בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"גבי זהר, יש בישראל עוד כתות כמו הכת מירושלים?"

שיחת היום

תגובות

מראיינת:

מרב מיכאלי

שלשום הוגש כתב אישום חמור נגד שלושה גברים שהתעללו בשש נשים ובאי אלו ילדים, הכו אותם, אנסו אותם, והתעללו בהם בשלל דרכים איומות. הכת הזאת מירושלים נחשפה ע"י אחת הנשים שנחלצה משם ופנתה אל המרכז לנפגעי כתות, בדיוק כמו שקרה גם בפרשת גואל רצון. ד"ר גבי זהר הוא עובד סוציאלי קליני שעובד במרכז, מומחה לכתות ופרסם את הספר "האושר אין לו סוף" העוסק בעניין זה.

מהו הצורך הרגשי הנפשי שגורם לאדם להפוך לגורו, למה הוא עושה את זה, מה הוא צריך?

"אני מחלק את זה לשלושה סוגים של גורואים: סוג ראשון זה אנשים שבהחלט מאמינים שהם נועדו לתקן את העולם. חוו הארה או תהליך פסיכולוגי עמוק ולכן הם צריכים לתקן את העולם והם צריכים סביבם את האנשים. הסוג השני, גורואים שמגיעים מהעולם המיסטי - אסטרולוגי, נומרולוגי, מתקשרים וכו'. הם רואים בהקמת הכת שלהם מימוש להעצמה של המקצוע שאתו הם הגיעו. הסוג השלישי הוא אנשים שיש להם מרכיב נרקסיסטי באישיות שגורם להם לרצות כוח, עצמה, שליטה באנשים".

האם לא כל שלושת הסוגים הם נרקסיסטיים?

"אני חוזר ואומר בכל הזדמנות שכל האנשים בעמדה של הנהגת כת יש להם מרכיב נרקסיסטי עמוק מאד".

מה המשמעות של מרכיב נרקסיסיטי?

"זה אומר צורך בלתי נשלט ובלתי מסופק לאהבה, לחיבה, לעוצמה, לשליטה על אנשים".

וזה צורך שלעולם אי אפשר להשביע אותו, תמיד יהיה מחסור וצורך בעוד.

"נכון. ואין ספק שבהיסטוריה הקצרה של הכיתות המודרניות, נאמר בארבעים שנה האחרונות, אנחנו רואים שמי שמגיע להנהיג כתות הם אנשי דת: כמרים, רבנים או פסיאודו רבנים, ואנשי מיסטיקה ושוליים. ולכן, בן אדם שמכריז על עצמו שהוא משיח - אני קורא לזה הפרעה משיחיסטית - אז אין ספק שיש לו גם הפרעה פסיכוטית. ואנחנו מכירים מקרים, ולא מעטים, של מנהיגי כיתות שאובחנו באישיות שלהם קווים פסיכוטיים, והם כאילו מנסים לייצר את ההחלמה שלהם או את הכוח שלהם באמצעות הקמת הכיתות".

נדמה שזה בעיקר גברים. האמנם?

"לגבי גברים שמקימים לעצמם קבוצות של נשים אין ספק שזה חלק מההפרעה שציירתי קודם. אם כי מבחינה סטטיסטית, בישראל, לפחות היסטורית - ואני מכיר את התופעה הזאת למן ימיה הראשונים - יש כ-50% נשים מנהיגות ו-50% גברים מנהיגים פחות או יותר".

והכיתות של גברים ונשים נראות אותו דבר? גם אצל נשים מנהיגות יש כל כך הרבה התעללות פיזית ומינית?

"אני רוצה להדגיש פה שבכיתות שבראשן עומדות נשים לא מצאתי לא התעללות בילדים, והתעללות מינית לא מצאתי בכלל. כן מצאתי שעבוד".

ולמה נשים ואנשים הולכים לגורואים האלה, למה הם הולכים לכתות?

"הרוב המכריע של אנשים שהולכים לכתות הם אנשים שחוו משבר, או שנמצאים בעיצומו של משבר. שתיים, הם נמצאים במצב של צורך לקבל החלטה בחיים והם לא מסוגלים ואז הם מוצאים את הכת כמי שיקבל בשבילם את ההחלטה הזאת, אנשים שנמצאים בפוסט טראומה - וזה יכול להיות מגירושין, פוסט טראומה, חוסר הצלחה בעבודה וכו' וכמובן אונס ואונס בילדות. אנשים נוהים גם אחרי הקומונה: הם לא יצטרכו יותר להיות לבד בעולם. תחושה של בדידות היא אחת התחושות המובילות ביותר אנשים לתוך כיתות".

כל אחת ואחד מאתנו מועד לזה? גם אנחנו?

"בהחלט כן, כי כל אחד ואחת עלול להימצא במצב של בדידות, ניכור, קושי וטראומה, ואם לא נמצא פתרון למצוקות הללו אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מחפשים תשובות בדיוק באותם מקומות. זה מה שקרה לנשים של גואל רצון וזה מה שקרה לנשים של אמבש. בדיוק מהמקום הזה".

מה אפשר לעשות כדי למנוע היווצרות כתות?

"צריך להכניס את זה למערכת החינוך, צריך לדבר עם הילדים על תחושת הבדידות שלהם, על הניכור, על תחושת החיפוש אחרי משמעות".

כלומר לא להזהיר אותם מפני כתות, אלא לתת להם כלים להתמודד עם עצמם ועם התחושות שלהם, בעיקר הקשות.

"בהחלט! תמסרי את זה לגדעון סער. בדיוק זה מה שצריך לעשות. שתיים, כל השדה הזה של יחסי ילדים-הורים צריך לעבור הסברה ורביזיה מטורפת. כל מה שאני עוסק בו בשנים האחרונות - התמכרויות, כתות, סמים - הכל איכשהו מגיע לשם, ליחסים בין הורים לילדים. זה שדה קריטי להצטרפות לכתות. והנקודה השלישית היא מערכת החקיקה ואכיפת החוק. קודם כל, צריך לחוקק חוק סוף סוף. שיגדיר מה זאת כת. לא להסתפק בהגדרה שבדו"ח האחרון, המצוין, אגב, של משרד הרווחה שמגדיר מה זאת כת. צריכה להיות הגדרה יורידית ברורה שתגדיר מה זאת כת. המערכות צריכות להיכנס ולראות מה קורה בתוך הקבוצות האלה, ולא לחכות שמישהי תאזור אומץ כמו אצל גואל רצון או כמו אצל אמבש, ותפנה למשטרה או לרווחה או אלינו ותתלונן".

הצורך במישהו שיקבל עבורך החלטה איך זה מחזיק כשמכים, אונסים ומכריחים אותך לאכול צואה?

"התשובה שלי אחת בלבד: תהליך של שטיפת מוח. אני רואה את הנשים האלה קודם כל כקרבן והן פשוט נקלעו לשטיפת מוח. אנשים במצב כזה כוח ההתנגדות שלהם הוא מאד מאד קטן. כוח הרצון נפגע, האישיות האוטונומית נפגעת, כמו שבוי מלחמה, ואז אתה יכול לעשות אתן ממש כל מה שאתה רוצה. אני מכיר לפחות עוד כת היום בתל אביב עם ריבוי נשים ועדיין לא טיפלו בבחור הזה".

למה אתה לא מתלונן?

"אם אני מתלונן זה לא תופס. המשטרה אומרת: יש קבוצה שחיה ואין מה לעשות. בשביל זה בדיוק צריך את החוק. אם יש חוק אני יכול לבוא למשטרה ולהגיד פה מתקיימת פעילות אסורה, כמו תא טרור. זה בדיוק אותו דבר".



:



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו