בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למרות צו ביה"ד

העובדים חסמו את הרכבת ומנעו את חנוכת הקו מראשל"צ

לאחר שאמש שיבשו את תנועת הרכבות הבטיחו העובדים לכבד את החלטת ביה"ד. שר התחבורה: "להשבתת הטקס יהיו השלכות מרחיקות לכת"

119תגובות

ועד עובדי רכבת ישראל לא איפשר הבוקר (ראשון) את חנוכת הקו החדש בין ראשון לציון לתל אביב במעמד שר התחבורה. העובדים בתחנת ההגנה בת"א ירדו אל המסילה וחסמו את יציאתה לכיוון הטקס בראשון לציון. זאת, למרות שאתמול מסר הוועד כי בכוונתו לכבד את החלטת בין הדין לעבודה שחייבה להפעילו. ביתר חלקי הארץ מתנהלת תנועת הרכבות ללא שיבושים. הנהלת הרכבת הודיעה כבר כי בכוונתה לפנות בבקשה לקביעה של ביזיון בית משפט.

שר התחבורה, ישראל כץ, הגיב בחריפות למהלך הוועד ואמר כי "נחצה כאן קו אדום". לדבריו, "המאבק הוא על השאלה למי שייכת הרכבת והתשובה היא פשוטה, ואיתה אלך עד הסוף: הרכבת שייכת לאזרחי ישראל. אין פה מאבק על תנאי שכר אלא ניסיון לשמר את השליטה כדי שהרכבת לא תתפתח". כץ הוסיף כי "לא האמנתי שהחוצפה תגיע עד כדי כך. עובדים שמצפצפים על החלטת בית המשפט".

השבתתו של הקו החדש הבוקר תסב לחברת הרכבת נזק של מיליוני שקלים. הקו הונח בעלות של 2.1 מיליארד שקל, והוא יאפשר נסיעה בת 10 דקות בממוצע מלב תל-אביב ועד לחולון, ו-18 דקות נסיעה מתל-אביב לראשון לציון. עלות כרטיס נסיעה בקו זה תהיה 15 שקל - בהתאם לתעריפי הנסיעה ברכבת מערי הלוויין של גוש דן. בינואר 2012 צפוי להיפתח המשכו של הקו עד לבני דרום (יבנה) - כאשר משך הנסיעה לאורך הקו כולו ייארך כ-28 דקות בממוצע. 

ניר קידר

בפנייתה אמש לבית הדין בעקבות שיבוש תנועת הרכבות בקווים שבין הוד השרון, תל אביב וראשון לציון (הראשונים), הגדירה הנהלת הרכבת את התנהלות הוועד כ"איבוד עשתונות מנהיגותי".

ביום שישי תקפה סגנית נשיא בית הדין לעבודה בתל-אביב, השופטת אפרת לקסר, את העיצומים בהם פתחו ביום חמישי עובדי רכבת ישראל, בגיבוי הסתדרות העובדים. בהחלטה חסרת תקדים בחריפותה, השופטת פסקה כי שביתת העובדים הינה פוליטית, אסורה ובלתי לגיטימית – והורתה להם לשוב מייד לעבודה סדירה. "ועד עובדי הרכבת הפעיל סנקציות שבמהלכן פגע באופן חמור ביותר, וללא תקדים, בציבור הנוסעים ובבטיחותם. במעשים אלו ניצלו העובדים לרעה, בניגוד לחוק, את זכות השביתה. מדובר במעשים פוגעניים, בלתי חוקיים ובלתי מידתיים בעליל" – כתבה השופטת בהחלטתה.

זאת, לאחר שהעובדים התעלמו לכאורה מהוראה מוקדמת שהוציאה השופטת להפסקת העיצומים – והמשיכו לעכב גם ביום שישי את הרכבות ברחבי הארץ.

בר און דניאל

פסיקת השופטת הכתה את ועד העובדים וההסתדרות בהלם. אלה מיהרו כבר ביום שישי בערב לערער על ההחלטה בפני בית הדין הארצי. במקביל, הודיעו כי ישביתו הבוקר את חנוכת קו ראשון-לציון –תל-אביב, בשל סכסוך עבודה אחר עליו הכריזו לפני שבועיים, בטענה לעומס עבודה שיוטל על הנהגים. "סכסוך עבודה בנושא זה הוכרז לפני מספר שבועות, ולהחלטה זו אין שום קשר למיקורי חוץ ולהכנסת עובדי קבלן", נמסר מן הוועד. "ארגון העובדים, כמו תמיד, מכבד את החלטת בית הדין האזורי והורה להימנע מצעדים ארגונים בשאר הקווים, עד לשמיעת ערעורו על ההחלטה בבית הדין הארצי לעבודה".

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה כי: " ועד הרכבת ממשיך במסע הביזוי של בית המשפט והפגיעה בציבור הלקוחות של רכבת ישראל".

עיצומי עובדי הרכבת הגיעו ביום חמישי בערב לשיאם – לאחר שנהגי הקטרים האטו עוד יותר את מהירות נסיעת הרכבות, ואף עצרו אותן שלא במתחמי התחנות. בנסיבות אלה נמנע מן הנוסעים לצאת מן הקרונות – ואלה נותרו למעשה "כלואים" בהם.

כמה מן הנוסעים נאלצו לפרוץ את חלונות הקרון, לרדת באמצע המסילה וללכת על פסי הרכבת, זאת, תוך סיכון חייהם – ועצירת תנועת הרכבות לצפון הארץ כליל. בחלק מן המקרים התפתחו תגרות בין נוסעים מתוסכלים לבין עובדי הרכבת. בשתי רכבות (בבנימינה ובחוצות המפרץ) – נטשו נהגי קטר את הרכבות על המסילה, ושבו אליהן לאחר התערבות המשטרה.

במהלך הדיון שהתקיים ביום שישי בבית הדין לעבודה, הפתיעה יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, כאשר טענה כי ציבור הנוסעים הוא האשם באירועים הקשים שהתחוללו ברכבות: "הרכבת נעמדה באור אדום לפי הנהלים, ואז הנוסעים השתוללו, קרעו את המושבים ויצאו מן הקרונות", טענה אדרעי, והוסיפה כי הרכבת לא הגנה על נהגי הקטרים שהותקפו בידי הנוסעים.

בר און דניאל


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו