בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בבני עטרות חוששים: המיגון מרעש יפגע בבתי הטמפלרים

לתושבי המושב ההיסטורי הסמוך לנתב"ג הובטח כי בתיהם ימוגנו מפני רעש מטוסים. אך לטענת המועצה לשימור אתרים, המיגון בא על חשבון אופיים ההיסטורי של המבנים

6תגובות

אחד-אחד עוברת גן-יה אצקסון, תושבת מושב בני עטרות הסמוך לנתב"ג, אחר האלמנטים החזותיים במה שהיה פעם בית ילדותה הטמפלרי. "החלקים העליונים של החלונות, אלו בוודאות מקוריים", היא מצביעה ומסבירה, "הם נועדו לאוורור". אחר כך היא מספרת על הדלתות העתיקות שנשמרו. בית משפחת אצקסון הוא אחד הבתים הוותיקים מהמושבה הטמפלרית וילהלמה - שעל שטחה נבנה ב-1948 המושב בני עטרות. הטמפלרים, גרמנים פרוטסטנטים שהגיעו לארץ ישראל ובין השאר הקימו ב-1902 את וילהלמה, לא ידעו כי בחלוף כמעט 110 שנים, יעמדו תושבי אותו מקום, יחד עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, וינסו לשמר את מה שניתן מעברם.

כבר רבות דובר על רעש המטוסים הבלתי נסבל שממנו סובלים תושבי בני עטרות, שכעת מתגבר כחלק ממעבר המראות המטוסים בנתב"ג אל מסלול הסמוך ליישובם. זאת, כחלק מפרויקט שיפוץ המסלולים בנתב"ג המבוצע עוד בטרם הושלם מיגון הבתים מבחינה אקוסטית, כפי שהובטח לתושבים. הסכם גישור שהושג בין המושב לרשות שדות התעופה (רש"ת) ב-2009 קבע כי על הרשות לממן את מיגון המבנים מפני רעש. כעת, בשל פרויקט השיפוץ, הפך מיגון הבתים לאקוטי יותר.

אך עם זאת המיגון, שכולל בעיקרו את שיפוץ גגות הבתים וכן את החלפת הדלתות והחלונות בבתים שנמצאים תחת "מפת הרעש" שנקבעה, עלול לפגוע במבנים העתיקים. במכתב שהעבירה עוד בשנה שעברה טל בן נון גלז, מנהלת מחוז המרכז במועצה לשימור אתרים, אל מנהל מחוז המרכז דאז במשרד הפנים, הד"ר שוקי אמרני, נכתב כי "מיגון הבתים מפני רעש אמור להיות בעל משמעות הרסנית ביותר לערכי השימור במקום". זאת מאחר שבין היתר יוחלפו החלונות, התריסים והדלתות ההיסטוריים העשויים עץ בכאלו ממוגנים הבנויים מאלומיניום. חודש לאחר שליחת המכתב, התקיים דיון על המסלולים בנתב"ג בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז המרכז, שם טען נציג רשות שדות התעופה כי "קיימים היום אמצעי מיגון המאפשרים לשמור על החזית ורש"ת תקפיד להשתמש בהם".

"אנחנו לא מבקשים שהם יעשו שימור למבנה", אומרת אצקסון, "רק כל דבר שהם חייבים להחליף - החלונות והדלתות - שיהיו נאמנים למה שנבנה בעבר". ברשות שדות התעופה הסבירו כי הם אינם הקבלנים המבצעים את העבודות בבתים, אלא רק הגוף שמעביר את התקציב המיועד לנאמן מיוחד שדרכו מתבצעות הפעולות, ולכן התושבים הם אלו שקובעים בפועל את אופי השיפוץ עד לרמות הקטנות ביותר. אצקסון ובעלה יצחק מתכוונים לדוגמה לדרוש מהרשות ומהקבלנים המבצעים כי בעת פירוק החלונות והאלמנטים החזותיים, אלו ימוספרו כדי שבעתיד יהיה ניתן להחזיר אותם בדיוק לאותו מקום, ב"עלות אדירה", לדבריהם.

על פי עמדת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נמצא היום המושב בתוכנית שימור במסגרת תמ"א 35. לדבריהם, תוכנית זו בעייתית בכך שאינה מגדירה באופן ספציפי כל מבנה ומבנה, אך הם מסבירים כי חרף זאת יש להתייחס למבנים ההיסטוריים בכל הרגישות הראויה. "בצורה שבה רש"ת מתמחרת את מיגון המבנים ההיסטוריים היא אינה מאפשרת לתושבים לשמור על מאפייניהם ועל הפרטים המקוריים הקיימים בהם", טענו בימים האחרונים. "כיוון ששימור הוא חלק משמירת האינטרס הציבורי, למען הציבור ולא למען תושבי המבנים, אין להעלות על הדעת שהמיגון האקוסטי של הבתים ייעשה על חשבון בעלי המבנים והדיירים, גם אם יש צורך להשקיע בכמה מבנים סכום גדול יותר".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "נושא הבתים לשימור נלקח בחשבון במסגרת התכנון. המיגון לא פוגע באפיוני המבנים המיועדים לשימור. ניתנו פתרונות אדריכליים והנדסיים על מנת שלא לפגוע באותם מבנים וכולם אושרו על ידי המגשר של בית המשפט".



גן-יה ויצחק אצקסון ליד ביתם בבני עטרות, שלשום. ''אנו רק מבקשים שיהיו נאמנים למה שנבנה בעבר''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו