בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"איתי גרנק, הגרעין התורני מנסה לבנות התנחלות ביפו?"

שיחת היום

49תגובות

מאז הקמת הגרעין התורני ביפו לפני כשלוש שנים, שאנשיו באו "להיות חלק אורגני מהאוכלוסייה המקומית ביפו, לבנות איתה חיי קהילה ומעורבות", שררה מתיחות בין אנשיו לחלק מתושבי המקום, שמגדירים את פעולות הגרעין כניסיון ל"התנחלות יהודית ביפו". בתקופה האחרונה חלה עליית מדרגה בעימותים בין שתי הקבוצות: לפני כשבועיים, במהלך שבת "שירה" התקיימה תהלוכה של בני הגרעין התורני, יחד עם צעירים מהתנחלויות ביהודה ושומרון. לדברי אנשי הוועדה העממית ביפו, עשרות צעירים התמקמו מול מסגד נוזהא בשדרות ירושלים, קראו "מוות לערבים" וזרקו אבני חצץ לעבר המקום. אנשי הגרעין התורני טוענים מנגד כי לא היתה שום פרובוקציה מצדם באותה שבת, להפך: בימים האחרונים החלו לקבל, לטענתם, שיחות טלפון מטרידות שמאיימות על חייהם. ביום שבת האחרון יצאו לרחובות יפו כאלף מפגינים, במחאה נגד הגרעין התורני וקראו להפסקת ההתנחלות האידיאולוגית בעיר.

איתי גרנק, בן 25, הוא מנהל הגרעין התורני ביפו, שמונה כ-50 משפחות מהזרם הדתי-לאומי. נוסף על כך פועלת ביפו ישיבת הסדר של הרב אליהו מאלי, וכן גרעין בנות שירות.

איתי גרנק, האם אתם מקימים כיום התנחלות בלב יפו?

"אני חייב להבין את המושג הזה התנחלות. מתוך 46 אלף תושבים יש 50 משפחות תורניות שגרות כאן. האם בן אדם עם כיפה בצד, שעשה שלוש שנים צבא ויש לו ציציות מבצבצות הוא מתנחל? אני מאמין באידיאולוגיה מסוימת, כך שאם זו ההגדרה להתנחלות, אז כן, אנחנו הקמנו התנחלות. אבל באותה מידה גם הקהילה הרפורמית ביפו היא התנחלות. אני לא אשקר ואגיד, יש מצווה להתנחל בארץ ואני מקיים אותה בהנאה מרובה, אבל לבוא ולהגיד כל ציבור איקס הוא מתנחל, אני לא חושב שזו המלה הנכונה. כל הרעיון הזה של הקמת גרעין תורני בא מהצורך של הקהילה המקומית, שבאה ואמרה: ?בואו נקים גרעין תורני'. למה הוא קם פה? בגלל שביפו יש 45-50 בתי כנסת, שהיום כמעט אין בהם מניינים. בעבר בתי כנסת היו מלאים. היום ברוך השם, הם מתחילים לחזור לחיים".

הפעילות שלכם בעיר התסיסה את האוכלוסייה המוסלמית.

"אני חושב שערבים ביפו מאוד מעריכים את זה ורוצים חיים בדו-קיום. הם שמחים שבאה קהילה צעירה, אפילו דתית, ביפו. לרוב התושבים זה טוב, אין להם התנגדות לזה. מי שמשחק פה זה אותם פוליטיקאים שרוצים לגזור קופון על חשבון הציבור. רוב הציבור מבין שאם באה קהילה צעירה ואיכותית זה מרים את הכל: גם את הציבור הערבי וגם את הציבור היהודי. אנחנו מדברים על קהילה שרוב משרתיה היו ביחידות מיוחדות בצבא, כולם אקדמאים, הם חבר'ה שתורמים למדינה, שעושים מילואים, מה שנקרא מלח הארץ. אז אני חושב שכולם נהנים מזה: הציבור היהודי בטח וגם הציבור הערבי. זה טוב כי זה אומר שאין פשע. ברור שעיקר הפעילות שלנו פונה לציבור היהודי, אבל זה לא אומר שהערבים לא נהנים מזה".

אלף אנשים שהגיעו להפגנה שלשום יצאו בדיוק נגד הפעילות שלכם.

"אם מסתכלים על ההפגנה, מרביתם לא היו יפואים. הם אמרו לי בפירוש, רוב החבר'ה שבאו זה לא אנחנו בכלל. בסך הכל אני מכיר את הציבור, אני חי את השטח, אין להם התנגדות. ולאלו שיש התנגדות אני אומר: זו גזענות. כמו שאני מתנגד להפגנות בבת ים, גם לעשות הפגנות מהעבר השני זו גזענות. תל אביב-יפו זו עיר בארץ ישראל ומותר לכל אדם לגור שם. ולבוא ולהגיד: ציבור כזה, אני לא רוצה שיגור פה, ובמיוחד שמדובר בציבור שתורם, זו גזענות, אין לי מלה אחרת לתאר את זה".

גם הבנייה החדשה ביפו, של חברת "אמונה", שמוגדרת לדתיים צעירים בלבד, זו גזענות.

"אני לא קשור לבנייה של חברת אמונה. זו חברה פרטית שבונה לזוגות דתיים בכל הארץ. זה לא רק ביפו, היא בונה גם ביקנעם לדוגמה, כי לזוגות דתיים יש את הסטנדרט שהם רוצים. זו לא גזענות בגלל שזה ביפו. מדובר במכרז חופשי. היתה יכולה לגשת למכרז הזה גם קבוצה ערבית. זה לא שהחברה באה ואמרה ?אני לא מוכרת לערבים'. היא אמרה, ?אני מוכרת לאנשים דתיים', כי זה הסקטור שהיא בונה עבורו".

אך גם אתה ואנשים נוספים מהגרעין התורני רכשתם מגרש בתל אביב. זה לא נחשב "לייהד את יפו"?

"באותה מידה גם ההורים שלי יכלו לקנות מגרש. אני קניתי מגרש עם חברים שלי, אני לא רואה בזה גזענות. ממש לא. אם אני גר בבניין עם חילוני, לי אישית זה קצת יפריע אם תהיה מוזיקה בשבת. אז אני אעדיף לגור עם שכן שלא תהיה לו מוזיקה. זו ממש לא גזענות. אבל אני בהחלט לא מתנגד שיבוא ציבור אחר, בעלי לאום כזה או אחר, שיגורו לידינו".

צעדת המחאה הפתיעה אותך?

"מה שקרה שלשום זו פשוט גזענות שחשוב להילחם בה בכל האמצעים. תושבי הגרעין קיבלו טלפונים בשבועיים האחרונים של איומים על חייהם, הוגשו תלונות במשטרה. זה מפחיד אותי מאוד וגורם לאשתי לא מעט ספקות במקום מגורינו. המצב בשבועיים האחרונים הוא מאוד מאוד גרוע. זה לא הגיוני שאנשים חוששים לצאת. הציבור הערבי ברובו, והציבור היהודי ברובו, כולל הגרעין התורני ביפו, מעוניינים לחיות בדו-קיום. אבל יש אזורים ביפו, כמו שיש אזורים בלוד וברמלה, שהם אזורי פשע, אין מה לעשות. זה מפחיד, אבל זו ציונות. גם ההורים שלי לפני 50 ו-60 שנה לא גרו בתנאים הכי נוחים. אני בטוח שיותר נוח לגור ביו"ש מאשר ביפו. לא באתי לפה בגלל הקושי, וזה לא צריך לשבור אותי. אני ביפו כדי להישאר".



איתי גרנק, מנהל הגרעין התורני ביפו. 'אני בטוח שיותר נוח לגור ביו''ש מאשר ביפו. לא באתי לפה בגלל הקושי וזה לא צריך לשבור אותי'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו