בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נשים ישירו במחאה על הדרתן מהמרחב הציבורי

בעקבות הדיון על שירת נשים בצה"ל, הפרדה בין המינים בחגיגות שמחת תורה וכן הוצאתן של נשים משלטים בבירה, החליטו כמה נשים להפסיק לשתוק - ולהתחיל לשיר

52תגובות

גל הפרסומים ההולך וגובר באחרונה בנושא אפליית נשים בישראל ומידורן מהמרחב הציבורי, הפוליטי ואף הצבאי הביא להתעוררות מחאה ראשונה מסוגה באינטרנט הקוראת לנשים לא לשתוק עוד, אלא נהפוך הוא - לשיר.

רצף אירועים כמו הפרדת מעגלי ריקודים של חיילות ממעגלי החיילים בשמחת תורה ו"כליאתן" במתחם סגור; הדרתן של נשים מפרסומות בירושלים, כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"הארץ"; ובעיקר איסור "קול באשה ערווה", שעלה לכותרות לפני כחודש בעקבות סירובם של צוערים דתיים בצה"ל להאזין לשירתן של זמרות באירוע צבאי, הביאו את הילה בניוביץ'-הופמן ליזום את מחאת הנשים.

דף הפייסבוק "ככה לא נראית ערווה! מחאה מוסיקלית של שרות", שהקימה בניוביץ' לפני כמה ימים, מזמין את כלל הנשים בארץ לצאת את דלתותיהן בקול תרועה בתאריך 11 בנובמבר בשעה אחת עשרה בבוקר, ולשיר בליווי כלי נגינה ושירונים שיחולקו מראש. נכון לפרסום הכתבה, יותר מ-400 אישרו את השתתפותן. "הגיע הזמן שנפסיק לשתוק", כתבה בניוביץ' בדף הפייסבוק, "אנחנו לא מפיצות זימה ולא פרסומות מהלכות לפורנוגרפיה. כשאנחנו פותחות את הפה, אנחנו לא הופכות לאיברי מין או לזונות ולא נסכים לקבל יחס כזה מצד אף אחד".

אפלבאום תומר

משיחה עם בניוביץ' (35), אשת הייטק ובעלת הבלוג העצמאי הפמיניסטי "ואן דר גראף אחותך", עולה כי היוזמה למחאת נשים נבעה מ"תסכול ועלבון גדול ורצון לשינוי תודעתי בחברה", כלשונה.

בעד או נגד המיזם? שירו לנו את תגובותיכן/ם בפייסבוק

לדבריה, הרעיון המקורי למחאה מוזיקלית נעוץ דווקא בעברה הרחוק. "שרתי במקהלות שנים רבות. שירה היא כלי ביטוי יצירתי ועוצמתי בעיניי", היא אומרת ומתייחסת לפרשת הצוערים הדתיים כגורם מרכזי. "אבל הרדוקציה של אשה לאיבר מין ברגע שהיא שרה, זה היה הקש האחרון מבחינתי. שירת נשים אינה ערווה".

מוטי מילרוד

לטענתה, לא רק נשים הביעו התעניינות במחאה אלא גם גברים. "אפילו כמה גברים מהמגזר החרדי הביעו תמיכה וזה נהדר בעיניי, זה מעביר מסר של סולידריות", היא טוענת. "החיים כאשה בישראל הופכים למעליבים וזו לא בעיה פמיניסטית, אלא בעיה של כולנו כחברה. אסור להמשיך לשתוק".

יוזמתה של בניוביץ' תפסה תאוצה במהרה. עמותות הנאבקות בתופעת הטרדות מיניות במרחב הציבורי וגם ה"מתפקדות: לובי לשיוויון בין המינים" הודיעו על הצטרפותם למאבק. כמו כן, מתנדבות הציעו לקיים אירועים דומים בצפון הארץ ובירושלים - בחיפה יתקיים אירוע זהה בצומת זיו, הסמוך לסופרמרקט חרדי באזור, ותנועת "ירושלים חופשית" יזמה אירוע זהה בגשר המיתרים שבירושלים. גם מיקום זה נבחר בקפידה כיוון שהרקדניות שהופיעו בטקס חנוכת הגשר לפני כשלוש שנים נדרשו ללבוש בגדים ארוכים שטשטשו את קווי גופן, לאחר התערבותו של הציבור החרדי.

במשתתפות באירוע בירושלים צפויות להשתתף גם נשים מהמגזר הדתי כמו זהבה פישר, דתייה ציונית תושבת שכונה דתית בירושלים. "אני לא מתכוונת לצאת נגד חרדים, אבל המצב בשטח הוא כזה שאנחנו הנשים סובלות מזה", היא מסבירה את סיבת השתתפותה. "זהו נושא מאוד טעון וכאוב. אפילו במשפחתי הדעות חלוקות, אבל לדעתי אין מטענים אירוטיים ופרובוקטיביים בשירה של אשה ובקולה. יש נשים ותוכני שירים שהם פרובוקטיביים, אבל אין די בזה בשביל לפסול קהל שלם של נשים. נניח שגבר ישיר בצורה אירוטית - אז יפסלו את כל הגברים?".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו