בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורים מתלוננים: הבגרויות מחסלות את מקצועות הרוח

יותר ויותר מורים המלמדים מקצועות הומניים מתלוננים על לימוד טכני שמכוון רק להישגים בבגרויות

33תגובות

"אני נכנסת לכיתה עם 35 תלמידים ומתחילה להכתיב להם את התשובה לנוסחה המזעזעת והטכנית ביותר שהם נדרשים לדעת לענות עליה בתוך 15 דקות בבחינת הבגרות בהיסטוריה: ‘הצג את שלבי הפתרון הסופי בשואה'. התשובה היא כזו: 1. משאיות גז 2. בורות ירי 3. מחנות השמדה בשימוש גז 4 Co1. מחנות השמדה בשימוש ציקלון 5 B. צעדות המוות. זה פשוט מזעזע אותי. הפירוט הזה נטול מחשבה, הבנה ורגש. בסוף אני אומרת להם - עד כאן לבגרות, עכשיו נלמד באמת. אבל רוב התלמידים לא רוצים שידברו איתם על מה שלא נכנס לבגרות". מיכל ווסר, רכזת ומורה להיסטוריה בתיכון שער הנגב, קוטעת לרגע את שטף הדיבור ומבקשת להדגיש: "אני לא נגד בחינות, מה שמדאיג אותי זו השיטה, שהילדים יכולים היום לענות על השאלה בלי לדעת אפילו שהם לא נגעו בקצה השאלה. אין מתי לפתוח את הראש והלב בשום סוגיה. אני רוצה שהם יגיעו למסקנות בכוחות עצמם ויגלו שלפעמים גם אין תשובות. אבל הבגרות היום רוצחת את כל מה שאני מגדירה למידה".

יותר ויותר מורים במקצועות הרוח בתיכונים מתלוננים על לימוד טכני שמכוון להישגים בבגרויות בלבד ולא מעורר חשיבה יצירתית ולמידה ביקורתית.

לפני כמה חודשים התפטרה מתפקידה יושבת ראש ועדת המקצוע בספרות, פרופ' חמוטל בר-יוסף, משוררת, מתרגמת וחוקרת ספרות. במאמר ששיגרה לשר החינוך גדעון סער כתבה: "המצב הנורא הזה, מצב של למידה לכאורה ובחינות בגרות על ידע לכאורה, נוצר משום שמערכת החינוך והאנשים המנהלים אותה ויתרו על תפקידו של איש החינוך כמנהיג רוחני ומוסרי, והתאימו את עצמם ללחצי המערכת הפוליטית וללחצים של חברה בעלת ערכים של תחרות, הדוניזם, כוחניות, הישרדות, מינימום השקעה לשם מקסימום רווח. המורה הפך ממנהיג למשרת, לעבד, לשורד. הלחץ של מנהלי בתי הספר על המורים להשיג ממוצע גבוה בבחינות בגרות, שאינן מעודדות ידע אמיתי אלא שינון של תקצירים והכתבות, מחבל בשלוש שנים של הוראה שיכלה להיות יותר טובה. הוא מעליב את המורה, כובל את ידיו, מנמיך את קומתו".

בר-יוסף אינה מציעה לבטל את בחינות הבגרות, אלא להפקיד אותן בידי צוות המורים הבית ספרי והשאלון יוגש לאישור הפיקוח. לדברי בר-יוסף, מנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני דווקא הביע הסכמה ליוזמה אולם השר סער מעולם לא השיב לפנייתה. "אני מבינה גם את החשש מחוסר יושר במתן ציונים. אבל להפעיל את מערכת החינוך לפי שיקולים של ‘מחשש שמא' ולשלם בהרס שלוש שנים של הוראת המקצועות ההומניסטיים בבית הספר התיכון - זה יותר טוב?".

לע"מ

בשאלון שהפיץ משרד החינוך למורים לספרות לפני כשנה, שחיברו בר-יוסף ומפקח ומרכז המקצוע ד"ר שלמה הרציג, התבקשו המורים להתייחס ל"יכולתו של המורה להפוך את הוראת הספרות לגורם מחזק בעיצוב האישיות של התלמיד". המורים ענו למשל: "כשמתמודדים עם מסגרת זמן המחייבת ספרינטים להספק חומר אין זמן ל'נשמה'".

מורה לתנ"ך מקרית גת מספרת כי המרוץ לבגרות נובע בעיקר מעומס החומר לעומת מספר שעות הלימוד, "ואז בבגרות, יש שאלות פשוט קטנוניות, נתפסים לאיזו נקודה לא מהותית שקשורה רק לשינון. ובכלל, הבחינות הפכו לאלוהות: מקצוע שאין בו בגרות באותה שנה הוא פחות חשוב. שכחו מהי למידה לשם למידה".

לתחושות הללו שותפים לא רק מורים אלא גם תלמידים רבים. ניצן, תלמידת כיתה י"א בתיכון הראשונים בהרצליה, מספרת כי "הלמידה מאוד ממוקדת רק לפי הנושא שנקבע ואין שום סטייה, אפילו לא בשביל לענות לשאלה. המורה תמיד עונה ‘אין זמן' או ש'אנחנו חורגים מהחומר, זה לא לבגרות'".

אולם מורה לספרות מצפון הארץ, שגם בודקת בחינות בגרות, חושבת אחרת: "הקסם הגדול הוא שהתלמיד מוצא את היצירתיות בתוך הדבר המובנה, מפצח את הקוד הזה, זה מה שאני מלמדת".

השבוע הגיעו עשרות אנשי חינוך לכינוס ציבורי "לבחינה מחודשת של בחינות הבגרות" בגמנסיה הרצליה בתל אביב, שארגנה "ועדת החינוך של מאהל רוטשילד". מורים, תלמידים, אנשי אקדמיה והורים גיבשו הצעות לשינוי השיטה. כעת יוזמים ראשי הוועדה פנייה לאקדמיה, לוועד ראשי האוניברסיטאות ולמשרד החינוך, להקמת צוות משותף לבחינה מחודשת של שיטת הבגרויות.

ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו