בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בית הדין לעבודה: שביתת עובדי הרכבת פוליטית ולכן אינה חוקית

דיון סוער בבית הדין לעבודה שדן בבקשת הנהלת הרכבת להכריז על העיצומים כבלתי חוקיים. ועד העובדים מצא את האשמים בכאוס ברכבות: "הנוסעים השתוללו"

44תגובות

השיבושים הקשים בתנועת הרכבות ברכבת ישראל נמשכו גם הבוקר (שישי), זאת על אף הוראת בית הדין לעבודה אמש לעובדים להפסיק את העיצומים ולחזור לעבודה סדירה. לפי הערכות רכבת ישראל, ב-78% מן הרכבות שנעו הבוקר על המסילות נרשמו עיכובים, אשר הגיעו בכמה מהתחנות לאיחור של עד 48 דקות.

היום התקיים דיון נוסף בית הדין לעבודה בתל אביב בקשת הנהלת הרכבת להכריז על העיצומים כבלתי חוקיים, ולהורות לעובדים לחזור לעבודה מלאה. בית הדין פסק כי שביתת העובדים הינה פוליטית - ולכן אינה חוקית. השופטת, אפרת לקסר, הורתה לעובדים לשוב לעבודה סדירה ולנהל עם הנהלת הרכבת משא ומתן על השלכות מיקור החוץ של התחזוקה. 

בוועד העובדים טענו בתגובה כי ההחלטה לא מאוזנת, וכי בכוונתם לערער עליה כבר היום בבית הדין הארצי לעבודה.

דניאל בר-און

במהלך הדיון הסוער הוציאה השופטת את יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, לאחר שזו התפרצה ארבע פעמים לדברי בא-כוח הרכבת, עו"ד גדעון רובין.

להפתעת הנוכחים בדיון, טען ועד הרכבת כי ציבור הנוסעים הוא שאשם באירועים הקשים שהתחוללו אתמול ברכבות: "הרכבת נעמדה באור אדום לפי הנהלים, ואז הנוסעים השתוללו, קרעו את המושבים ויצאו מן הקרונות" – טענה אדרעי, והוסיפה כי הנהלת הרכבת לא הגנה על נהגי הקטרים שהותקפו בידי הנוסעים.

לאחר שהורחקה מאולם הדיונים, יצאו עם אדרעי יתר חברי הוועד. אולם לאחר כרבע שעה, ביקשו אלה לחזור חזרה לדיון. עם חזרתם, שוב התפרצה אדרעי לדברי בא-כוחה, עו"ד בני כהן. כהן העיר לה: "את פוגעת בעובדים", אדרעי ענתה לו כי היא משלמת לו את שכרו, וזה השיב לה: "את יכולה לקחת את הכסף שלך בחזרה".

בר און דניאל

בשלב זה ממתינים הצדדים להחלטת השופטת אפרת לקסר לאחר שזו האריכה את צו המניעה עד למתן החלטה. במהלך הדיון טענו באי-כוח רכבת ישראל כי לעובדים אין עילה לגיטימית לשביתה, משום שמטרתם למעשה היא לכפות שינוי של החלטת הממשלה להוציא את התחזוקה העתידית של הרכבות למיקור חוץ. זאת, למרות שהוצאה לא תפגע באף עובד של רכת ישראל, לאחר שהנהלת החברה ומשרדי הממשלה העניקו לעובדי הרכבת רשת ביטחון תעסוקתי מלאה והבטחה כי פעילות התחזוקה הקיימת ברכבת תישמר למשך 20 השנים הבאות, ואף תגדל.

אולם, ועד העובדים טען כי הוצאת פעילות הליבה של התחזוקה למיקור חוץ - גם אם מדובר ברכבות עתידיות - מהווה פגיעה דרמטית בחופש ההתארגנות, וכי זו מעניקה להם עילת שביתה. העובדים ביקשו לצרף כמשיב לדיון את שר התחבורה ישראל כץ, ואף טענו בפומבי כי מטרת השביתה היא להביא לפגישה בין כץ לבין יו"ר ההסתדרות עופר עיני. באי כוח הרכבת טענו בתגובה כי זו ההוכחה שמטרת השביתה היא לשנות החלטת ממשלה – וכי ביקורת על החלטה צריכה להיעשות בעתירה לבג"צ, ולא באמצעות כלי השביתה.

"אם לדעת העובדים מיקור החוץ של התחזוקה הוא בגדר הפרטה שפוגעת בזכויותיהם – אז שילכו לבג"צ, וינסו לתקוף את ההחלטה שם, אבל אי אפשר להפעיל שביתה. זהו מהלך בלתי לגיטימי במשפט העבודה", טען עו"ד רובין. "רצנו לבית הדין לעבודה כי כלו כל הקיצין, והפגיעה בנוסעים הפכה לא מידתית, מה עוד שבעילה הזו אסור לעובדים לשבות".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו