שר החינוך גדעון סער: התיאוריות הליברליות הורסות את מערכת החינוך

לקראת פתיחת שנת הלימודים תש"ע, השר גדעון סער מציג את הפתרון שלו למשבר בחינוך: חיזוק הערכים היהודיים והציוניים ושיפור הישגי התלמידים

אור קשתי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור קשתי

השבוע האחרון היה עמוס במיוחד עבור שר החינוך גדעון סער. כמעט בכל יום הוא השתתף בכנסי היערכות ברחבי הארץ, מבאר שבע ועד נצרת, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה ביום שלישי הבא. רק המשבר של אי קליטתם של התלמידים העולים מאתיופיה בבתי ספר דתיים פרטיים בפתח תקווה, העיב על חידוש הלימודים הסדיר ברחבי הארץ. יחד עם זאת, הפרשה הזו, המתקרבת לשיאה, גם אפשרה לסער לנסח בחדות את היעד המרכזי הבא של משרד החינוך בתקופת כהונתו, מעבר לחיזוק הערכים היהודיים והציוניים ולשיפור הישגי התלמידים: חיזוק החינוך הרשמי, הממלכתי והממלכתי-דתי, נוכח העלייה המתמדת בהיקפם של בתי הספר הפרטיים.

ביום רביעי בא סער לוועדת החינוך של הכנסת ובמשך כשעתיים וחצי פירט את תוכניות משרדו. זו תוכנית מקיפה - ושאפתנית. כך למשל, התחייב לראשונה שר חינוך באופן פומבי להביא לשיפור ההישגים של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים ואף נקב ביעדים מדידים לשם כך. בניגוד לדיונים הסוערים המאפיינים את ועדת החינוך, הפעם לא נרשמה כמעט אף קריאת ביניים.

"לא תיכננתי להיות שר החינוך", אומר סער בראיון ל"הארץ", "נכון שבמקור חשבתי על תפקיד אחר, אבל כאשר ראש הממשלה הציע לי את התפקיד, יום לאחר שהוטל עליו להרכיב את הממשלה, לקח לי 10 דקות לתת תשובה חיובית. לא ביקשתי בכלל זמן לשקול את הדבר. היום, כשאני מסתכל על מה שהספקנו לעשות ועל התוכניות שלנו, ברור לי שזה התיק החשוב ביותר - וגם הכי קשה. תפקיד שר חינוך הוא כמעט בלתי אפשרי, אבל הכמעט הזה הוא הסדק שדרכו אפשר להצליח".

נדמה כי ההצלחה בתפקיד שר החינוך מתבטאת, מבחינתו של סער, בעיקר בשני עקרונות, שהפכו למנטרה בקרב בכירי משרדו: חיזוק הערכים ושיפור ההישגים. אם הוא יצליח לפחות בחלק מהיעדים שקבע, סער ישמח להשתמש בכך במאבק הבא, זה על ראשות הליכוד וראשות הממשלה. מבחינה זו, ייתכן שכהונתו במשרד החינוך תקבע את המשך חייו הפוליטיים.

"החברה שלנו כמהה לשיח שיתבסס על ערכים, וזאת בניגוד למה שחושבים כמה ציניקנים", אומר סער, "התלמידים יוצאים את מערכת החינוך בלי לדעת מי היה הרצל ומה זה 'שמע ישראל'. אנחנו חייבים לשנות זאת. לצד העמקת הערכים הציוניים והיהודיים שלנו, חשובים לי גם ההיבטים החברתיים והדמוקרטיים. צריך לחזק את החינוך לסובלנות ואת קבלת האחר והשונה. לערכים האלה יש חשיבות במיוחד בחברה הישראלית ההטרוגנית ובעלת הממדים השבטיים. אבל, כרגיל, יש כאלה ששומעים רק באוזן אחת, ומתייחסים רק לחלק מהערכים שהצגתי".

אחת התוכניות שהציג סער שלשום בהקשר זה היא הכנסת מקצוע חדש - "מורשת ותרבות ישראל" - אשר יילמד בכיתות ד'-ט' החל משנת הלימודים בעוד שנה (תשע"א). בין השאר ילמדו התלמידים על לוח השנה העברי, ההמנון והדגל, מרכזיות ירושלים ועוד. התוכנית ביהדות שהנהיגה שרת החינוך הקודמת, יולי תמיר, ואשר נלמדת בחטיבות הביניים, עתידה להיפסק. האם התוכנית החדשה תתייחס ליהדות באופן פלורליסטי, כפי שעושה זו הקיימת? לא בטוח. "הלוואי שכל הילדים היו ברמת ידע שהם יכולים להבחין בין הזרמים השונים ביהדות, אבל הבעיה כיום היא בורות במושגים בסיסיים בציונות וביהדות", אומר סער, ומוסיף ש"בתוכנית הקיימת אין חיבור בין הממד היהודי לציוני. בתי ספר לא מחויבים לבחור להתעמק בנושאים ציוניים. כל זה ישתנה".

"לאפשר אווירה של לימודים"

מבחינת שר החינוך, הדיון בערכים קשור באופן הדוק למדיניות "אפס סובלנות" כלפי אלימות ולשיפור בהישגי התלמידים (שתוספת של כ-35 אלף שעות לימוד לכיתות ג' ו-ז' אמורה לסייע בהשגתו). לפני כחודשיים, במהלך מהיר, שינה סער את "חוק זכויות התלמיד" והקשיח את הנהלים המאפשרים הרחקה מבית הספר, הרחיב את סמכויות המורה והמנהל לטפל בבעיות משמעת ועוד. "אם רוצים מערכת חינוך אפקטיבית - חייבים סמכות וגבולות", הוא מסביר, "בהרבה מדינות ויתרו על התיאוריות הליברליות (המדגישות את מרכזיות התלמיד בתהליך החינוכי - א.ק), שרק מובילות להרס מערכת החינוך. התוכנית שלנו מאוזנת, יש בה מרכיב של תוכניות של 'כישורי חיים' והקשבה לתלמידים, ושמעתי ביקורת שהיא בכלל לא תקיפה מספיק. יחד עם זאת, אני לא מתכוון להתחמק: צריך להזיז את נקודת שיווי המשקל במערכת לכיוון שמחזק את הסמכות ומאפשר אווירה של לימודים".

קל לחבוט בדור התלמידים הנוכחי. אלא שמחקרים בנושא האלימות בבתי הספר שערך עד לפני כמה שנים פרופ' רמי בנבנישתי מהאוניברסיטה העברית, דווקא מצביעים על יציבות בשיעורי האלימות ואפילו על ירידה בכמה מהמדדים. ההשפעה של מדיניות קשוחה יותר תיבחן בשנים הקרובות, אבל בשביל סער בעיות האלימות והמשמעת הן רק חלק מתרבות ה"מגיע לי-בא לי", כפי שהוא מגדיר זאת. "צריך להפסיק את התרבות הזאת", הוא אומר, "מערכת החינוך הלכה אחורה, לא רק במובן הצר של המשמעת, אלא גם בהיבט של הצבת מטרות ויעדים לפני התלמידים. צריך לחזור לאלמנטים שהיו פעם. אני לא מציע להעמיד מחר תלמידים בפינה, אבל בהחלט יש מקום לבחון חלק מהפרקטיקות הלימודיות של העבר, כמו שינון קטעים קאנוניים של התרבות. למה שתלמיד לא יידע בעל פה את 'שירת דבורה' או שיר של ביאליק? אלה דברים שהיום עלולים להיחשב כענישה אכזרית אבל אני לא בטוח שאלה דברים כל כך גרועים".

תוכנית מפורטת - בשבועות הקרובים

בשבועות הקרובים מבטיח שר החינוך להציג תוכנית מפורטת לחיזוק מערכת החינוך הרשמית. זו תהיה תוכנית "בת ביצוע מבחינה פוליטית" - רמז להתנגדויות שהדבר צפוי לעורר במפלגות החרדיות, שבתי הספר שלהן מהווים את רוב המוסדות במעמד "מוכר שאינו רשמי". בין הדרכים הנבחנות: שינוי הקריטריונים המאפשרים פתיחת בתי ספר פרטיים ושינוי בהיקף התקצוב שלהם על ידי המדינה.

"בעתיד הלא רחוק נתעורר למצב בו כל מי שיוכל להרשות זאת לעצמו יבחר בבית ספר שמחוץ לחינוך הממלכתי או הממלכתי-דתי", אומר סער, "ובכך אנו רק מעמיקים את הפערים החברתיים". בתי הספר שבמעמד "מוכר שאינו רשמי", הוא מוסיף, הם "המצאה ישראלית: שם קוד לחינוך פרטי הממומן על ידי המדינה. הגענו למצב בו יותר בתי ספר מוכרים שאינם רשמיים נפתחים מאשר מוסדות רשמיים".

לדברי סער, התופעה הזו בולטת לפי שעה במגזרים החרדי והדתי, אבל "יש מקומות דווקא במגזר החילוני, שבהם אפשר לראות במהירות רבה כיוון של זליגה מהחינוך הרשמי. ברור שמגמות כאלה יקרו יותר אצל קבוצות ממעמד סוציו-אקונומי יותר גבוה. צריך לשאול את עצמנו אם הכללים הקיימים הם נכונים: האם למשל צריך לאשר בית ספר מוכר שאינו רשמי, העומד בתנאי הסף הנדרשים, אך בעקבות הקמתו ייסגר בית הספר הממלכתי-דתי היחיד במקום? התשובה שלי היא לא, אבל לפי הכללים קיימים זה יכול לקרות".

אחת מבנותיו של השר סער לומדת בבית הספר לטבע שבתל אביב. גורמים שונים, הקשורים במערך בתי הספר הפרטיים, בעיקר אלה הדתיים והחרדיים, כבר החלו להזכיר זאת לקראת המאבק הצפוי בעניין. ממשרד החינוך נמסר בהקשר זה כי בית ספר לטבע "הינו בית ספר רשמי, ועובדיו הם עובדי מדינה. העירייה היא זו שקובעת את כללי השיבוץ והקריטריונים לקבלה. יתרה מזאת, מדובר בבית ספר עם מכסות לקבלת תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. העירייה גם קובעת את גובה התשלום הנדרש מההורים לתוכניות לימודים נוספות ומסבסדת את מי שאינו יכול. בית הספר נמצא בפיקוח מלא של משרד החינוך וממלא בקפדנות אחר כל ההוראות וההנחיות".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ