בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מבחן המיצ"ב: הציונים עלו, הפערים החברתיים נותרו

לראשונה במבחני המיצ"ב בבתי הספר, נרשמה עלייה בהישגי התלמידים. עיקר השיפור הוא במגזר הערבי, אולם מבחינה סוציו-אקונומית מתרחב הפער בין עניים לעשירים

6תגובות

לראשונה במבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית), שדו"חותיהם פורסמו והופצו אתמול בבתי הספר, נרשמה בשנת תשע"א עלייה בהישגי התלמידים בכל ארבעת תחומי הליבה: שפת אם, מדע וטכנולוגיה, מתמטיקה ואנגלית. בכיתה ה' חל שיפור של 16 נקודות בממוצע ביחס לשנת תש"ע ואילו בכיתה ח' חל שיפור של 13 נקודות בממוצע באותה שנה.

עיקר השיפור נרשם בהישגי המגזר הערבי, מה שהוביל לצמצום משמעותי בפערים בין שני המגזרים, אולם (למעט שפות האם שביניהן לא ניתן להשוות) עדיין קיים פער של 26 נקודות בממוצע בכיתות ה' ו-34 נקודות בכיתות ח' לטובת המגזר היהודי.

בניגוד לפערים בין שני המגזרים שצומצמו משמעותית, דווקא מתרחבים הפערים בין שכבות האוכלוסייה לפי רקע סוציו-אקונומי. למעט מקצוע האנגלית בכיתה ה' שבו חל צמצום של 8 נקודות בין האוכלוסייה החזקה לחלשה, נרשמה בשנה האחרונה התרחבות בפערים במגזר היהודי. בחמש השנים האחרונות חל גידול בפער, כך שככל שהרקע החברתי-כלכלי נמוך יותר, כך הישגי התלמידים נמוכים יותר. גם במגזר הערבי נרשם גידול בפער בין השכבות, למעט מקצוע אנגלית בכיתה ה' וערבית בכיתה ח', שבהם חל צמצום בפערים: של 11 נקודות ו-6 נקודות בהתאמה. עם זאת, בכל אחת מהקבוצות החברתיות-כלכליות באה לידי ביטוי מגמת עלייה בהישגים.

גם במבחן שפת האם שנערך בכיתות ב' משתמרים בארבע השנים האחרונות הפערים בין שכבות האוכלוסייה, אולם לעומת המגזר היהודי שבו חלה בתשע"א ירידה קלה בפער, במגזר הערבי חלה עלייה.

במסיבת החינוך שהתקיימה אתמול במשרד החינוך בתל אביב, אמר שר החינוך גדעון סער כי נקודת הפתיחה הלא שוויונית בין הילדים היא שיוצרת את הפערים כבר עם הכניסה למערכת החינוך. לדבריו, הדרך לצמצם את הפער היא בין היתר "העברת הפיקוח והאחריות והרצף הפדגוגי ממשרד התמ"ת למשרד החינוך". עוד הוסיף כי "כלים תקציביים והרחבת חוק חינוך חובה יסייעו לעניין, בדגש על הצעותיה של ועדת טרכטנבר שהלכה בכיוון הנכון".

הדר כהן

בחינת המיצ"ב כוללת מדי שנה גם פרק העוסק בנתוני אקלים וסביבה פדגוגית. על פי נתוני הבדיקה, 24% מתלמידי חטיבת הביניים טוענים כי מורה השפיל אותם. כמעט אחד מכל ארבעה תלמידים בחטיבת הביניים מדווח כי מורה שלו העליב אותו או השפיל אותו במלים. מדובר בעלייה של 2% לעומת השנה שעברה, וגם בכיתות יסודי ותיכון נרשמה עלייה ביחס לשנה שעברה: 17% מתלמידי כיתות ה'-ו' ו-22% מתלמידי י'-י"א השיבו כי "בחודש האחרון מישהו מהמורים לעג לי או העליב אותי או השפיל אותי במלים".

באשר לאלימות פיזית מצד מורים, ענו 9% מתלמידי חטיבות הביניים בחיוב להיגד: "בחודש האחרון מישהו מהמורים תפס אותי ודחף אותי או הכה אותי בכוונה". 7% מתלמידי ה'-ו' וי'-י"א העידו על מקרים דומים.

כ-15% מהתלמידים בכיתות ה'-ו' סיפרו כי בחודש שקדם להעברת השאלון היו מעורבים לפחות באירוע אלים אחד, מכל סוג שהוא, שהתרחש בשטח בית הספר. שיעור העדויות על התרחשוית אלה בכיתות ז'-ט' הגיע ל-11% ובכיתות י'-י"א ל-7%.

בממוצע, 8% מתלמידי כיתות ה'-ט' ו-6% מתלמידי י'-י"א מדווחים על תחושות של היעדר הגנה בעת שהייתם בבית הספר. כמעט אחד מכל עשרה תלמידים בכיתות ה'-ו' מודה כי הוא מפחד ללכת לבית הספר בגלל התנהגות אלימה של תלמידים אחרים ואחד מכל עשרה תלמידים באותה שכבת גיל מספר כי הטילו עליו חרם.

גם חלק ניכר מהמורים מעידים על היעדר תחושת הגנה: כ-10% מהמורים ביסודי ובחטיבות הביניים חשים מאוימים מהורי התלמידים, ו-5%-7% מהם מעידים כי הם חשים מאוימים מהתלמידים.

עוד עולה מנתוני המיצ"ב כי כמעט אחד מכל שני תלמידים במגזר היהודי בחטיבות הביניים (46%) מעיד כי הוא נעזר בשיעורים פרטיים לפחות באחד ממקצועות המיצ"ב, שהם מקצועות הליבה. במגזר הערבי מגיע שיעור התלמידים בחטיבות הביניים שמדווחים על שיעורים פרטיים ל-33%. כבר בבתי הספר היסודיים רבים מן התלמידים מעידים כי הם נעזרים במורים פרטיים - 37% מתלמידי כיתות ה'-ו' במגזר היהודי ו-32% מתלמידי כיתות ה'-ו' במגזר הערבי. המקצועות הנפוצים ביותר שבהם נלקחים שיעורים פרטיים הם אנגלית (26%) ומתמטיקה (25%).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו