שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

חוקרי המגילות הגנוזות: משתיקים את קול המיעוט

מאז שהוצבו המגילות בהיכל הספר קשה להציג דעות המערערות על מקומן הקאנוני בהיסטוריה של העם היהודי, טוען ד"ר יעקב טפלר

עפרי אילני
עפרי אילני
עפרי אילני
עפרי אילני

"מתנגדי התיאוריה שלי מנסים להשתיק אותי", כך טוען הפרופ' נורמן גולב, חוקר המגילות הגנוזות מאוניברסיטת שיקאגו, שבנו רפאל נעצר בשבוע שעבר בחשד שהתחזה לאחד ממתנגדיו של אביו. גולב, המחזיק בתיאוריה שמגילות קומראן לא נכתבו על ידי האיסיים, טוען שהממסד המחקרי בתחום חקר המגילות מתאמץ כבר שנים להתנכל לו בכל דרך ולמנוע ממנו להציג את התיאוריה שלו.

לדברי גולב, "רפאל בני מאוד קשור למחקרים שלי, והוא שייך לדור שמתעסק עם אינטרנט ועם בלוגים. הוא הבין כבר לפני כמה שנים שיש מאמץ לסגור את הדלת בפני הדעות שלי. הוא בחור נבון מאוד, אז הוא התחיל להתווכח עם בלוגרים שהיו נגדי באמצעות שמות בדויים. זה הנוהג עכשיו בבלוגים. כך אני מבין. לא אני אשם, אלא המתנגדים שלי".

פרשת מעצרו של גולב הבן היא נקודת שיא בסדרת סכסוכים רוויי יצרים בין החוקרים. אף על פי שבעולם המחקר מגנים את המעשה שבו חשוד גולב הבן, חוקרים אחדים בישראל מקבלים את טענתו של נורמן גולב לפיה כמה מחוקרי המגילות הנחשבים בכירים משתיקים את מתנגדיהם.

רוב חוקרי מגילות ים המלח סבורים שהמגילות נכתבו על ידי האיסיים או "כת קומראן" - קבוצה יהודית קטנה שחיה במדבר בקהילה סגפנית. גולב, לעומתם, טוען שמגילות ים המלח לא נכתבו בים המלח, אלא בירושלים. לטענתו, הכתבים שנמצאו במערות הוברחו לקומראן מירושלים בתקופת המרד הגדול. באחד המאמרים שנכתבו על ידי בנו תחת השם הבדוי "צ'רלס גדא", הוא טוען שמתנגדיו של אביו הם אנטישמים המנסים לנתק את הקשר בין מגילות ים המלח ליהדות ולהציג אותן כתוצר של כת שולית.

מגן ברושי, בעבר האוצר הראשי של היכל הספר שבו שמורות חלק מהמגילות, מבטל במחי יד את "התיאוריה הירושלמית" של גולב. "התיאוריה של גולב היא הבל ורעות רוח", אומר ברושי, "הוא חוקר בינוני שנכנס לתחום לא שלו. הוא דבק בצורה חולנית בעמדות שלו שלא מקובלות על אף אחד בעולם. בסופו של דבר, הוא נאלץ להשתמש בדרכי מרמה".

למעשה, גולב אינו החוקר היחיד המטיל ספק בקשר בין מגילות ים המלח לבין כת האיסיים. הד"ר יצחק מגן, קצין מטה לארכיאולוגיה במנהל האזרחי שחפר בקומראן במשך עשר שנים, מחזיק גם הוא בדעה זו. לדבריו, "המגילות הן תוצאה של הבריחה מירושלים ומאזורים אחרים שהיו מיושבים בצפיפות ביהודים". לדברי הד"ר מגן, "כשאתה דבק בתיאוריה קשה לעזוב אותה. סביב המגילות נוצרה גילדה של חוקרים עם כנסים וכספים. הופיעו כל מיני אינטרסנטים, וזאת התוצאה. אבל זה מתחיל להשתנות, אני מקווה שחלק מחוקרי המגילות ישנו את עמדתם. אני חושב שבסוף התיאוריה הזו תנצח".

הד"ר יעקב טפלר, ראש החוג להיסטוריה במכללה האקדמית בית ברל, אינו מחזיק בעמדתו של גולב, אלא בעמדה אחרת שאינה מקובלת על רוב החוקרים: לטענתו, כמה ממגילות ים המלח נכתבו על ידי נוצרים. לדבריו, "פשוט בלתי אפשרי להכניס מאמר ובוודאי שלא לפרסם ספר שמבטא רעיון שסוטה מהאורתודוקסיה".

מה גורם לממסד המחקרי להשתיק את הקשר בין המגילות לנצרות? לדברי הד"ר טפלר, "באיזשהו שלב היתה קביעה שהמגילות הן חלק מההיסטוריה היהודית. רואים בזה בסיס לציונות ומי שמערער על זה נראה כמערער על המדינה. מרגע שבנו את היכל הספר כמוקד לאומי בירושלים, שבו מוחזקות המגילות, אתה לא יכול פתאום להגיד שהיכל הספר מציג ספרות נוצרית".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ