יאיר אטינגר
יאיר אטינגר

פועל זריז הצמיד אתמול בערב מודעות על קירות מאה שערים, וקילף חלק מהספקות המכסים את השכונה כבר שבוע: מצד אחד, בניגוד לשמועות, איש לא טוען כי ימנע בכוח את כניסתן של נשים לרחובות השכונה בימי חול המועד סוכות, בהם ייערכו חגיגות שמחת בית השואבה. מאידך, נשים בהחלט לא מוזמנות.

לפי פשקוויל החתום בידי "ועד תושבי שכונת מאה שערים והסביבה", גוף שמאחוריו ניצבים הגורמים הקיצונים בשכונה, "הוחלט על ידי הקהילות שבשנה זו עזרות הנשים יהיו פתוחות אך ורק לנשות כל קהילה וקהילה על פי הצגת כרטיסים מיוחדים". לצד הפרסום הזה, שאמינותו חלקית, הודבקו באותה שעה גם מודעות רשמיות, ולכן משמעותיות יותר, מטעם חסידות תולדות אהרן.

זוהי האימפריה החסידית הגדולה ביותר במאה שערים, וחרף היותה מעוז בדלני וקנאי, יש שבוע אחד בשנה - סוכות - שבו היא פותחת את שעריה לאלפי מבקרים הבאים להשתתף בריקודים שהם חלק מ"שמחת בית השואבה", ואולי גם להשאיר מאחוריהם כמה דולרים כתרומה. כעת, לראשונה בתולדותיה, הודיעה תולדות אהרן ש"הוחלט על ידי הנהלת הקהילה שעזרת הנשים בבית מדרשנו תהיה סגורה לקהל הרחב בלילות שמחת בית השואבה: הכניסה רק לנשות אנ"ש".

בכרזה שהודפסה גם באנגלית מוסבר שהמגבלה החדשה נחוצה "מטעמי צפיפות ובטיחות". זו אמת חלקית, אם להתנסח בעדינות, אך מי ציפה מממלכה כמו תולדות אהרן להתוודות כי נכנעה ללחץ שהפעילו עליה הגורמים הקיצוניים ששולטים כיום במאה שערים, קומץ שריפים שכונתיים הדואגים להגביה בהתמדה את חומות הגטו. חלקם נמנים עם "הסיקריקים", הקיצונים שבקיצונים המטילים אימה ברחובות, אבל יש גם סתם שריפים, כמו יואל קרויס, "יואליש", שהכריז אתמול על ניצחון: "בסוכות הזה, אין לנשים שום סיבה להגיע למאה שערים. זה ניצחון שלנו, אנחנו כבר נלחמים על זה ארבע שנים".

תולדות אהרן לא לבד. שני מוקדים גדולים נוספים - חסידויות ברסלב ותולדות אברהם יצחק - הודיעו כי יחגגו במתכונת מצומצמת ביותר, בניגוד למסורת שלהן זה שנים. לעומת זאת, חסידות קרלין - שידועה כמכניסת אורחים, גם חילונים - דחתה את דרישות הקיצונים להרחיק נשים מתחומיה.

בתגובה, שלשום ואתמול קיבלו עסקני קרלין טלפונים אנונימיים המאיימים לשבש את החגיגות, אך אחד מאנשי החצר הרגיע בשיחה עם "הארץ": "יש איומים, כמו על עוד קבוצות חסידיות. איימו עלינו שיזרקו סביב בית המדרש שלנו פצצות סירחון. הציבור כולו מוקיע את זה וסובל מזה, אבל אני לא חושב שתהיה השפעה לאיומים האלה. אנחנו חוגגים כרגיל". פעיל אחר בחסידות, העיתונאי ישראל גליס, אמר בראיון לאתר "כיכר השבת" כי הסיקריקים הם "פרחחים עלובים".

שמחת בית השואבה שנהוגה כיום היא זכר למנהג קדום שבו, בסוכות, היו מנסכים מים על המזבח בבית המקדש. כידוע, מי שלא ראה את השמחה "לא ראה שמחה מימיו", כלשון המשנה, אך בגלגולה המודרני זו שמחה ששוברת שיאים של הפרדה בין המינים. בשנים האחרונות, הממסד הרשמי בשכונה - "ועד גאולה" ומשמרת הצניעות - זרם עם דרישות הקיצונים וקבע בין השאר מדרכות נפרדות לנשים ולגברים בחג, הסדרים יקרים שכללו סדרנים ומחסומים, ומומנו בעיקר על ידי חסידות תולדות אהרן.

הפעם, הקיצונים העלו דרישות מחמירות יותר, כמו קביעת רחובות נפרדים לנשים ולגברים. הם דרשו כי ברחוב מאה שערים תותר הכניסה לגברים בלבד, וכי נשים ינועו ברחובות הצדדיים בלבד, אך ישיבות הפועלות באותם רחובות צדדיים סיכלו את היוזמה. אחר כך העלו קרויס וחבריו דרישה למנוע מתחבורה ציבורית להגיע לקרבת רחוב גאולה וכיכר השבת במשך שבוע, אבל נתקלו בהתנגדות של נציגי הסיעות החרדיות בעירייה. ראש העיר ברקת, אגב, העדיף לתת לחרדים לפתור את הבעיות שלהם בעצמם. שלמה רוזנשטיין, חבר מועצת העיר ירושלים (יהדות התורה), אמר ל"הארץ" על היוזמה להסיט את מסלולי האוטובוסים לשבוע: "אנחנו לא יכולים לתמוך בזה, זו פגיעה יותר מדי דרמטית ביותר מדי תושבים". שלשום פורסמה הודעה מטעם כל הגופים הרשמיים בשכונה, ובראשם "ועד גאולה" ומשמרת הצניעות, שהכחישה את "הפרסומים השקריים" על סגירת השכונה לנשים. "כל אדם באשר הוא אדם רשאי להיכנס לרחוב מאה שערים מכול כיוון שהוא", מסרו הנציגים הרשמיים.

קרויס אמר, כי הוא וחבריו לא נאבקים נגד נשים דווקא, אלא "נגד זה שבאים לכאן אנשים מבחוץ. אחרי הכל זה מאה שערים פה. אנחנו לא יוצאים מפה כדי לא לראות את העולם החיצון, אז פתאום מביאים את העולם החיצון פנימה? אז עכשיו, כשלנשים לא תהיה סיבה לבוא, אני מקווה שגם הבעלים שלהן לא יבואו, וגם לא השבאבניקים שבאים כל שנה".

רונה אורובנו, סגן יו"ר אגודת הסטודנטים של בצלאל, אמרה כי היא וחברותיה מתכוונות לעתור לבג"ץ כדי לכפות על מפקד המשטרה בעיר לאפשר להן לצעוד בכיכר השבת ביום שישי הקרוב נגד ההקצנה במאה שערים. לדבריה, "לדעתנו, זה שהם רוצים לסגור את הרחוב זו עוד הצהרה קיצונית, אנחנו רוצות לחזק את הנשים החרדיות, אבל לא רק אותן. אנשים ונשים מכל הארץ באים לשמחת בית השואבה".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ