בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיחת היום | "אורלי סילבינגר, איך קורה ששוכחים ילדה ברכב?"

33תגובות

טלי דשקוב, בת 3, עוד ניסתה להילחם על חייה לפני שהחום הכניע אותה, נשכחת למוות על ידי נהג ההסעה של הגן בתוך רכב לוהט. לזעזוע למשמע הידיעה האיומה נלוותה גם השאלה איך זה ששוב שוכחים ילד באוטו בקיץ, שעוד ילד מת בנסיבות איומות כל כך? זאת לא רק תחושה, על פי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שליש מהילדים שנהרגים בשנה בתאונות מתים בחודשי הקיץ, ובעיקר בחופש הגדול. מתחילת הקיץ נפגעו לפחות 7 ילדים לאחר שנשכחו ברכב. מספר מקרי תמותת ילדים ערבים בתאונות בכלל גדול פי 3.3 מהמספר באוכלוסייה היהודית. "בטרם" הוא ארגון ציבורי מכוון שינוי שהוקם ב-1995 על ידי 2 רופאי ילדים, פרופ' יהודה דנון ממקימי ביה"ח שניידר וד"ר מיכל חמו לוטם. ב-2001 שמו ליעד להוריד ב-30% את מקרי היפגעות ילדים, ב-2007 השיגו אותו. אורלי סילבינגר היא מנכ"לית הארגון.

החופש הגדול מסוכן לילדים?

"הקיץ היא עונה בעייתית בכל הקשור להיפגעות ילדים. יש עלייה משמעותית בייחוד בתמותה בקיץ. יותר מ-140 ילדים מתים כל שנה בתאונות. הממוצע הוא כ-12 ילדים בחודש. בחודשי הקיץ הממוצע הוא כ-20 בחודש. בשנה שעברה מתו 56 ילדים בחופש הגדול בלבד, במכלול התאונות בהן מעורבים ילדים: בבית, בדרך ממנו, במוסדות החינוך ובמרחב הציבורי, ובתאונות דרכים".

למה ילדים נפגעים דווקא בקיץ?

"שכחה ברכב קורית גם בחורף אבל לא מתים מזה. ילד עם מעיל ברכב נעול לא יקפא למוות בישראל, והחמצן אוזל לאט מאוד. בקיץ מספיקות 20 דקות כדי שהטמפרטורה ברכב סגור תגיע ל-47 מעלות. ממדי הילד קטנים וטמפ' הגוף עולה פי חמישה מהר יותר ממבוגר. נוסיף לזה את היותו חסר ישע שלא יכול לצאת בעצמו, וכך הגוף נכנס מהר למצב של היפרתרמיה. זאת לא התייבשות, זאת מכת חום. כשהגוף חוצה את 41.5 מעלות החלבונים נקרשים והגוף לא יכול לפקד. זה מוות נוראי בייסורים. מה שעצוב לא פחות הוא שרוב התאונות הקשות בהן נפגעים ילדים קורות דווקא בבית. חשוב להבין שזירת הפעילות והסביבה של הילדים משתנה בקיץ. בשנת הלימודים הם במערכות שמחויבות לשמור על בטיחות. בקיץ אין חוק חינוך חובה. רבים נשארים בבית, לא תמיד בהשגחת מבוגר, וזה חושף אותם לסכנות שלא מודעים להן".

הורים נוטים לחשוב שבתוך הבית ילדם דווקא מוגן.

"יש פרדיגמה בציבור שהבית הוא המקום הבטוח ביותר לילדים ואז נטייתנו הטבעית היא להשאיר את הילדים בבית, אבל רוב התאונות קורות דווקא בבית. כדי שזה יהיה בטוח צריך להפוך אותו לבטוח. 'בטרם' חתום על אמנה בשיתוף התאחדות הקבלנים, 'המועצה הלאומית לבטיחות בית ופנאי', הוועדה לזכויות הילד והמועצה לשלום הילד באמנה כללי היסוד לבניית בתים בטוחים לילדים ורשימת המלצות לקבלנים ולרוכשים. כרגע אנחנו נמצאים בדין ודברים עם מכון התקנים להפוך את זה לתקן מחייב.ניתן למצוא את המסמך באתר שלנו".

על מה למשל חייבים להקפיד?

"מעקה גבוה, שקעים גבוהים, מרפסות, דברים אלמנטריים שאפשר לאבטח בעלות זניחה בהקמת בית חדש".

יש מאפיין לכל האנשים שהיו מעורבים בתאונות או במקרי שכחה של ילדים במכונית?

"התשובה העצובה היא שזה יכול לקרות לכל אחד. מבדיקה ותחקיר מעמיק שעשינו על כל מקרי השכחה במכונית, מצאנו שבדרך כלל זה קורה כאשר מי שמסיע את הילד הוא לא המבוגר שרגיל לעשות זאת, זאת לא שגרת יומו. או שמשהו קרה בדרך והסיט את תשומת לבו, כמו שיחת טלפון חשובה. סוג אחר של מקרים כאלה אפשר למצוא כאשר יש הרבה ילדים ברכב. יש גם מקרים שהמבוגר מתעצל לפתוח ולסגור את הסלקל ויוצא רק לרגע להוציא כסף או פעולה דומה ושוכח".

זאת תאונה או רשלנות?

"תאונה היא אירוע נדיר. יש כל כך הרבה כמעטים, כדי שילד ימות צריכות ליפול כל כך הרבה רשתות בטיחות בדרך. למשל בהסעות לגנים, הרשת ראשונה היא לאבטח את הילד ברכב. בגיל הזה נדרש מבוגר אחראי להשגיח ולוודא שגם יצאו ממנו, כך כתוב במפורש בחוזר מנכ"ל משרד החינוך שמחייב את נהגי ההסעות. הרשת הנוספת היא חובת הסריקה של הרכב על ידי הנהג בתום הסעה. רשת נוספת היא הגננת שחייבת לוודא שכל הילדים הגיעו לגן, ועוד רשת חשובה מאין כמוה היא דרישת ההורים לברר מה אמצעי הבטיחות שהגן נוקט ולבצע בדיקות פתע. אבל לצערי, זה לא חלק מהתרבות שלנו, בתוך תרבות ה'סמוך' הישראלית וה'יהיה בסדר' נתפש הורה ששואל כהורה טרחן. אנחנו בודקים 200 פעם אילו חוגים יש בגן אבל לא דורשים לראות את מנגנון הבטיחות. אני חושבת שזאת הזדמנות לעשות שינוי תפישתי. התעוררנו והפכנו להיות עם דורש ומודע. חייבים להכניס גם את הבטיחות לתוך המודעות הזאת. בארה"ב הורים חקרנים ודורשים. זה לא אומר שהם אומה היסטרית, הם פשוט סוגרים את החורים ברשת".

מה הורה צריך לעשות כדי לא לשכוח ילד באוטו?

"במקרים בהם אין רוטינה קבועה צריך לחבר את הדברים לרוטינה. למשל להניח את הטלפון הנייד או את התיק ליד התינוק או הילד, את הדברים האלה אנחנו רגילים לקחת אתנו לכל מקום, או למשל לכוון תזכורת בטלפון הנייד לשעת ההגעה ליעד. אם זאת לא השגרה שלך - אל תסמוך על עצמך. תזכור - אבל תשים תזכורת. אף הורה נוראלי לא קם עם רצון לפגוע בילד. אנחנו גם מסרבים להאמין שזה יכול לקרות וכשתודעת ההסתברות לפגיעה נמוכה בעינינו אנחנו נזהרים פחות".

תינוק מאושפז במצב קשה מאוד לאחר שנחנק בעת הנקה בנסיעה באוטובוס. הנקה בזמן נסיעה מסוכנת?

"חד משמעית. הורים חייבים לדעת שאסור להניק ילדים בנסיעה. קנה הנשימה של התינוק הוא בגודל הקוטר של האצבע הקטנה של היד. מעט מאוד דברים יכולים לעבור שם בקלות. רפלקס השיעול לא קיים אצל תינוק כמו אצל מבוגרים. תינוק שינק כמות גדולה מדי של נוזלים לא יכול להוציא אותם והוא נחנק. תזוזות תוך כדי נסיעה גורמות לנוזלים לעבור גם לקנה הנשימה. לא מניקים בנהיגה. עדיף לשמוע את הבכי של התינוק, מאשר להניק אותו בנסיעה. זה בידיים שלנו".



אורלי סילבינגר. 'עצוב, אבל כל אחד יכול לשכוח ילד ברכב, זה קורה בדרך כלל למי שזאת לא שגרת יומו להסיע את הילד'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו