בחינות המיצ"ב: למרות השיפור בהישגים, הפערים החברתיים לא הצטמצמו

לראשונה ישנה עלייה בהישגי התלמידים במקצועות הליבה, והפערים בין המגזר היהודי לערבי קטנו. שר החינוך: המלצות טרכטנברג יתרמו לצמצום הפערים

טלילה נשר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים22
טלילה נשר

תוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) של שנת תשע"א התפרסמו היום (שלישי), ולראשונה ניכרת עלייה בהישגי התלמידים בארבע מקצועות הליבה (שפת אם, מתמטיקה, אנגלית, מדע וטכנולוגיה). כמו כן, הפערים בין המגזר היהודי לערבי הצטמצמו, אך הפערים בין השכבות הסוציו-אקונומיות השונות לא השתנו ונשארו גבוהים.

הנתונים של המיצ"ב השנה שוקללו והושוו לתוצאות המיצ"ב משנה שעברה. בקרב תלמידי המגזר היהודי בכיתות ה' חלו עליות מתונות של 13 נקודות באנגלית, 10 במתמטיקה, 7 בשפת אם ו-5 במדע וטכנולוגיה. בקרב המגזר הערבי חלו עליות ניכרות בהרבה: 33 נקודות יותר במתמטיקה, 32 בשפת אם, 30 באנגלית, ו-13 במדע וטכנולוגיה. בכיתות ח' נרשמו תוצאות דומות.

תוצאות משמחות אחרות מצביעות על צמצום בפערים בין המגזר היהודי למגזר הערבי, בכל התחומים. קפיצה גדולה חלה בהישגי התלמידים הערבים, בעוד השיפור במגזר היהודי היה מתון יחסית. עם זאת, בכל המקצועות יש פער ניכר בהישגי תלמידים שמגיעים משכבות חברתיות-כלכליות שונות. ככל שהתלמיד מגיע מרקע סוציו אקונומי גבוה, כך הישגיו גבוהים יותר. הפערים בכיתות ח' גדולים מהפערים בכיתות ה'.

צילום: כפרי ניר

שר החינוך גדעון סער אמר במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום: "חשוב להסיק מסקנות: איפה עלינו, איפה פחות ואיפה אנחנו תקועים. נקיים ישיבות מקצועיות ונפיק את כל הלקחים. המערכת משתנה והופכת אפקטיבית יותר ויותר. למרות זאת, יש פערים סוציו אקונומיים שצריך לצמצם, אבל אנחנו ללא ספק נמצאים על המסלול ואין לסטות ממנו". סער הדגיש כי אימוץ מסקנות ועדת טרכטנברג לגבי הגיל הרך יתרמו לצמצום הפערים, שכן כבר מגיל צעיר יהיה רצף לימודי תחת מערכת החינוך.

מנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני אמר: "הוכחנו שאין דבר כזה גזירה משמיים. אם נמשיך בקו הזה נוכל להיות בין עשר המדינות הטובות בעולם. אנו זקוקים שיתנו לנו עוד ארבע שנים של עבודה רציפה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ