משרד החינוך דוחה את העקרונות של המורים הערבים

טלילה נשר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טלילה נשר

המועצה הפדגוגית הערבית סיימה לגבש בימים אלו מסמך עקרונות תחת הכותרת "מטרות החינוך וההוראה של המיעוט הפלסטיני בישראל".

המועצה הפדגוגית הערבית, שחיברה את המסמך, הוקמה לפני יותר משנה על ידי 30 אקדמאים, בעידוד ראשי הרשויות הערביות ומטעם וועדת המעקב העליונה לענייני החינוך של ערביי ישראל.

בדברי ההקדמה למסמך נכתב בין היתר כי "כשאר אומות העולם, הם (הפלסטינים, ט"נ) ביססו את בנייתה של פלסטין בעיר ובכפר... אז אירעה הנכבה, אשר עודנה מתרחשת. מפעלה של התנועה הציונית להקמת בית לאומי ליהודים בפלסטין - באמצעות פעולות אלימות וגזעניות של הפחדה, עקירה, הרס, גזל וטיהור אתני - המיט חורבן על העם הפלסטיני. תהליך זה הביא להתהוותן של חוויות ושל זהויות פלסטיניות חדשות ומצטלבות, הן בתפוצות והן במולדת".

חבר המועצה הפדגוגית הערבית, ד"ר איימן אגברייהצילום: בן מלכי איציק

המסמך כולל גם 10 מטרות המהוות "צעד מעשי לעבר הגשמת ייחודיותו הלאומית, התרבותית והלשונית של המיעוט הפלסטיני בישראל" ובכוונת כותביו להפיצו בחברה הערבית והיהודית ולבתי ספר. בין המטרות המוצגות במסמך: "להעמיק את הזהות הערבית-פלסטינית כזהות לאומית הגאה בהישגיה התרבותיים ומקיימת קשר מתמיד ואפקטיבי עם העומק הערבי והאסלאמי שלה. זהות זו תהא מושתתת על לכידות בין בני העם הפלסטיני, על חיזוק הזיכרון והנרטיב הפלסטיניים... להנחיל את ערכי הדיאלוג עם האחר היהודי-הישראלי ואת החיפוש אחר אופק של חיים משותפים במולדת אחת, ללא שליטה או עליונות של אף צד".

באשר למטרות נכתב כי "מפעל חינוכי זה תכליתו מצד אחד להיאבק באפליה מצד המדינה ובהשלכותיה המכשילות על החברה הפלסטינית בישראל, ומצד שני זהו גם מאבק נגד אלימותם של דפוסי חשיבה והתנהגות מסוימים ונגד כמה מתחלואיה של החברה הערבית"

המדריך המקיף של עכבר העיר לתחילת שנת הלימודים

במשרד החינוך מסרו כי "המסמך לא הוגש לאישור גורמי המקצוע במשרד. לפיכך, לא ניתן לחומר אישור להילמד במערכת החינוך".

לדברי פרופ' מוחמד אמארה, יו"ר המועצה "אם משרד החינוך יתעלם ויסרב לנהל דיאלוג בעניין אז נקיים אותו בחוגים אחרים בחברה הישראלית".

חבר המועצה, ד"ר איימן אגברייה, אמר כי "אנו קוראים למשרד לאמץ את העקרונות ובכלל להכיר במועצה הפדגוגית הערבית. היא קמה כגוף אלטרנטיבי אזרחי בתגובה להתעלמות המשרד מהצורך בהקמת מועצה בתוכו ותחת פיקוחו, בדומה למועצה הפדגוגית של החינוך הממלכתי-דתי".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ