6.5.1968 מלחמת שיווק גלידות לקראת הקיץ

היום לפני 41 שנים:

טל לוי
לין
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל לוי
לין

"וזאת לתעודה כי גלידות ויטמן בע"מ זכה בתואר הגלידה הנבחרת לשנת 1968", הכריזה תעודה שהודפסה ב"הארץ" בעמוד פרסומי שהוקדש כולו לסיקור התואר שקיבלה גלידת ויטמן מידי שר המסחר והתעשייה זאב שרף.

התעודה הצהירה כי תואר הגלידה הנבחרת הוענק בעקבות ב"משאל שנערך ואשר תוכנן ובוצע ע"י ?שלה' - מחקר שווקים ודעת קהל", וניתן ב"ירושלים השלמה" במעמדו של השר.

בכותרת שהתנוססה בראש כתבה פרסומית בעמודי החדשות - צורת פרסום רווחת אז - המלים "מחקר השווקים" עטו תלבושת ממלכתית והיו ל"משאל העם 1968". "ספק אם קיים מפעל ישראלי בענף המזון שחולל מהפכה כה גדולה כזו שביצע ?ויטמן' בשוק הגלידות בישראל", הילל כתב בשם ע. רמון את ויטמן. "הענקת התעודה עבור ?הגלידה הנבחרת' לשנת 1968", כתב, "היא רק הכרה ציבורית ממלכית לתופעה חסרת תקדים זו".

"הרעיון היסודי, לפי בקשת הנהלת ויטמן לחדור לשוק היה לנצל את השם הטוב של הגלידות מתוצרתה, אשר שווקו משך עשרות בשנים בנקודה אחת בארץ בלבד - בחנות ברחוב אלנבי", סיפר ע. רמון לקוראים, שוודאי הכירו היטב את קיוסק הגלידה של ויטמן בתל אביב שזכור גם כמקום בו נפגשו לראשונה יצחק ולאה רבין בראשית שנות ה-40.

נחום מיליקובסקי חבר לברוך ויטמן, והשניים "פעלו בשיטות שנראו בתחילה יוצאות דופן בארץ". עד כמה חדשניות היו השיטות בישראל מעידה אולי הנדיבות בה הן נחשפות בכתבה, המתפארת בשיטות השיווק החדשניות של הגלידה, שהושמו ללעג בעולם הפרסום כשבחורף 1966 החלו להופיע בעיתונים "מודעות, הנושאות את הסמל החדש של החברה, ומתחתיו שתי מלים: גלידות ויטמן".

לתדהמת המצקצקים, "העקביות של הפרסום הזה, הוכיחה עד מהרה, כי לפנינו שיטה לא מקובלת - אך ככל הנראה יעילה - של הכנת קהל הצרכנים עוד בטרם העונה; כניסה לתודעת הלקוח, עוד קודם הופעת המוצר, ובעיקר בשעה שהמתחרה רדום...". הגלידה הכי טובה אינה רק הטעימה ביותר, גם זו שבאה עם שיטת שיווק חדשנית.

"שטראוס", שלא זכתה ב"משאל העם", הסתפקה במודעת פרסומת בעמוד האחורי של העיתון. בעוד ויטמן ביקש לפרוץ מהלוקאליות של רחוב אלנבי אל הארץ כולה, הלוגו של שטראוס הבליט את עיר הייצור נהריה. כאן נערכו לקיץ בעזרת המערב הפרוע: תמונות של בוקרים על סוסים ומעליהם נכתב "הבהלה לזהב" בסגנון המערב הפרוע. "הזוכרים אתם את ימי הבהלה לזהב?", התעלמה הפרסומת מתוחלת חיי האדם, "זהב מסוג אחר מציעה לכם מחלבת ?שטראוס' לעונת הקיץ 1968: גלידת זהב נפלאה, עשויה על טהרת השמנת". "ה'זהב' של מחלבת שטראוס יספיק לכולם", הרגיעה הפרסומת, בעוד אצל כתבת "ויטמן" התגאו דווקא על מחסור בגלידה בשל הביקוש הרב.

11 שנים מאוחר יותר, ב-1979, תרכוש שטראוס את ויטמן המתחרה - אך הן ימשיכו לייצר קווים נפרדים של מוצרים.

6.5.1937

ה"הינדנבורג", ספינת האוויר הגרמנית שהיתה גאוותה של גרמניה הנאצית, עולה באש בעת נחיתה בניו ג'רסי. 36 בני אדם מתו. ההתלקחות, שהוסרטה, זכתה לסיקור נרחב ביותר.

6.5.1994

בטקס חגיגי חנכת המנהרה התת ימית בין צרפת לבריטניה, המחברת בין אירופה לאיים הבריטיים לראשונה מאז עידן הקרח.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ