אלי אשכנזי
אלי אשכנזי
קורבנות כביש 65

קינן אבידור וחברו סער וולפמן נהרגו בבוקר שבת ביולי 2004. שני הנערים בני ה-17 נסעו עם אחותו של וולפמן בכביש 65, כשבין צומת קיבוץ רביד לצומת נחל צלמון התנגשה המכונית במכונית שהגיעה מהמסלול הנגדי, שבה ישבו בני משפחה מרמת גן. מעוצמת ההתנגשות נהרגו שני הנערים. יתר המעורבים בתאונה נפצעו קשה. "אם היתה גדר הפרדה בין הנתיבים, מותם של בני וחברו היה נמנע", אומרת אמו של קינן, טלי עזרא. כמוה, יודעים גם מומחי התחבורה ובוחני תאונות הדרכים: קטע הכביש שבו נהרגו הנערים חייב להיות סלול באופן שונה, "סלחני" יותר, כהגדרת שוטרי אגף התנועה.

מאז התאונה נהרגו עוד 27 בני אדם בכביש 65, בקטע שבין צומת נין ונחל צלמון. מלבד שיפורים נקודתיים, לא נעשה דבר כדי למנוע את הישנות התאונות הקטלניות בקטע הכביש, שאורכו 33 קילומטרים בלבד. "נפח התנועה בקטע הכביש מצדיק כבר מזמן את הפיכתו לדו מסלולי", אומר הד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים.

יותר מכוניות, פחות תקציבים

כביש 65 מתחיל בירידה מכביש החוף, במחלף קיסריה, חוצה את עפולה, ומסתיים בצומת קדרים. "כמעט כל מי שמגיע מהמרכז לגליל נוסע בכביש הזה", אומר הד"ר בקר. נפחי התנועה בכביש גדלים, במיוחד בסופי שבוע. בקטע שביציאה מעפולה עלית ועד לכפר תבור נוסעים בממוצע מדי יום כ-25 אלף כלי רכב. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מכפר תבור עד צומת גולני נוסעים מדי יום כ-16 אלף כלי רכב, מצומת גולני עד צומת עילבון כ-23 אלף כלי רכב, ומצומת עילבון עד צומת נחל צלמון כ-14.5 אלף כלי רכב.

לדברי הד"ר בקר, "לפני כ-40 שנה נקבע הסטנדרט להפיכת הכביש לדו מסלולי - בעל ארבעה נתיבי נסיעה - ל-10,000 מכוניות בממוצע ליממה. ככל שקטנו התקציבים הסטנדרטים השתנו. תחילה העלו את הרף ל-13,000 כלי רכב ביום ואחר כך ל-16,000 כלי רכב בממוצע ליום. גם על פי הסטנדרטים האלה ולנוכח מספר הנפגעים הגבוה, הקטע המדובר היה חייב להיות כבר דו מסלולי". לראש מדור תאונות דרכים, פקד עוזי הדר ברור ש"אם היתה הפרדה בין נתיבי הנסיעה, כמעט כל התאונות עם ההרוגים היו נמנעות". גם הוא מגדיר את הכביש "לא סלחני" - כזה שבו כל טעות קטנה של נהג מובילה בסבירות גבוהה למפגש קטלני.

כביש 65

ואכן, ניתוח התאונות מגלה כי 24 מתוך 29 ההרוגים בכביש ב-52 החודשים האחרונים נהרגו בהתנגשויות חזיתיות. "בקטע המדובר יש עקומות רבות, ובחלקים ממנו השיפועים מאפשרים לפתע נסיעה מהירה יותר. כל סטייה קטנה במקום הופכת לקטלנית", מסביר הד"ר בקר, שמוסיף לליקויים אלה גם את המחסור בתאורה. "מדובר בקטע כביש רחב, שיוצר אשליה שאפשר לנסוע בו מהר", הסביר רפ"ק ג'ק דן, שהיה ראש אגף התנועה במרחב העמקים, אחרי אחת התאונות בכביש. הדר מצביע גם על עקומות שבהן לא ניתן לנסוע במהירות של 90-80 קילומטרים בשעה, כפי שמתיר החוק.

נערה נדרסה, הצומת הוסדר

התערבות ומאבקים מקומיים שיפרו את המצב בכמה מוקדים. מנהל בית הספר כדורי הלל הילמן וראש המועצה האזורית גליל תחתון, מוטי דותן, נאבקו להרחבת צומת כדורי והסדרתו, לאחר שבצומת נדרסה למוות יאנה בורשצנסקי, תלמידת ביה"ס, כשחצתה את הכביש. "ההזנחה הפושעת של הפריפריה מתבטאת גם בהזנחת עורק התחבורה המשמעותי ביותר של הצפון", אומר דותן, "צריך לזכור שגם צפונית לחדרה ודרומית לגדרה חיים בני אדם שחייהם בסכנה מרגע שעלו על הכביש".

ממשרד התחבורה נמסר כי הטיפול בכביש 65 נמצא כיום בתכנון, "הכולל מפרידנים ברמזורים הקיימים ותוספת נתיב. עם התקדמות האישורים הסטטוטוריים, נפעל לתקצובם". מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) נמסר כי החברה מקדמת את תכנון שדרוג כביש 65 מצומת גולני לצומת עמיעד, הכולל בין היתר את הרחבת הכביש מכביש חד מסלולי דו נתיבי לכביש דו מסלולי תלת נתיבי. עוד נמסר כי החברה ממשיכה לטפל בפרויקטים בטיחותיים נקודתיים לאורך הכביש, שבהם הסדרת הצמתים נין, בית-קשת ועיקול כדורי, שהסתיימה השנה.

למשפחת מחאמיד השיפורים בכביש לא יועילו. בבית המשפחה באום אל פאחם סועדים ריאד מחאמיד ובני משפחתו את שני אחייניו, באסל בן ה-11 ונידאל בן ה-13. לפני שנתיים וחצי איבדו הילדים את הוריהם, מוחמד וע'אדה, ואת אחיהם בן ה-5, עודאי, כשמכוניתם נמחצה בהתנגשות עם משאית בין הצמתים דברת ודבוריה. גם כיום הילדים פגועים, ונידאל מונשם וזקוק לליווי צמוד. "החיים שלנו נהרסו. אחרי התאונה לא בכיתי, אמרתי שצריך להיות חזק למען הילדים. עכשיו כשאני רואה אותם אני לא מפסיק לבכות", אומר ריאד. "זו ממש מלחמה על הכביש הזה וחייבים כבר לעשות משהו".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ