בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אמנון רבינוביץ, האם רפורמת "עוז לתמורה" תהרוס את מערכת החינוך?"

שיחת היום

13תגובות

רפורמת "עוז לתמורה", שנחתמה באופן סופי בתחילת השבוע ואמורה להיכנס לתוקפה בשנת הלימודים הקרובה, סיימה עשור של ניסיונות לשפר את תנאי העסקתם של מורי התיכונים. עם זאת, כוללת התכנית גם סעיפים שנויים במחלוקת. הראשון שבהם יעניק למורים תגמול על בסיס הערכה, בין היתר, בהתאם להישגי תלמידיהם. סעיף נוסף מציע להעלות את מספר החוזים האישיים שיוצעו למורים ויגדילו את שכרם בהיקף עד 75%. במשרד החינוך מסבירים כי המודל יגובש גם על בסיס היבטים ערכיים וחברתיים, וייבנה בצורה מאוזנת שתאפשר בניית מערכת חינוך ציבורית חזקה. על רקע המחאה הציבורית, גוברים הקולות המתנגדים לסעיפים אלו, ובראשם אמנון רבינוביץ, מחנך כיתה י' ומורה להיסטוריה ולאזרחות בבית ספר "זיו ומרקס" בירושלים.

אמנון, למה חוזים אישיים ותגמול דיפרנציאלי יהרסו את מערכת החינוך?

"כשעם שלם צועק ברחובות 'צדק חברתי' ומפגין לטובת מדינת רווחה וחינוך ראוי יותר, משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים בוחרים בכיוון מוטעה כשהם בוחרים להכניס לרפורמה חלקים ניאו-ליברליים כמו סעיף שמקדש את עקרון התחרות. תגמול דיפרנציאלי וחוזים אישיים יפגעו משמעותית בתהליכי שיתוף הידע בין המורים, ולא יאפשרו לצוותים החינוכיים להציג גישה הוליסטית. בסופו של יום זה יפגע בתלמידים ויאיים על המערכת".

במשרד החינוך רואים בכך דרך להשיג מצוינות, לעודד למידה ומבטיחים לדאוג לתנאים הוגנים ומאוזנים. למה אתה לא מאמין להם?

"זה לא עניין של אמונה. קודם כל, חלק גדול מהדברים האלה נאמרו כתגובה על המחאה שלנו. אבל הביקורת שלי היא שלא זה הכיוון שצריך לנקוט כשעושים רפורמה במערכת החינוך.

יש ב'עוז לתמורה' גם חלקים טובים וראוי היה שיקרו כבר לפני עשור, בראשם העלאת שכר המורים. אבל בסופו של דבר 'עוז לתמורה' לא פותרת את הבעיות המהותיות במערכת. מי שרוצה לעשות רפורמה צריך לעסוק בשוויון הזדמנויות בחינוך, בשיטות הוראה חדשות שיאפשרו למידה אקטיבית של התלמידים, לתת אוטונומיה למורים לחנך ילדים.

'עוז לתמורה' תקדש את המרדף הבלתי פוסק אחרי ציונים, ותכניס את המורים למקום שבו הם ממלאים תפקיד שכל כולו יוביל את התלמידים לשינון. זה קורה כבר היום. התפקיד האמיתי של מורים הוא לגרום לתלמידים להאמין בעצמם, לטפח בהם סקרנות וחדוות דעת ולחנך אותם לערכים. היום מערכת החינוך מבוססת על חוסר אמון במנהלים, במורים ובתלמידים וב'עוז לתמורה' לא הושם על כך דגש. מערכת טובה היא כזו שבה המורים מרגישים שמאמינים בהם ושנותנים להם לחנך על פי דרכם".

למה אתם מתעוררים רק עכשיו?

"לצערנו ארגון המורים הסתיר את המידע הזה ולא באמת נתן למורים להביע את דעתם על הרפורמה. אני מאמין שהדרך הנכונה הייתה לשתף אותנו לאורך כל הדרך. עד לרגע זה לא קיבלנו לידינו את ההסכם במלואו. אבל, מרגע שנחשף הרעיון של שכר דיפרנציאלי נשמעו קולות של מורים שדרשו להתעסק גם בתפישה הערכית ולא רק בסוגיה הזו".

שיתפתם את יושב ראש ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, בתחושות האלה?

"בשלושת החודשים האחרונים דיברנו, חברי מועצת הארגון, עם רן ארז ונפגשנו אתו. למרות זאת הוא החליט לפעול בדרך שמנוגדת לעמדת המורים. באותה פגישה, אגב, הוא אמר לנו שגם הוא מתנגד לסעיף הזה, אבל שמדובר בסעיף שראש הממשלה מתעקש עליו".

כמה אנשים, להערכתך, עומדים מאחוריך במאבק הזה?

"אני חושב שרוב המורים ובכלל רוב הציבור בישראל אתנו. אנשים מבינים שמערכת החינוך היא דיסציפלינה בפני עצמה ושמסוכן להחדיר בתוכה את הכלים האלה. רק לאחרונה פורסם בארצות-הברית מחקר שחשף שהתגמול הדיפרנציאלי שם נכשל ולא הוביל לשיפור בהישגי התלמידים".

מה הטעם להמשיך להיאבק אחרי שנחתם ההסכם?

"נתחיל מזה שהמאבק שלנו כבר נשא פרי ופחות מורים יזכו לתגמול משהיו אמורים על פי התכנון המקורי. אך למרות שרוככה המכה, יש כאן עדיין בעיה ערכית שאין מועד 'מאוחר מדי' להציף אותה".

אתם רואים במאבק הזה חלק מהמחאה הציבורית הכוללת?

"הוא כבר הפך לכזה. המאבק החינוכי שצמח במחאה החברתית שמדבר על ערכים של שוויון וסולידריות בהחלט מנוגד לתפישת העולם שממנה צמח השכר הדיפרנציאלי. רבים מהמורים שמפגינים אתנו מובילים גם את המאבק באוהלים למען צדק חברתי. בכלל, בשבועיים האחרונים המורים הראו שגם הם מסירים את חליפות הציניות והאדישות ובחמישי האחרון יצאו באלפים להפגין למען חינוך ציבורי איכותי".

ומה אתם מתכננים להמשך?

"הערב המורים שמובילים את המאבק יבואו ל'קונגרס חינוכי' בגן מאיר בתל אביב, שמשותף למורים, אנשי חינוך ואזרחים המבקשים לבנות אלטרנטיבה לחינוך בישראל. נדון בשוויון הזדמנויות, בחינוך ציבורי איכותי שימנע את הצורך בפתיחת בתי ספר פרטיים, ובאחריות המדינה לגיל הרך ובשינויים פדגוגיים שיחליפו את בתי החרושת לציונים. אני חושב שהמחאה החברתית הצמיחה קול חדש למורים בישראל, קול שקורא לשינוי משמעותי, אבל המלאכה עוד רבה".



אמנון רבינוביץ. ''ארגון המורים הסתיר את המידע על השכר הדיפרנציאלי ולא נתן למורים להביע דעה על הרפורמה''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו