טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איסור "שירת נשים" - גם בפרויקט לתיכוניסטים בתל אביב

מבדיקת "הארץ" עולה כי בפעילות במועדון עמותת "יהודה וישראל" במסגרת מחויבות אישית לא מתקיימות הופעות של זמרות

140תגובות

תופעת האיסור על "שירת נשים" מתרחבת, והגיעה גם לפרויקט המחויבות האישית שאותו מחויבים תלמידי כיתות י' בתל אביב לבצע. כך עולה מבדיקת "הארץ". התנדבות בני הנוער בעמותת "יהודה וישראל", המפעילה מועדון נוער אלטרנטיבי בעיר, התקיימה תחת איסור נוכחות גברית בהופעה נשית, וקיום הופעות של אמנים גברים לרוב.

מועדון "בימה לנוער" הוקם על ידי העמותה על חורבות קולנוע זמיר המיתולוגי, שנחשב בעבר למוקד החיים התל-אביבי בפינת הרחובות אלנבי ובן יהודה. המועדון פועל מזה כשנתיים במבנה הוותיק, ולפי הצהרת העמותה פעילותו מוקדשת "להקניית ערכים של שיתוף, אחדות ותרומה לקהילה דרך אמנויות הבמה".

מתוקף כך, התקיימו במקום עשרות הופעות של מיטב האמנים - בהם אביתר בנאי, אביב גפן, אברהם טל והלהקות הדג נחש ומרסדס בנד - כולם גברים. אחת הנשים היחידות שהופיעו במקום הייתה הזמרת מרינה מקסמיליאן בלומין, אך הופעתה התקיימה באירוע לנשים בלבד. עם זאת יש לציין כי כחלק מהפעילות החינוכית שבמקום, מתקיימים גם ערבי נוער עם הופעות של להקות צעירות במקום, שם ישנה שירה נשית.

ראורן זיו

מדיניות זו עוררה תרעומת בקרב חלק מהעובדים, ושתיים מהן אף החליטו להתפטר מתפקידן. לדברי עובדים בעמותה, אי-קיום שירת נשים בגין "קול באישה ערווה", עומד בסתירה עם חלק מערכי הליבה של המקום. כששאלו אודות הסיבה למהלך, שלא נעשה בריש גלי, נענו כי מדובר ברצון לקיים אירועים "פתוחים לכלל האוכלוסייה, ושירת נשים יכולה להדיר חלק מהאנשים".

האם האיסור על שירת נשים יתפשט? עשו לנו לייק בפייסבוק והצטרפו לדיון

עם זאת, בעקבות פניית "הארץ" לעיריית תל אביב בנושא, דרשו בעירייה בתוקף מהעמותה לקיים אירועי שירת נשים, ואיימו לבטל את האפשרות לקיים מחויבות אישית במסגרת העמותה. מנתוני העירייה עולה כי כ-60 בני נוער עורכים את המחויבות האישית שלהם במועדון.

עמותת "יהודה וישראל" היא עמותה עצמאית, שבראשה עומד הרב מוטי גל, איש חב"ד שהיה בין יוזמי המקום וממקימיו. באתר העמותה נכתב כי הוא שימש בעברו מפקד פלוגה בגולני, בוגר אוניברסיטת ניו יורק במגמת קולנוע, שהפך במהלך השנים ל"רב ולמורה דרך רוחני". כשנתבקש להגיב על הדברים, הפנה הרב מוטי גל למנכ"ל העמותה, בשמת כרמון-הדני.

"באופן רשמי וחד משמעי: ב'יהודה וישראל' יש שירת נשים. הייתה מחלוקת והיא נפתרה", סיפרה כרמון-הדני. "הסיטואציה הסתבכה כשבראש העמותה ישנו רב, והוא בדרכו לא נוח לו עם שירת נשים". לדבריה, בעקבות חילוקי הדעות, ולאחר פניית העירייה בנושא, עזב הרב גל "כל תפקיד רשמי בעמותה, כי הוא לא יכול לתמוך במקום שמאפשר שירת נשים".

את הסיבה לאי-קיום אירועים עם שירת נשים מסבירה כרמון-הדני ב"חוסר ביקוש מצד הנוער". עם זאת, עובדים בעמותה מציינים כי במקום לא התקיימו אירועי שירת נשים, מלבד ערבי הנוער, וזאת מטעמים הלכתיים ובשל תפקידו של הרב גל בארגון. מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "מדובר במועדון המופעל על ידי עמותה עצמאית אשר לא נתמכת כספית על ידי העירייה, כך שלעירייה אין יכולת להשפיע על התכנים והפעילויות המתקיימים במסגרתה".

חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) מסרה בתגובה לדברים כי ״הדרת נשים מהמרחב הציבורי הפכה לנורמה זוחלת, שבחסות גורמים חשוכים, הנהנים מדריסת רגל במוקדי השפעה, מעבירה את ישראל תהליך מסוכן של טאליבניזציה. שירתן המקראית של דבורה ומרים הנביאות, היא אבן יסוד ביהדות. ממציאי הפסיקה השובניסטית ׳קול באישה ערווה׳, חוטאים הן לחוק והן למקורות. אני קוראת לשר החינוך לפעול להפסקת היתר הפעלת פרויקט המחויבות האישית ממנו נהנית העמותה״.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
tm_tools.isArticleType(article) : true