בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחפשי מטמון זהב כמעט גרמו לקריסתו של גשר רכבת העמק

שמועות על אוצר מהתקופה העות'מאנית גרמו למשלחות חיפוש לפגוע אנושות ביסודות הגשר. שיפוץ נרחב שביצעה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שהסתיים לאחרונה, מנע את קריסתו של הגשר

תגובות

יותר מ-100 שנים ניצב הגשר שהקימו העות'מאנים מעל ערוץ נחל תבור עבור מסילת הרכבת מחיפה לדמשק, היא מסילת "רכבת העמק", עד ששמועות עקשניות שנפוצו על אודות אוצר זהב ביסודות הגשר משכו למקום קבוצת מחפשי זהב שכמעט הביאה לקריסתו. לאחרונה נערך מבצע להצלת הגשר, שבמהלכו נמצאה בצד הגשר גומחה סודית, שהעצימה את המסתורין ועם זאת שללה את אגדת מטמון הזהב.

הגשר נבנה ב-1904-1905 מעל ערוץ נחל תבור, היום ממזרח לכביש 90, בין הקיבוצים גשר ונווה-אור. את הגשר תכנן עבור העות'מאנים האדריכל הטמפלרי גוטליב שומכר, והוא נבנה כהעתק של הגשר השכן שעובר מעל נהר הירדן, סמוך לקיבוץ גשר. ההבדל היחיד הוא שהגשר מעל התבור נבנה מאבן גיר לבנה, בעוד הגשר התאום מאבן בזלת שחורה.

חמש קשתות בנויות על ערוץ הנחל, ובמהלך השנים הרבות, מאז שבקה חיים רכבת העמק, נותר הגשר בבדידותו, סמוי מן העין, וזכה רק לביקורים מעטים של תושבי האזור ומטיילים, חובבי רכבת העמק. רק חורשות שיטות מלבינות, המהוות את הנקודה הצפונית ביותר בעולם שבה צומח עץ זה, מארחות לגשר חברה.

אלא שלפני כשלוש שנים התברר כי מישהו בכל זאת מצא עניין בגשר. בבסיסו נמצאו מחילות שנחפרו על ידי אלמונים. לדברי המשנה למנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עומרי שלמון, שסייר במקום, "הדבר נראה מוזר מאוד, לא היה לנו כל מושג מדוע מישהו חופר במקום".

בשל החשש לפגיעה בגשר, הוצבו במקום מארבים של פקחי רשות הטבע והגנים, בסיוע המועצה לשימור אתרי מורשת ורכבת ישראל, ובאחד הלילות נצפו החופרים. מדובר היה בקבוצת עובדים מהכפר שיבלי במעלה הנחל. החופרים נלקחו לחקירה בתחנת המשטרה בבית שאן, שם סיפרו לחוקרים כי מטרת החפירות היא להגיע לאוצר הזהב שהטמינו העות'מאנים בגשר. החופרים אף הציגו מפות מהוהות, שלטענתם מראות את מיקומו של המטמון.

המועצה לשימור אתרי מורשת סתמה את המחילות, אולם זרימת המים בנחל החלה לערער את יסודות הגשר. לפני כחצי שנה ביקר שוב שלמון במקום ולהפתעתו גילה כי שבו לחפור במקום. "הפעם כבר היה מדובר בחפירות עמוקות יותר", הוא מספר. לדבריו "הסדקים בבסיס הגשר הלכו והתרחבו וכעת כבר נוצר חשש מוחשי להתמוטטות הגשר".

היה ברור כי אם לא יינקטו פעולות להצלת הגשר, ימיו ספורים. למבצע ההצלה התגייס ראש מועצת עמק-המעיינות, יורם קרין, ורשות ניקוז ירדן דרומי, בראשות המנכ"ל רמון בן-ארי. לעבודות השיקום הוקצו 500 אלף שקלים והן הסתיימו לאחרונה. סביב בסיסי הגשר נוצקו קירות תמיכה מבטון מזוין, שצופו באבן המקורית.

אלא שלמרבה ההפתעה, במהלך העבודות נמצאה גומחה מסתורית בפינה הצפון-מערבית של הגשר. הגומחה בנויה מלוחות בטון ולדברי שלמון "זה בודאות הורכב בצד הגשר בתקופה מאוחרת יותר, זה לא מימי הטורקים, משום שאז לא היו לוחות בטון".

לא ברור מה היה ייעודה של הגומחה וייתכן כי היא מקור האגדות שהתרוצצו בכפר שיבלי. ההשערות הן כי הגומחה נבנתה אולי על ידי הבריטים כהכנה לפיצוץ הגשר, או כמחבוא נשק.

לדברי שלמון, "שיקום הגשר הוא חלק ממאמץ לשימור אתרים לאורך נתיב רכבת העמק. יש תוכניות פיתוח גדולות, הכוללות מסלולי טיולים לרוכבי אופניים ולהולכי רגל. ההתעניינות הציבורית ברכבת העמק אדירה והיא רק הולכת וגוברת".



גשר הרכבת מעל נחל תבור. שופץ בעלות של כחצי מיליון שקלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו