מורים בחינוך הדתי: הקצנה חרד"לית בלימודי היהדות

הורים ומורים בחינוך הממלכתי-דתי מתריעים כי מאז כניסתו של הרב יהודה זולדן לתפקיד מפקח מקצוע היהדות, הפכו התכנים ל"שוביניסטיים ושמרניים"

טלילה נשר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
טלילה נשר

אנשי חינוך והורים לתלמידים בזרם הממלכתי-דתי מזהירים מפני פיצול במערכת החינוך, בעקבות מה שהם מכנים הקצנה בתוכני מקצוע היהדות. לדבריהם, מאז נכנס לתפקידו מפקח ומרכז המקצוע החדש במשרד החינוך, הרב יהודה זולדן, הפכה תוכנית הלימודים בתורה שבעל פה, "חרד"לית, שמרנית ושוביניסטית", ולתלמידים ולהוריהם כאחד קשה להזדהות עם התכנים.

המדובר ביחידה "בית חינוך ומשפחה", שלראשונה זה שנים הוחלפו תכניה ומעתה היא גם תיכלל בבחינת הבגרות. גורמים שהיו מעורבים בבניית התוכנית לצדו של הרב זולדן, שנכנס לתפקידו לפני כמה חודשים, סיפרו כי הופעלה צנזורה פנימית קשה על התכנים, בדגש על פסילת מקורות פמיניסטיים ורבנים ליברלים ומתן פתחון פה כמעט רק לרבנים חרדים וחרדים לאומיים.

הרב יהודה זולדן. קבוצת הורים ביקשה להיפגש עם שר החינוך, גדעון סער

כך למשל, אחד הפרקים השנויים ביותר במחלוקת עוסק בחובת האשה בכיסוי ראש, בעוד מרבית המורות בחינוך הממלכתי-דתי כלל לא חובשות כיסוי שכזה וכך גם בלא מעט בתים. "ילדה לומדת את תוכנית הלימודים, שממנה ברור לה שזו הנורמה המחייבת והטובה בהלכות צניעות, וכאשר היא חוזרת הביתה היא רואה שאמה לובשת מכנסיים וללא כיסוי ראש. בגלל מה שמלמדים אותה, היא מבינה שיש לה אמא חוטאת", מספר בחשש פרופ' אשר כהן, יו"ר ועדת המקצוע באזרחות המייעצת למשרד החינוך, שמזהיר כי הפער בין בית הספר לבית רק הולך וגדל. פרופ' כהן, אב לשני ילדים בחינוך הממלכתי-דתי, חבר לכמה הורים נוספים שמודאגים מההקצנה לדבריהם, והם צפויים אף להיפגש בנושא עם שר החינוך גדעון סער. בין ההורים והמורים אף נשמעים קולות שאומרים כי לא יהיה מנוס מפיצול הזרם הממלכתי-דתי בשל מגמת "ההתחרד"לות" הגוברת בשנים האחר ונות.

"התוכנית הזו מזיקה לא בכך שהיא תהפוך את האוכלוסייה לחרד"לית אלא חמור מכך - תגרום לטשטוש ההבדל בין עיקרי ההלכה לבין דברים טפלים ותעודד עוד תלמידים להשאיר את הדת מאחור", מסביר שרגא בר און, מורה לתלמוד והלכה במכון כרם לחינוך יהודי-הומניסטי וחוקר במכון הרטמן בירושלים. "כך ש'ההחמרה' תביס את עצמה ותהפוך לקולא".

שרגא בר און. "טפל הפך עיקר"

דוגמאות נוספות נוגעות לפרק העוסק ב"פרו ורבו", ובו שלוש שורות בלבד בנוגע למניעת הריון המפנות את התלמידה "להתייעץ ברב הבקי בתחום ומכיר את בני הזוג". גם הפרק העוסק באיסור ייחוד מעורר מחלוקת, בין היתר בשל ההפרדה שהוא מעודד בין בנים ובנות, שרבים מהם בחינוך הממלכתי-דתי דווקא הולכים יחדיו לפעולות נוער. "במסגרת השמירה על צניעות וקדושה, אסורה רחצה מעורבת של בנים ובנות בים או בבריכה או בכל מאגר מים אחר", נכתב בפרק. "העובדה שבמקומות אלו לבושים שלא בצניעות היא סיבה מספיקה על מנת לאסור את השהות המשותפת ליד מקור המים". גורם בצוות ההוראה מציין כי "מדובר בהמצאות חרד"ליות שאף פעם לא היו מקובלות בציבור הדתי".

בצוותי ההוראה מציינים כי בניגוד לשנים קודמות, החל מהשנה הבאה יחויבו כל בתי הספר הדתיים ללמד את היחידה. לפיכך, כיוון שהשנה היא מוגדרת עדיין כ"בחירה", ישנם בתי ספר המסרבים להתחיל ללמד אותה בתקווה למצוא בשנה הקרובה פתרון.

"בעבר יכולנו לוותר על הוראת חלקים שלא עלו בקנה אחד עם השקפתנו", סיפרה שירה ברויאר, מנהלת בית הספר "פלך" בירושלים. "תוכנית זו הופכת להיות חלק מחובת ההיבחנות וככזו היא מעלה בעיות לא מעטות".

רבים ציינו כי בעוד התוכנית שקדמה לא התיימרה להתמודד עם שלל הנושאים הנובעים מהשאלות ההלכתיות, לתוכנית זו כן הוכנסו תכנים שהיו טאבו, אולם בצורה לא ראויה. "התוכנית תוביל לאחת משתי אפשרויות: או דיכוי ובריחה, שהם בעיה קשה בחינוך הדתי, או התמרדות", מספרת ד"ר חנה קהת, מייסדת הארגון הפמיניסטי ציוני-דתי "קולך", שציינה כי מדובר בתוכנית אנכרוניסטית שנכתבה מנקודת מבט צרה. "אין התייחסות לחובות ורצונות האשה ומדברים עליה כסובייקט, בלי מילה אחת ששואלת מה היא רוצה. התעלמות מגדרית היא כמו התעלמות מאנטישמיות".

ממשרד החינוך סירבו להגיב לדברים.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ