בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעיכוב של שנתיים: הרכבת הקלה בי-ם יצאה הבוקר לנסיעת בכורה

אחרי עיכובים, דחיות ונזק גדול לסוחרי מרכז העיר יצאה לדרך הרכבת הקלה בבירה. תופעל במתכונת מלאה בעוד כארבעה חודשים

9תגובות

בשנת 1995 חתם אהוד אולמרט, ראש עיריית ירושלים דאז, על "תוכנית אב לתחבורה", לשינוי דרמטי של מערך התחבורה בירושלים. במרכז התוכנית, לראשונה בישראל, תוקם רכבת קלה. במעמד החתימה הצהיר אולמרט כי הרכבת תוקם במרכז העיר בתוך כחמש שנים. מאז עברו כמעט שני עשורים, בהם קרוב לעשר שנים של עבודה ממשית בשטח. הבוקר, לאחר כשמונה חודשים של נסיעות הרצה עם קרונות ריקים, יוצאת הרכבת הקלה בירושלים לנסיעת הבכורה.

ההתעכבות בפרויקט הרכבת הובילה לוויכוחים והאשמות לאורך השנים בקרב הגופים המעורבים בו. בתוך הקלחת נמצאים משרד התחבורה, משרד האוצר, עיריית ירושלים והחברות החיצוניות שנשכרו לפרויקט. אולם המאבק המר ביותר ניטש בין אנשי "תוכנית אב לתחבורה ירושלים" ובין הזכיינית, מפעילת הרכבת הקלה בבירה, חברת סיטיפס. השתיים נמצאות בהליכי בוררות זה שנים רבות ותובעות זו את זו על סכום דומה של כחצי מיליארד שקלים. גורמים בכירים בתוכנית אב לתחבורה טוענים כי "הבעיה התחילה כאשר סיטיפס הציעה סכום נמוך בכמה מאות מיליונים ממה שהיה צריך בפועל". בסיטיפס טענו כי אנשי התוכנית הם אלה שהערימו קשיים על התקדמות הפרויקט.

מועד הפעלת הרכבת הקלה נדחה ארבע פעמים. תאריך ההשקה המקורי היה ינואר 2009, כך על פי התחייבות סיטיפס עם זכייתה במכרז ב-2002. בשל מחסור בכספים ועובדים נדחתה ההפעלה לאוגוסט 2010, אבל אז הודיעה סיטיפס כי מערכת הרמזורים של הרכבת אינה מתאימה למערכות הישראליות וביקשה דחייה נוספת. התאריך החדש שנקבע היה אפריל 2011 אולם שוב צצו אותן בעיות, וסוכם על אוגוסט 2011 כתאריך סופי להפעלת הרכבת הקלה.

לקראת התאריך האחרון נכנסו הגופים המעורבים למשמעת עבודה גבוהה יותר, כדי לוודא שהפרויקט ייצא הפעם אל הפועל. "היו הרבה מאוד קשיים בדרך ועוד לא גמרנו את כולם", הסביר השבוע מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל והבטיח כי "מכאן תהיה עקומת שיפור מאוד מהירה". עם פתיחת שעריה, יש לרכבת עוד מקצה שיפורים ארוך - בליקויים המרכזיים, מלבד הרמזורים, יש גם בעיות במיזוג האוויר והכרטוס וכן ליקויים במערכות החשמל והקשר. אי לכך, הודיעה העירייה כי הנסיעה ברכבת בשבועיים הראשונים תהיה ללא תשלום.

הרכבת תפעל תחילה במתכונת חלקית, וההערכה היא כי בתוך כארבעה חודשים תיכנס להפעלה מלאה. תדירות הנסיעה של הקרונות תעלה בהדרגה, וזמן הנסיעה יתקצר מכ-90 דקות מקצה אחד של התוואי לשני עד ל-42 דקות. על פי התוכנית, תוואי הרכבת הקיים יכיל 60 רמזורים, כולם יעניקו עדיפות לרכבת על פני כלי רכב אחרים. נכון לשבוע שעבר הותקנו 17 בלבד. עם זאת במשרד התחבורה טוענים כי הם פועלים בקצב של התקנת חמישה רמזורים בשבוע. בשעות השיא תגיע הרכבת בכל ארבע דקות ובשעות השפל בכל עשר דקות בממוצע. הרכבת הקלה היא חלק ממערך תחבורה כולל ובו קווי אוטובוס, רכבת כבדה בין-עירונית, חניוני "חנה-וסע" שנבנו בסמוך לתחנות מרכזיות של הרכבת הקלה, גשרים, שבילי אופניים ואף עצים וספסלים. הנוסעים ישלמו 6.40 שקלים ל-90 דקות נסיעה במערך התחבורה הציבורית, אם מדובר ברכבת, אוטובוס או שניהם.

במשרד התחבורה מצדם מתפנים כעת לפרויקט הבא, בספטמבר - חפירת בורות ענק בשלוש נקודות בגוש דן - הצעד הראשון בהקמת רכבת קלה באזור החוף.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו