בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מצב חירום בטיסה: לעבוד לפי הספר או להיות גיבור היום?

סקר תעופה של משרד התחבורה, שבחן כ-70 אירועי חירום בטיסות, מגלה כי נחיתת אונס עדיפה על נחיתת חירום על פי הנהלים

8תגובות

תוצאות מפתיעות במחקר של משרד התחבורה שבחן נחיתות אונס ונחיתות חירום בתעופה בישראל בעשר השנים האחרונות. מהסקר עולה כי נחיתת אונס עדיפה על ביצוע "תמרון חריף במצב חירום". הסקר מדגיש כי באירוע חריג שמתרחש בגובה נמוך "חשוב לתכנן תחילה את מצב האונס, ורק אחר כך לבחון אופציות אחרות". נחיתת חירום היא ביצוע ניסיון להנחית מטוס על פי סדר פעולות מוגדר מראש, ואילו נחיתת אונס הוא ביצוע נחיתה ללא התחשבות במערכת פעולות ונהלים - אלא בתנאי השטח ובשיקול דעת הטייס.

הסקר שהגיע לידי "הארץ" בוצע על ידי חוקר תאונות אוויריות ראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז ונערך בעקבות תאונות המטוסים הקלים בחיפה ובראש פינה לפני כחצי שנה. הסקר התמקד בנושאי נחיתת אונס, נחיתת חירום וקבלת החלטות במצבי לחץ ונכללו בו 48 אירועי נחיתת אונס ו-26 נחיתות חירום. התאונות הקטלניות בחיפה ובראש פינה לא נכללו בסקר, אך יש בהם כדי להעיד על הממצאים.

מחקירת התאונה בראש פינה עלה כי הטייס ביצע נחיתת אונס, אולם הוא דחה את תכנון הנחיתה לשלב מאוחר וניסה להניע את המנוע, ובשל כך לא הגיע לנחיתה במקום שתוכנן. מחקירת תאונת המטוס מדגם צירוקי בשדה התעופה בחיפה, עולה כי הטייסים פנו מיידית לביצוע נחיתה על המסלול ממנו המריאו בגלל שחששו שהמנוע יפסיק לפעול, זאת בעוד שהמנוע המשיך לתפקד, ובכך נקלעו למצב ממנו לא הצליחו להיחלץ.

ממצאים נוספים שעלו מניתוח הנתונים בסקר מצביעים כי "94% מנחיתות האונס התבצעו בשטח פתוח וכולן הסתיימו ללא נפגעים בנפש. זאת לעומת נחיתות חירום, שחלקן חמורות ואף קטלניות". מתוך 25 מטוסים שניזוקו, רק שניים נהרסו כליל, לחמישה נגרם נזק חמור וליתר נזק קל עד בינוני. עוד עולה כי הגורם העיקרי לנחיתות אונס היה כשל במנוע המטוס, לרוב עקב ליקויים במערכת הדלק.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו