכוניות פרטיות, אוטובוסים, אופניים, אופנועים ועגלות רתומות לסוסים הצטופפו עד שיתוק בציר התנועה היחידי של העיר, רחוב אלנבי, וכלי רכב המשיכו וזרמו מהרחובות הצרים מלהכיל שלצדיו.

זרמים של הולכי רגל חצו את הרחוב ההומה מגדה לגדה בכל מקום; משאיות עמוסות סחורה חסמו נתיבים; ואם לא די בכך, בזמנים קצובים חלפה ברחוב אלנבי הרכבת, ואז, הורדו השערים והתנועה עמדה. שוטרי התנועה שפוזרו בכבישים לא הועילו במאום בעיר הזו, שמנתה עכשיו 200 אלף תושבים ואלפי בני אדם מבחוץ באו ונכנסו בה מדי יום. "אני כמעט מיואש מענייני התנועה בתל אביב", אמר דוד פנקס, חבר מועצת העירייה ולימים שר התחבורה.

חברי המועצה העלו הצעות שונות: לבנות גשר לרכבת, להציב איי תנועה ולפרוץ מפרצים, להרחיב כבישים ולהתקין "מכשירים חשמליים להדרכת התנועה בעיר וכיוונה". על רכישתם של מכשירים אלה הודיעה העירייה בינואר 1947. אבל לפני הכל, החליטה המשטרה להסיר מפגע עיקרי: לאסור תנועת עגלות רתומות לבהמות בכל רחוב אלנבי, בין תשע בבוקר לשמונה בערב. הפקודה התפרסמה במודעות ברחוב כמה ימים לפני שנכנסה לתוקפה, ב-21 ביולי 1946; אבל העגלונים סירבו להסכין עמה, ובאותו יום "באו עגלוני תל אביב בהמוניהם בשעה שמונה בבוקר לבניין העירייה ודרשו לבטל את הגזרה", כפי שדווח למחרת ב"הארץ". "300 עגלונים עם עגלותיהם ובהמותיהם מילאו את רחוב ביאליק ואת רחוב אידלסון, חסמו את תנועת כלי הרכב וגם עוברים ושבים יכלו בקושי לעבור". העגלונים החליטו לחנות מול העירייה עד הערב: בשש בערב תתכנס מועצת העירייה, והם ינסו להשתתף בישיבה. כשחברי המועצה עברו ברחוב ביאליק בדרכם לישיבה, ליוו אותם המפגינים בקריאות. המועצה אמורה היתה לשבת בסמכותה כוועד קהילה ולדון בתקציב הקהילה, אבל "מחמת ההפגנה והמצור של העגלונים החלה הישיבה לדון בתקנה החדשה". מזכיר העירייה, נדיבי, הסביר שהעגלונים מבקשים לבטל את הגזרה או לפחות לדחות אותה "עד שיושג הסכם בין העירייה ואיגוד העגלונים", והזכיר כי המועצה קיבלה את ההחלטה על העגלונים כבר בשנה שעברה.

חבר המועצה אברהם זברסקי הבין ללבם של העגלונים: "נעשתה כאן שגיאה יסודית לאחר ששינוי רדיקלי כזה, המקפח פרנסתם של מאות עגלונים נעשה בלי התייעצות אתם". אבל ראש העירייה ישראל רוקח "תמה שחברי המועצה לא מצאו לנכון לגנות בצורה מתאימה את התנהגותם של המפגינים". "די משמיצים אותנו בחוץ", אמר, "עקבתי במשך זמן רב אחר ביצוע פקודה והשתדלתי למצוא הקלות בשביל העגלונים. אולם אמת היא כי לעגלונים רבים אין כלל צורך לעבור ברחוב אלנבי אולם כבר התרגלו לכך, כי הדבר 'שמח'". בינתיים ירד הערב, ומחוץ לבניין פקעה סבלנותם של העגלונים. הם החלו "להתפרץ בכוח לבית העירייה תוך נזיפות בנציגיהם 'המתונים'", דיווח "הארץ". בתגובה נמסר להם כי מזכיר העירייה "מוכן לקבל משלחת עגלונים לברר אתם את המצב". חמשת הנבחרים הוכנסו על ידי המשטרה פנימה ושמעו את הצעתו של רוקח להשאיר את הפקודה בתוקפה לניסיון "כדי להיווכח כיצד היא משפיעה על הקלת הצפיפות", ובמקביל לברר איך אפשר להקל עוד על העגלונים. אבל נדיבי הבהיר כי "ההחלטה הפרינציפיונית שמן ההכרח להקל על תנועת הרכב ברחוב אלנבי עומדת בעינה ורק יבקשו להקל גם על העגלונים".

העגלונים, דיווח "הארץ", "קיבלו את ההודעה בקריאות גיל ומיד זזו בעגלות כלעומת שבאו". ב-1960, לדרישת המשטרה, אסרה ועדת התנועה של תל אביב תנועת עגלות ותלת-אופנים במרכזי העיר בשעות השיא.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו