${m.global.stripData.hideElement}

 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מדיניות חדשה במשרד החינוך: מטלות לכל תלמיד במקום שיעורי בית

בבסיס הרעיון: במקום מתן שיעורי בית לכלל הכיתה, הצבת מטלות אישיות מבוססות יכולת; הורים חוששים לפגיעה במעמדם של התלמידים החלשים

תגובות

במשרד החינוך מקדמים מדיניות חדשה במתן שיעורי בית בכיתות בית הספר היסודי, שעיקרה מטלות שונות לתלמידים שונים באותה הכיתה. "שיעורי הבית צריכים להיות מותאמים להרכב ההטרוגני של התלמידים. המטרה שלנו היא לחדד יותר את השונות בין שיעורי הבית ואת התאמתם לרמת התפקוד של כל ילד", אומרת מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך, שרה רויטר.

לפני כשנתיים קבע משרד החינוך שבתי הספר צריכים לגבש מדיניות מוסכמת בעניין שיעורי הבית, הכוללת גם תיאום בין המורים ביחס לעומס המטלות על התלמידים. היום יתקיים כנס במכון מופ"ת, המשותף למשרד החינוך ולמכללות להוראה, שיוקדש לשיעורי הבית.

מסקר שהזמין מכון מופ"ת לקראת הכנס עולה כי תשעה מעשרה הורים לילדים במערכת החינוך מאמינים שצריך לתת שיעורי בית. עם זאת, 60% מההורים הסכימו ש"ילדים יכולים להצליח בלימודים גם אם הם לא נוהגים להכין שיעורי בית בצורה עקבית". עוד מתברר כי רק 31% מההורים ציינו שהילדים מכינים בעצמם את המטלות של בית הספר, 39% סיפרו שהילדים נעזרים בהם, ו-21% השיבו שהילדים "נעזרים" באמצעים כמו העתקה מהאינטרנט או מחברים, מורים פרטיים או אחים.

לדברי רויטר, האחראית על גיבוש המדיניות, "אנחנו רוצים להתקדם מעבר לחמש השאלות שניתנות בסוף השיעור לכיתה, ולהתאים את שיעורי הבית לתלמידים השונים. יש ילדים שזקוקים לתרגול ויש שכותבים יותר חופשי".

למשל, כשילמדו על מזג האוויר, מטלה אחת יכולה להיות ראיון עם מטאורולוג; שנייה, מעקב יום-יומי אחר הטמפרטורות, ושלישית - סיכום הנושא מספרי הלימוד. בהיסטוריה, מביאה רויטר דוגמה אחרת, ניתן לשאול חלק מהתלמידים שאלות אינפורמטיוויות יותר, כמו "מי היה יהודי המכבי?", בעוד שחבריהם יתבקשו "לנתח את המניעים למרד החשמונאים".

רויטר מסכימה שהציפייה ממורים לתת שיעורי בית דיפרנציאליים "מסובכת ולא נפוצה, אף שיש לה ניצנים. זה צריך להיות היעד שנגיע אליו בתהליך ארוך".

לדברי עמליה כהן, מורה ביסודי בתל אביב, המדיניות החדשה תיתקל בקשיים. "אנחנו צריכים להיות מחנכים לערכים, מעבירי ידע, פסיכולוגים ולפעמים גם עובדים סוציאליים, וכל זה במסגרת כמה שעות לימוד", היא אומרת. "אם כעת אני לא תמיד מספיקה להגיע לכל התלמידים בשיעור, קשה לראות איך אפשר להוסיף גם בדיקת שיעורי בית אישיים".

ליאת, מורה מצפון הארץ, תומכת עקרונית בשיעורי בית שונים לתלמידים שונים, אך חוששת מההשפעה על מעמד התלמידים בכיתה. לדבריה, "הקטע החברתי מאוד חשוב. אם הילדים החלשים יקבלו שיעורים ברמה נמוכה יותר, והדבר יתברר מהר מאוד בשיעור, מצבם החברתי עלול להיות עוד פחות טוב. זו תפיסה שמתאימה יותר לשיעורים פרטיים או לעבודה אישית עם התלמיד, אבל נראית בעייתית בכיתה. אני מאמינה שכל ילד צריך להתקדם ולהשיג יותר, אבל לא בתחרות מול אחרים".

לדברי יו"ר "הנהגת ההורים הארצית", אתי בנימין, התאמת שיעורי הבית ליכולות של התלמידים תוביל ל"סימון תלמידים באופן קבוע כחלשים ולפגיעה בכבודם. השאיפה של המורה צריכה להיות: להביא את התלמידים לרמה שווה, תוך מתן עזרה לחלשים בבית הספר, ולא ליצור מעמדות בכיתה".

לעומת זאת, איימי בכור-בוני מתל אביב, ששני ילדיה לומדים ביסודי, אומרת כי "כל ילד הוא עולם אחר, שלומד ועובד אחרת. השיטה צריכה להיות מותאמת לילד, ולא להפך. אני משוכנעת שהילד שלי היה מצליח הרבה יותר אם היה מקבל מטלות שמותאמות לצרכיו וליכולתו, ולא היה מחויב לעמוד בסרגל דרישות כללי".

תמר שפרינצק מירושלים לומדת בכיתה ה'. לדבריה, "בכיתה שלנו זה לא יהיה רעיון טוב לתת שיעורי בית שונים, כי מהר מאוד הילדים יגידו שזה לא פייר וישאלו למה מישהו קיבל פחות או יותר שיעורים. הכי טוב לתת אותם שיעורים לכולם". אחיה, אסף, תלמיד כיתה ד', מחזיק בדעה הפוכה. "נכון שיכולות להיות מריבות בכיתה", הוא אומר, "אבל אני למשל מתקדם יותר מהאחרים בחשבון. אם יהיו לי שיעורי בית אחרים, לא אשתעמם".

גם מנהלת האגף לחינוך יסודי, רויטר, מודעת לכך שהמדיניות החדשה עלולה להביא ל"הסללת" תלמידים לקבוצות חלשות. "לא נאפשר הקבצות תלמידים לפי היכולת שלהם, שמשתנה בין מקצועות ולאורך זמן. התוכנית לא נועדה לחסום אפשרויות", אמרה.



ליאם ויותם בוני מכינים שיעורים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#