אור קשתי
אור קשתי
אור קשתי
אור קשתי

במכתב פומבי יוצא דופן, המופנה לשר החינוך, גדעון סער, מזהירים 30 מתמטיקאים המלמדים באוניברסיטאות בישראל מפני תוכנית הלימודים החדשה במתמטיקה בחטיבות הביניים. את עיקר הביקורת סופג הפרק בגיאומטריה, אשר גורם לדברי הכותבים ל"נזק עצום אף לתלמידים הטובים ביותר". במכתב, המופץ במחלקות למתמטיקה באוניברסיטאות, מזהירים המתמטיקאים כי "כדי להבטיח את עתיד ההשכלה המתמטית בישראל, משרד החינוך חייב להחליף את התוכנית שאושרה בתוכנית שפויה יותר". בתגובה אומרים במשרד החינוך כי "בשנה האחרונה נערכו בתוכנית שינויים בהתאם להערות שהועברו מבתי הספר ומהאקדמיה".

על רקע כישלונות תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים לפני כעשור, בין השאר במתמטיקה, גובשה למקצוע תוכנית לימודים חדשה לחטיבות הביניים, שיישומה החל בשנה שעברה בכמה עשרות בתי ספר, והיא מוכנסת לשימוש הדרגתי בכל מערכת החינוך. על התוכנית היתה אחראית ועדת מומחים מטעם משרד החינוך, אשר דנה בנושא במשך כשמונה שנים.

לטענת המבקרים, המלמדים מתמטיקה במכון ויצמן, בטכניון וברוב האוניברסיטאות, "תוכנית הלימודים החדשה גרועה באופן שערורייתי". לדבריהם, לא רק שההחלטה ללמד תלמידים בכיתות ז'ו-ח' אקסיומות גיאומטריות מורכבות למדי היא שגויה, אלא ש"עיקר הבעיה הוא הצורה הרשלנית בה ניגשו לנושא מחברי התוכנית".

"מאז ימי אוקלידס במאה ה-3 לפני הספירה לימודי הגיאומטריה מתחילים באקסיומות פשוטות, כמו בין שתי נקודות עובר קו ישר אחד", מסביר אחד מחותמי מכתב הביקורת, פרופ' רון אהרוני מהטכניון, "מדובר באקסיומות פשוטות ואינטואיטיביות. לעומת זאת, התוכנית מתחילה בלימוד מלבנים, כדי להגיע מהר ככל האפשר למשפט פיתגורס. בשיטה הזאת האקסיומה הבסיסית היא משהו שנמצא הרחק באמצע החומר. הדבר דומה להחלטה להתחיל ללמד טיפוס הרים באמצעות טיפוס על האוורסט. במקום להתחיל בדברים פשוטים כמו שרטוט עם סרגל ומחוגה, התוכנית החדשה מנסה לעשות 'קפיצת דרך'. התוצאה היא שהתלמיד לא מבין דברים בסיסיים".

"האם כותבי המכתב מצפים ששר החינוך יחליט אם להשתמש באקסיומה זו או אחרת?", אומר בתגובה יו"ר "ועדת המקצוע" במתמטיקה (ועדה המייעצת למשרד החינוך בתחומי הדעת השונים, א"ק), פרופ' עזריאל לוי מהאוניברסיטה העברית, "שר החינוך עלול להבין מהביקורת שזו הבעיה המרכזית של הוראת המתמטיקה בחטיבת הביניים, והאמת היא שזה איננו המצב. הבעיה המרכזית בהוראת המתמטיקה היא המורים. מורה טוב, שקיבל הכשרה מתמטית טובה וחי את המקצוע, ילמד את תלמידיו לחשוב עם כל ספר לימוד ובכל תוכנית, ומורה גרוע, שאינו מבין היטב את החומר, יהפוך את התוכנית הטובה ביותר וספרי הלימוד הטובים ביותר לשינון חסר משמעות".

באתר האינטרנט של פרופ' לוי מרוכזים כמה תגובות נוספות בנושא. באחת מהן כותבת האחראית על לימודי המתמטיקה במשרד החינוך, ד"ר חנה פרל, כי " אין חולקים על הידע המתמטי של מותחי הביקורת, אך לרובם אין ידע בנושאים של חינוך מתמטי", וכן ש"יש לי הערכה רבה למתמטיקאים, אך לא לדרך ניהול מאבקים באמצעות עצומה ומכתב מחאה לשר".

פרופ' אהרוני אמר עוד כי "אחרי יותר מעשר שנים של עיסוק בפוליטיקה של החינוך, אני יודע עד כמה קל לכפות אג'נדה הזויה על מדינה שלמה, במיוחד אני מכיר את הנימוק שמדובר ב'עניין לדיון מקצועי בין אנשי החינוך'. העובדה היא שביקורת דיפלומטית אינה עוזרת. והעצה לא להיות בוטים פשוט לא עובדת. הדרך היחידה היא להיות בוטה, ולהוציא את הדברים החוצה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי תוכנית הלימודים החדשה "חוברה על ידי מומחים מהתחום הפדגוגי-מתמטי ומומחים מהאקדמיה בתחום המתמטיקה. התוכנית אושרה לניסוי תוך התאמתה לשינויים אשר יידרשו במהלך היישום". עוד נמסר כי המשרד "עומד בקשר רציף עם מתמטיקאים מהאקדמיה ועם מורים מהשטח ועורך התאמות על פי הנדרש. כמו כן, תוזמן נציגות של הפרופסורים להציג את תפישתם בנושא, בפני הדרג המקצועי. באופן טבעי קיימים חילוקי דעות בין מומחים שונים באותו תחום דעת".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ